Annons

Forskare: Misslyckande gör barn till vinnare

Albert Einstein föddes inte som geni. Vill du lyckas? Börja då med att omfamna misslyckandet. Enligt ny forskning förbättras elevers prestationer om de får lära sig om andras motgångar, skriver tidskriften The Atlantic.

Under strecket
Publicerad

Albert Einstein i juni 1954. Geniet ifrågasattes när han lade fram nya teorier om gravitationen, men han höll fast vid sin argument.

Foto: APBild 1 av 1

Albert Einstein i juni 1954. Geniet ifrågasattes när han lade fram nya teorier om gravitationen, men han höll fast vid sin argument.

Foto: APBild 1 av 1
Albert Einstein i juni 1954. Geniet ifrågasattes när han lade fram nya teorier om gravitationen, men han höll fast vid sin argument.
Albert Einstein i juni 1954. Geniet ifrågasattes när han lade fram nya teorier om gravitationen, men han höll fast vid sin argument. Foto: AP

Albert Einstein misslyckades också. Han föddes inte som geni, och samma sak kan sägas om den dubbla nobelpristagaren Marie Curie. Både hade personliga och intellektuella motgångar.

Den vetskapen kan hjälpa studenter att prestera bättre, enligt en studie av Xiaodong Lin-Siegler, professor i kognitiva studier vid Columbia University.

Hon och hennes forskarteam delade upp 400 elever i tre grupper och gav dem olika vinklade berättelser om tre forskare. Den ena berättelsen fokuserade på intellektuella bakslag, den andra på personliga nederlag och den tredje på den vanliga framgångshistoria som redan finns i alla skolböcker.

Studenterna fick bland annat läsa om att Einstein mötte kritik kring sin forskning, och att han fick flytta många gånger under barndomen då hans pappa kämpade för att försörja sin familj och hitta jobb. Det var svårt att hinna ikapp i varje ny klass, men han ansträngde sig.

Annons
Annons

De tillfrågade eleverna i Harlem i New York sade att de ansåg att alla människor hade potential att nå framgång inom naturvetenskap. När det gällde just dem själva, trodde de dock inte på sina förmågor.

Men efter att ha läst om forskarnas intellektuella och personliga motgångar, fick 14- och 16-åringarna plötsligt bättre betyg i naturvetenskap. Samtidigt fick elever som bara fått lära sig om forskarnas topprestationer sämre betyg.

Därför ska Columbia University nu öppna ett tvärvetenskapligt utbildningscentrum. Första steget för forskaren Xiaodong Lin-Siegler är att intervjua nobelpristagarna och fråga dem om deras misslyckanden.

Målet: att förstå hur misslyckanden kan underlätta lärande och framgång samt att elever ska kunna inse att motgångar är en del av lärandeprocessen.

– Misslyckandet ska ge människor möjlighet att tänka efter, säger Xiaodong Lin-Siegler till The Atlantic.

Lin-Siegler säger att hon själv har påverkats av synen på forskare och intelligens. Uppväxt i en avlägsen by i Kina och nästan utan skoltid under barndomen, blev hon till slut professor vid Columbia.

För vänner och familj i hemlandet var det självklart att detta enbart var frukten av hennes medfödda intelligens. Men, säger Xiaodong Lin-Siegler, innan detta hade hon också misslyckats: fem akademiska tidskrifter avböjde till exempel publicering av en av hennes tidigare studier.

Ännu är forskningen om misslyckanden som drivkraft begränsad. Xiaodong Lin-Siegler tycker att resultatet med hennes forskning visar att lärare måste uppmuntra elever att fundera på vad som gått fel och försöka förbättra sig.

– Men att låta barnen misslyckas är svårt för lärarna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons