Annons

Sömnforskare: Extremt morgonpigga fler än väntat

Soluppgång över Södermalm och Högalidskyrkan. Är du gärna uppe med tuppen? Genetik styr din dygnsrytm.
Soluppgång över Södermalm och Högalidskyrkan. Är du gärna uppe med tuppen? Genetik styr din dygnsrytm. Foto: Maja Suslin/TT

En av 300 stiger lätt upp vid 4–5 på morgonen och går allra helst och lägger sig före 20.30 på kvällen. Forskarna överraskades av att så pass många var extremt morgonpigga. De noterade också att samma sömnmönster finns hos flera familjemedlemmar.

Under strecket
Publicerad

Är du morgonpigg? Eller vill du helst stiga upp när dina kolleger redan har jobbat i ett par timmar? Hur det än ligger till så kan du tacka eller skylla på dina gener. Våra inneboende klockor i kroppen styr om vi är tidiga eller sena kronotyper.

Vissa har lätt att passa in i samhällets mönster med tidiga mornar på arbetsplatser och i skolan. Lärkorna som är i fin form på jobbet klockan sju kan å andra sidan ha svårt att hålla sig pigga och vara sociala långt in på kvällskvisten när nattugglorna är i sitt esse.

Vi är olika, det har sömnforskningen vetat sedan länge, men att det är så pass många som är extremt morgonpigga överraskade ändå Louis Ptacek och hans forskargrupp vid universitetet i San Francisco.

I början av augusti publicerade de en ny studie i den vetenskapliga tidskriften Sleep.

Det är vanligare att personer med en sen rytm, alltså de som helst sover länge på morgonen, har sömnproblem.

De extremt morgonpigga somnar helst redan före 20.30 men stiger sedan lätt stiger upp vid redan vid 4–5 på morgonkvisten. Den här tidigarelagda sömnfasen betyder att kroppens cirkadiska rytm gör att sömnhormonet melatonin utlöses några timmar tidigare än för de flesta andra och att dessa morgonpigga också har sin lägsta kroppstemperatur på dygnet tidigare än vanligt.

Forskarna noterar att denna tidigareläggning är distinkt skild från den tendens som finns hos äldre att stiga upp allt tidigare med åren.

De flesta väljer att sova lite längre på lediga dagar, åtminstone en halvtimme mer är vanligt. De extremtidiga tycks inte ha det behovet. Bara fem–tio minuter längre räcker gott för dem.

Ptacek och hans kolleger på universitetet i Utah och universitetet i Wisconsin samlade in data om sömn hos 2 422 patienter som sökte hjälp vid en klinik för sömnstörningar. Beräkningen av hur många som har en extremtidig rytm kommer utifrån dessa.

Ptacek konstaterar att det är vanligare att personer med en sen rytm, alltså de som helst sover länge på morgonen men å andra sidan lätt stannar uppe halva natten, har sömnproblem.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons