Annons

Forskare: KD vill gå rakt emot klimatlöften

Kimberly Nicholas, klimatforskare, förvånas över att den nya L-ledaren Nyamko Sabuni lyfte fram elvägar för lastbilar.
Kimberly Nicholas, klimatforskare, förvånas över att den nya L-ledaren Nyamko Sabuni lyfte fram elvägar för lastbilar. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet/TT, Simon Rehnström

Talen i Almedalen var oroväckande ur klimatsynpunkt. Ingen partiledare har svar på hur vi ska nå målen – och KD och SD vill gå rakt emot vad som krävs, enligt klimatforskaren Kimberly Nicholas.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ulf Kristersson (M) lade stort fokus på teknisk utveckling för att möta klimathotet.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

Politiker efter politiker gick upp på scenen i Almedalen och lovade en snabb och radikal klimatomställning. Liberalerna ska leverera det som krävs för att klara klimatmålen, lovade Nyamko Sabuni (L). Vad Sverige behöver är en radikal omställning, sa Ulf Kristersson (M). Klimatomställningen är helt nödvändig, sa Magdalena Andersson (S).

Den sistnämnda poängterade rent av att de val som görs på individnivå är viktiga, men att politiken måste ta ”det största ansvaret” för omställningen.

Samtidigt levererade dock inga av talarna på Almerdalens scen – med ett undantag – några åtgärder som räcker till för att möta Sveriges lagstadgade klimatmål. Det menar Kimberly Nicholas, klimatforskare vid Lunds Universitet, efter att på SvD:s uppdrag ha jämfört politikernas tal med den senaste rapporten från Klimatpolitiska rådet som utvärderar Sveriges klimatpolitik.

– Det är bra att politikerna nämner klimatmålen. Men samtidigt har Sveriges riksdag faktiskt antagit en klimatlag. Det är lite som att politikerna säger ”jag ska inte bryta den lag jag har stiftat”. Politikernas jobb är att implementera policyer som tar Sverige till nollutsläpp, snabbt, säger Kimberly Nicholas.

Annons
Annons

Ulf Kristersson (M) lade stort fokus på teknisk utveckling för att möta klimathotet.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

Tekniska lösningar är definitivt en del av utvecklingen, men är otillräckliga.

Miljöpartiets förslag, att fossila bränslen ska sluta säljas vid bensinmackarna senast 2030, är enligt Kimberly Nicholas det förslag som kommer närmast vad som krävs, men då bara inom transportsektorn. Och i övrigt var det tunt, trots stort fokus på klimatfrågan.

M-ledaren Ulf Kristersson lade, liksom C-ledaren Annie Lööf och den nya L-ledaren Nyamko Sabuni, stort fokus på teknisk utveckling för att möta klimathotet. Men den tekniska utveckling som skett globalt har knappt minskat utsläppen det senaste årtiondet, poängterar Kimberly Nicholas.

– Framstegen överträffas av befolkningsökning och ökande konsumtion. Tekniska lösningar är definitivt en del av utvecklingen, men är otillräckliga. I Sverige minskar utsläppen med mindre än 1 procent per år, vi måste upp till 5–8 procent per år för att nå målen, säger hon.

Ulf Kristersson (M) lade stort fokus på teknisk utveckling för att möta klimathotet.
Ulf Kristersson (M) lade stort fokus på teknisk utveckling för att möta klimathotet. Foto: Henrik Montgomery/TT

Annie Lööf (C), som talade på torsdagen, hyllade bland annat teknik för negativa utsläpp i sitt tal, där hon lånade den tidigare norska statsministern Jens Stoltenbergs jämförelse från 2007 där tekniken kallades ”vår tids månlandning”.

Men Lööfs starka fokus på koldioxidlagring oroar Kimberly Nicholas.

– Forskningen är överväldigande tydlig med att det huvudsakliga kravet för att vi ska stoppa jordens uppvärmning är att sluta elda fossila bränslen. Ju långsammare vi når dit, desto mer kommer vi att bli beroende av negativa utsläpp för att ta itu med den koldioxid som redan finns i atmosfären, säger hon.

Annons
Annons

Nyamko Sabuni valde ett helt eget klimatspår på Liberalernas dag: elvägar för lastbilar, en teknik som Kimberly Nicholas förvånas över att den nya L-ledaren lyfte fram.

– Klimatpolitiska rådet fokuserar mer på att få bort utsläpp från personbilar, som står för dubbelt så stora utsläpp som lätta och tunga lastbilar tillsammans. När det gäller de tunga transporterna har fokus legat på att skifta dem till järnväg och rederier för att få ner utsläppen, säger hon.

Jimmie Åkesson (SD) och Ebba Busch Thor (KD) var de enda partiledare som inte nämnde klimatet i sina tal. Dock riktade de båda – liksom M:s Ulf Kristersson – kritik mot vad de menar är hög skatt på drivmedel. Kristersson kallade det för en straffskatt för den som bor utanför tunnelbanenätet, medan Busch Thor pratade om att ”skicka notan till landsbygden”.

Det är inte främst invånare på landsbygden som är de som kör mest.

Men här svarar inte retoriken väl mot verkligheten, påpekar Kimberly Nicholas. Forskning visar att bara 20 procent av svenskarna kör ohållbart mycket (mer än 28 km om dagen). Och av dem bor den absoluta majoriteten i Stockholm, Göteborg eller Malmö, eller i förorter till samma städer (totalt 73 procent).

– Fokuset på bensinfrågan som en konfliktfråga mellan stad och land är lite missriktat. Det är inte främst invånare på landsbygden som är de som kör mest. Det är främst medelålders män, i både stad och land, som främst kör för nöjes skull, inte till jobb eller skola, säger hon.

Samtidigt poängterar Kimberly Nicholas att klyftan mellan stad och land – precis som andra klyftor – är något som man måste ta hänsyn till när man skapar klimatpolicyer.

Detta är också en av klimatpoliska rådets rekommendationer – och den rekommendation som flest partiledare berörde på något sätt, bland andra Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt som poängterade att ojämlikhet försvårar klimatomställningen. Tydligast var Magdalena Andersson (S), som sa att omställningen måste ske ”på ett sånt sätt att den får rimliga konsekvenser för var och en av oss, annars kommer den aldrig accepteras”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons