Annons

Se Volvogruppens elbil – ska utmana Tesla

Den allra första renodlade elbilen från Volvo Cars-koncernen är här: Polestar 2 som ska utmana Tesla Model 3. Den är utvecklad i Göteborg men ska byggas i Kina. Men det är snöpligt att Polestar kommer före Volvo Cars vars första elbil lanseras runt årsskiftet. Här är priser, räckvidder och svagheter.

Under strecket
Publicerad
Foto: Polestar Bild 1 av 1

1 / 11

Produktionen börjar i början av 2020 – i Kina

Foto: Polestar

Så är den här: Volvo Cars-koncernens första renodlade elbil – Polestar 2. Det är en mindre suv och systerbil till Volvo XC40 som är utvecklad i Göteborg på Volvos och Geelys gemensamma utvecklingscentrum. Men tro inte att den börjar tillverkas med en gång. Det sker inte förrän i början av 2020 i Kina.

Klockan 13 premiärvisas den på webben. Enligt Volvo och Polestar är det för att vara klimatsmarta. Men i verkligheten lär kostnadsbesparingar ha spelat med också.

Annons
Annons
Foto: Polestar Bild 1 av 1

2 / 11

Liten suv – och den är före Volvo Cars syster-elbil

Foto: Polestar

Lite penibelt för Volvo Cars är det alltså systermärket Polestar som blir först att premiärvisa sin elbil. Volvos XC40 i elutförande ska visas först fram mot årsskiftet och produktionen lär komma igång efter Polestar 2-bilen.

Annons
Annons
Foto: Polestar Bild 1 av 1

3 / 11

Så - håller den mot Tesla Model 3?

Foto: Polestar

Visst. Det är intressant att en ny elbil utvecklad av Volvofolk i Sverige presenteras. Men håller den mot konkurrenten Tesla Model 3?

Undertecknad körde Model 3 redan i somras - och den bilen är mycket kompetent. Tesla går långt för att faktiskt göra en bil till en dator på fyra hjul.

Ett starkt kort från Tesla är att den har en stor centraldator och kan uppdatera centrala funktioner trådlöst via nätet. Det är ännu oklart om Polestar kan detta.

Tesla och även Volkswagens nya elbilsserie ID har elbilsplattformar enbart byggda för elbilar. Det är en stor styrka. Polestar och Volvo löser det med sin plattform, som heter CMA, som är utformad både för förbränningsbilar och elbilar. Det gör den mindre flexibel.

Polestar är fyrhjulsdriven – vilket de senaste versionerna av Tesla Model 3 också är.

Polestar har 408 hästkrafter medan Model 3 har 258 hästkrafter.

Räckvidden är närmast identisk på runt 50 mil. Även accelerationen 0–100 kilometer i timmen på runt 5 sekunder.

Så vilken är bäst? Det får vi återkomma till när vi provkört och fått mer information om allt under skalet.

Annons
Annons
Foto: Polestar Bild 1 av 1

4 / 11

Väldigt lik konceptbilen från 2016

Foto: Polestar

Som väntat är nya Polestar 2 närmast identisk med Volvos konceptbil Volvo Concept 40.2 som visades 2016. Men efter det ombildades Volvos gamla racebilsmärke Polestar till att bli koncernens elbilsmärke.

Är den snygg då? Tja, den bär drag av Jaguars elbil I-Pace och nu är det upp till dig att tycka till.

Annons
Annons
Foto: Polestar Bild 1 av 1

5 / 11

Volvo och Polestar går till sängs med Google

Foto: Polestar

Polestar 2 blir en av ännu få bilar med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Även att inbäddade Google-tjänster för första gången för första gången blir tillgängliga i en bil är nytt.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

6 / 11

Priserna då?

Priserna börjar på 39 900 euro, motsvarande strax över 400 000 kronor. Men det första året kostar den billigaste varianten 59 900 euro, vilket är runt 610 000 kronor.

Det innebär att den är något billigare än de versioner av Tesla Model 3 som är tillgängliga.

Och innan du rusar iväg och börjar leta återförsäljare: Polestar kommer endast att säljas på nätet.

Annons
Annons
Foto: Polestar Bild 1 av 1

7 / 11

Och 0 till 100 går på...

Foto: Polestar

Polestar 2 får en effekt på 300 kW eller 408 hästkrafter och ett vridmoment på 660 Newtonmeter. Det ger en acceleration från 0–100 på mindre än 5 sekunder.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

8 / 11

Räckvidd på 50 mil

Polestar 2 har elmotorer och en batterikapacitet på 78 kWh. Det ger en räckvidd på 50 mil i den nya så kallade WLTP-cykeln som stämmer tämligen väl överens med verkligheten. Räkna med runt 45 mils räckvidd i praktiken.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

9 / 11

En Polestar är en Volvo... är en Polestar är en...

Som väntat är interiören i Polestar 2 väldigt lik Volvo XC40.

Annons
Annons
Foto: Björn Ewenfeldt/TT Bild 1 av 1

10 / 11

Polestar 1 då?

Foto: Björn Ewenfeldt/TT

Polestar 1 då? Jo, den visades i oktober 2017. Den ska tillverkas i Kina från sommaren 2019. Men... den är ingen renodlad elbil. Och det är inte ens att laddhybriden på 600 hästkrafter kan gå 15 mil som är den stora nyheten.

Den handlar om affärsmodellen: du kan enbart beställa Polestar 1 på nätet direkt från biltillverkaren i en prenumeration på 2 eller 3 år. 

Annons
Annons

11 / 11

Namnet?

Namnet Polestar då? Volvo byter kostym på sin grabbiga prestandadivision, som tidigare varit känd för blålackerade, upptrimmade Volvomodeller, till att bli koncernens skyltfönster för en het digital, elektifierad hästkraftsstinn mix.

Det är ett sätt att gå rakt emot Tesla och bli ett hett märke för ”early adopters”.

Men det är vågat. För lyxbilsköpare och trendkänsliga elbilsfantaster betyder varumärke allt. Polestar är i dag närmast okänt. Utanför Sverige måste det i princip byggas upp från noll.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons