Annons

Creamy blueFörsta hjälpen för blödande hjärtan

Sarah Klang.
Sarah Klang. Foto: Janerik Henriksson/TT

Sarah Klangs ”Creamy blue” är en långsam skoldans man aldrig vill ska ta slut, ett varmt bad blåsiga höstkvällar och en plats där hela det melankoliska känsloregistret kan samlas.

Under strecket
Publicerad

Sarah Klang: Creamy Blue.

Bild 1 av 1

Sarah Klang: Creamy Blue.

Bild 1 av 1

Creamy blue

Artist
Sarah Klang
Genre
Country
Musikbolag
Pangur records
År
2019

Betyg: 4 av 6

Med sin debut steg hon ned som en frälsare i ett i övrigt stillastående Musiksverige. Ett land som hade fullt upp med låtlistor, hits och beats skapade i datorer. Sarah Klang från Västkusten blev det som alla väntat på – debutanten som slog igenom mot alla odds. Hon motbevisade allt, hennes musikgenre hade redan dömts ut – och formatet den förpackades i sades sakna framtidsutsikter.

Och för mig personligen blev hon en tröst just i den sekund jag behövde det. ”Love in the Milky way” blev en plats där jag kunde sörja och finna tröst, hon blev min egen kyrka när jag behövde den som allra mest.

Hur kan man någonsin följa upp något sådant?

Det går inte.

Men om man heter Sarah Klang så kör man på. Lika obrydd om saker som zeitgeist som hon var då, lika lätt verkar hon hantera pressen på ”det svåra andra albumet”. Mindre än två år efter debuten är nämligen hela landets favoritsångerska och ”the saddest countrygirl in Sweden”, som hon kallar sig själv, tillbaka med en ny fullängdare.

Sarah Klang: Creamy Blue.
Sarah Klang: Creamy Blue.

Sarah Klang har lyckligtvis inte fallit för smicker och löften om guld och höga topplisteplaceringar i utbyte mot att hon åker till en påkostad studio i LA för att samarbeta med någon välrenommerad producent eller, ännu värre, delta i så kallade sessions med ett stort antal uppvaktande låtskrivare.

Annons
Annons

Hon har fortsatt med det som byggde succén och äktheten med debutalbumet – att skriva en hel skiva sorgliga ballader tillsammans med producenten Kevin Andersson.

”Creamy blue” är en långsam skoldans som man aldrig vill ska ta slut, som ett varmt bad blåsiga höstkvällar och en plats där hela det melankoliska känsloregistret kan samlas för att leva loppan.

Produktionsmässigt är många delar av ”Creamy blue” en fortsättning på genombrottssingeln ”Left me on fire”: stråkar, orglar och atmosfäriska bakgrunder. Men låtskrivarmässigt drar ”Creamy blue” på ett tydligare sätt åt americana och country-pop-hållet, låtar som ”Wild fire” och ”Between the lines” har ett tydligt upptempo som lockar fram Fleetwood Mac-associationer.

Sarah Klangs röst är fortfarande ett kapitel för sig, hon har en fascinerande stämma som är djup som Kattegatt och samtidigt nästan flickig. Hon låter absolut inte som någon annan.

Sarah Klang kallar skivan för ett skilsmässoalbum, och det hör kanske genren till, men jag tycker det är en betydligt muntrare samling låtar den här gången. ”Call me” är full av små explosioner i form av bitterljuva toner, glad och ledsen på samma gång. Och den är precis som den avslutande ”Creamy blue” magnifikt storslagen i sin produktion. Albumet slutar så vackert filmiskt med stråkar och med ett episkt berättande i Lana Del Reyska molltoner på exakt rätt plats, att man genast längtar tillbaka till Klangs värld.

Totalt tidlöst och ändå precis exakt den musik som stoppar flödet från ymnigt blödande hjärtan precis just nu.

Och nu.

Och nu.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons