Annons

Förstör mikrovågsugnar matens näringsämnen?

Är det hälsosammare att äta mat som upphettats i en kastrull eller vanlig ugn? Emma Frans reder ut en fråga som levt kvar sedan mikrovågsugnen slog igenom på 1980-talet.

Publicerad
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén Foto: Colourbox

Påstående

Jag har fått flera läsarfrågor om huruvida det är dåligt att värma maten i mikrovågsugn, och jag har själv stött på personer som undviker att värma mat på detta sätt.

Anledningen är att de tror att mikrovågsugnar förstör näringsinnehållet i maten och att det därför är hälsosammare att äta mat som upphettats i en kastrull eller i vanlig ugn.

Annons

Stämmer det att mikrovågsugnar försämrar matens näringsinnehåll i högre utsträckning än andra uppvärmningsmetoder?

Genomgång

I Sverige slog mikrovågsugnen igenom på allvar under 1980-talet och i dag finns den i många hem. Denna hushållsmaskin möjliggör uppvärmning av mat på ett snabbt och effektivt sätt.

Höga temperaturer kan innebära en risk för att vissa ämnen från behållaren förs över till maten.

Mikrovågsugnar lagar mat med hjälp av energivågor som liknar radiovågor men har en kortare våglängd. Dessa vågor är selektiva och påverkar framför allt vatten och liknande molekyler. Mikrovågor får molekylerna att vibrera och därmed byggs värmeenergi upp¹. Eftersom vår mat innehåller vatten kan vi använda mikrovågor för att värma den. Denna process går fortare än när vi exempelvis värmer maten i en kastrull på en spisplatta.

Vissa näringsämnen bryts ner av värme, oavsett om värmen orsakas av en mikrovågsugn, en vanlig ugn eller en spisplatta. C-vitamin är ett exempel på ett sådant ämne. Det går dock fortare att värma mat i en mikrovågsugn jämfört med om maten värms i vanlig ugn eller i en kastrull – därför bevaras C-vitamin och andra näringsämnen som bryts ner vid uppvärmning bättre vid mikrovärmning.

Det finns även andra fördelar med att värma mat i mikrovågsugn. När vi kokar grönsaker försvinner viss näring i vattnet, till exempel förlorar broccoli som kokas i vatten ämnen som tros vara bra för hälsan. Dessa ämnen bevaras bättre om broccolin ångkokas eller tillreds i mikrovågsugnen².³

Det stämmer inte att mikrovågsugnar är sämre på att bevara matens näring. I stället verkar upphettning i mikro hålla kvar näringen bättre än andra metoder.

De matlagningsmetoder som bäst behåller näringsämnen är de som lagar maten på kortast möjliga tid och använder så lite vätska som möjligt. Mikrovågsugnen uppfyller dessa kriterier bättre än många andra uppvärmningsmetoder.

Vissa oroar sig också för att ämnen från plastbehållaren som maten ligger i ska överföras vid uppvärmning. Enligt Livsmedelsverket kan höga temperaturer innebära en risk för att vissa ämnen från behållaren förs över till maten. Livsmedelsverket uppmanar oss därför att värma vår mat i behållare där det finns en märkning som visar att det går bra med upphettning i mikrovågsugnar⁴.

Slutsats

All typ av uppvärmning kan bryta ner vissa näringsämnen och när vi kokar grönsaker i vatten förvinner vissa nyttigheter. Det stämmer dock inte att mikrovågsugnar är sämre på att bevara matens näring. I stället verkar upphettning i mikrovågsugn hålla kvar näringen bättre än andra metoder, som att värma maten i ugn eller i en kastrull på spisplattan.

Annons
Annons

Illustration: Thomas Molén

Foto: Colourbox Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons