Annons

”Fotografera felparkerarna – bussarna måste fram”

Kollektivtrafikens bussar bör utrustas med kameror som gör det möjligt att fotografera felparkerade bilar och bilar som kör i busskörfält. Det är en av åtgärderna jag vill se för att bussresenärerna ska komma fram i tid, skriver Tomas Eriksson (MP), regionråd i Stockholm.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Tomas Eriksson.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg

DEBATT | KOLLEKTIVTRAFIK

Engagemanget för klimatet har aldrig varit större. Människor gör stora insatser i sin vardag för att leva hållbart och fler vill resa klimatsmart. Den blågröna koalitionen i Region Stockholm kommer därför prioritera utbyggd kollektivtrafik de kommande åren. Men att bara bygga ut trafiken räcker inte. För det spelar ingen roll hur många bussar vi sätter in om bussresenärerna som har bråttom till jobb, hämtning på förskola eller bion sitter fast i en buss parkerad i bilköer. Bara 44 procent av de blå bussarnas linjer håller god standard när det gäller framkomlighet och snitthastigheten sjunker för varje år.

Sedan årsskiftet har jag ansvaret för framkomligheten i kollektivtrafiken i Region Stockholm. Det är min viktigaste uppgift. Ett arbete jag inte kan göra själv utan i samarbete både med regionens kommuner och med regeringen.

Annons
Annons

Tomas Eriksson.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

Bilar som står felparkerade där bussen ska fram och bilar som kör i busskörfält står i vägen för bussresenärerna. Här vill vi se att bussarna förses med kameror som kan fotografera de bilar som gör det. Det är en åtgärd vi vet bussbranschen också vill se och något som kräver lagändring för att bli verklighet. Jag vill nu att regeringen tittar på det så att det kan bli verklighet.

Jag vill också se påstigning genom alla dörrar på bussen. Då kommer resenärerna fortare på och bussen snabbare i väg. Vi har nu givit trafikförvaltningen i uppdrag att se hur det bäst genomförs på buss 4 som varje dag har mer än 60 000 resenärer. Det är viktigt då hållplatstiden på buss 4 är 25 procent av restiden. Vi vill sedan se det här på fler blåbussar i regionen.

Fler busskörfält är också nödvändiga för att bussresenärerna ska komma fram. Det är något jag kommer jobba med tillsammans med kommunerna som ofta äger vägarna bussen kör på.

Bussresenärerna måste helt enkelt prioriteras högre. Det gäller inte minst vid rödljus. I höstas genomförde Stockholms stad ett försök där buss 4 fick mer grönt ljus på vissa sträckor. Resultatet var väldigt bra och tidsvinsten för resenärerna betydande. Det här kommer nu att genomföras på flera sträckor.

Det finns inte en lösning på trängselproblemet i busstrafiken. Det behövs fler olika och det kommer krävas hårt arbete. Målet är att fler resenärer ska få vardagen att fungera utan bil. För klimatet och resenärerna kan inte vänta.

Tomas Eriksson (MP)
regionråd och ordförande i Framkomlighetskommissionen

Tomas Eriksson.
Tomas Eriksson. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons