Annons

Tesla möter konkurrens – störtflod av elbilar på väg

Ska man ha elbil måste man också veta var man kan ladda. Det konstaterar Evelina Nilsson som är på jakt efter en ny bil.
Ska man ha elbil måste man också veta var man kan ladda. Det konstaterar Evelina Nilsson som är på jakt efter en ny bil. Foto: Tomas Oneborg

Möjligheten att köra på el lockar – höga priser och räckvidden avskräcker. Men 2020 spås bli året då försäljningen av laddbara bilar tar ännu mer fart i Sverige.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Vad händer om elbilar inte längre premieras eller om elen till bilarna börjar beskattas hårdare?” Det undrar Stefan Windefalk som har funderat mycket på vilken bil han ska välja.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

”Folk är osäkra på allt med elbilar och största frågetecknet är räckvidden”, säger Jarl Harrysson, säljledare på Volkswagen i Hammarby Sjöstad.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

Lokalen är fullproppad med nya glänsande bilar som bara väntar på att bli testade. Men trots att det är lunchtid är det rätt glest med besökare.

Fast längst bort i en hörna, där två av Volkswagens elbilar står uppställda, håller Evelina Nilsson på och provar sig fram.

– Jag har hört mycket om hybridbilar och tycker att det låter intressant. Men jag har också hört från tidigare arbetskamrater att de inte var så bra som de trodde, säger Evelina Nilsson som har bytt jobb och nu är på jakt efter en ny bil.

Och så berättar hon om de tidigare kollegerna som hade svårt med laddplatser och att hon nu själv bor i ett flerfamiljshus där det inte går att ladda bilen.

Laddningen är nu inte enda saken att fundera över för den som ska köpa en elbil. Det handlar också om utbudet, eller snarare om det högst begränsade utbudet.

Det blir väldigt tydligt just i bilhallen. För trots att vi är hos världens största biltillverkare finns det bara två helt batteridrivna bilar på plats, e-Golf och den lilla e-up.

Volkswagens riktiga paradnummer, ID3, bilen som ska bli starten på bolagets mångmiljardsatsning på elektrifiering har inte börjat levereras än.

Annons
Annons

– ID3 är den stora snackisen bland våra kunder. Jag tror att omställningen till elbilar kommer att gå i samma hastighet som tillverkarna klarar av att få fram nya bilar, säger Jarl Harrysson som är säljledare hos Volkswagen i Hammarby sjöstad.

Hur de lyckas med att få fart på tillverkningen lär det dröja innan vi vet. Just nu kan man bara säkert säga att bilbolagen åtminstone verkar ha laddat upp rejält.

Bara i Sverige kommer det ut minst 25 nya elbilsmodeller i år. Det är en kraftig uppgång jämfört med tidigare och det ser likadant ut i resten av Europa.

– Det är rena flodvågen av elbilar på gång, säger Lucien Mathieu som noga följer elbilsmarknaden för den gröna tankesmedjan Transport & Environments räkning.

 

Bland de tilltänkta köparna verkar intresset också vara stort. Färsk statistik från Bil Sweden visar till exempel att försäljningen av laddbara bilar i januari nådde den högsta nivån någonsin när de stod för 31 procent av alla nya bilar som såldes. Bil Sweden spår att 40 procent av alla bilar som säljs i år kommer vara laddbara.

Men av reaktionerna i bilhallen att döma finns det hos vissa en osäkerhet om man ska välja elbil, laddhybrid eller kanske en modern bil med förbränningsmotor.

– Det är rätt mycket man måste ha koll på om man ska köpa elbil, säger Evelina Nilsson samtidigt som hon betonar att hon är positiv till elbil.

Det är bara så mycket som hon tycker är oklart och den här gången lutar det åt att Evelina Nilsson köper en vanlig bensinbil i stället.

– Miljöperspektivet är viktigt så jag vill ha en bensinbil som drar så lite som möjligt, säger hon.

Annons
Annons

”Vad händer om elbilar inte längre premieras eller om elen till bilarna börjar beskattas hårdare?” Det undrar Stefan Windefalk som har funderat mycket på vilken bil han ska välja.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

”Folk är osäkra på allt med elbilar och största frågetecknet är räckvidden”, säger Jarl Harrysson, säljledare på Volkswagen i Hammarby Sjöstad.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2
”Vad händer om elbilar inte längre premieras eller om elen till bilarna börjar beskattas hårdare?” Det undrar Stefan Windefalk som har funderat mycket på vilken bil han ska välja.
”Vad händer om elbilar inte längre premieras eller om elen till bilarna börjar beskattas hårdare?” Det undrar Stefan Windefalk som har funderat mycket på vilken bil han ska välja. Foto: Tomas Oneborg

Stefan Windefalk är i ett lite annat läge när han dyker upp i bilhallen. Han har tittat runt hos olika bilhandlare och lagt mycket tid på att gå igenom marknaden.

Men han är osäker på vad han ska välja, laddhybrid eller ren elbil.

– Det är väldigt komplicerat att utvärdera om man ska köpa elbil eller inte. Priserna är fortfarande väldigt höga och räckvidden oroar, säger han och fortsätter:

– Vad händer om elbilar inte längre premieras eller om elen till bilarna börjar beskattas hårdare?

Räckvidden, hur långt en elbil klarar att köra på en laddning, varierar mycket. I de flesta fall räcker batteriet till för att köra till affären eller jobbet. Men inför skidresan eller turen till fritidshuset kan det krävas laddning på vägen.

Stefan Windefalk funderar just på det. Han bor i Nacka och vill kunna ta sig till hus i både Sälen och Kalmar.

– Vi vill kunna köra dit utan att behöva ladda på vägen. Att bara ha en räckvidd på 20–30 mil är för kort, säger han.

”Folk är osäkra på allt med elbilar och största frågetecknet är räckvidden”, säger Jarl Harrysson, säljledare på Volkswagen i Hammarby Sjöstad.
”Folk är osäkra på allt med elbilar och största frågetecknet är räckvidden”, säger Jarl Harrysson, säljledare på Volkswagen i Hammarby Sjöstad. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Att osäkerheten är stor bland de svenska bilköparna bekräftas av Caroline Drabe. Hon är vd för Riksförbundet M som organiserar svenska bilister.

Den vanligaste frågan de får från medlemmarna är vilken bil de ska välja när det finns så många alternativ. Bensin, diesel, gas, hybrid eller ren batteribil. Kring laddbara bilar handlar många av frågor om priserna, laddplatser och hur elbilarna kommer att behandlas skattemässigt framöver.

I dag är det bensin och diesel som beskattas hårt. Men om allt fler väljer elbil minskar skatteintäkterna och då kan skattereglerna behöva göras om. En lösning som ofta talats om är någon form av kilometerskatt.

– Det är ett osäkert läge. Om de köper elbil i dag och tänker köra den i 15 år, då är de inte säkra på hur kalkylen ser ut framöver, säger Caroline Drabe.

Tillverkarna är ändå hårt pressade att få fart på försäljningen av bilar som ger lägre, eller helst inga, utsläpp. För utsläppsreglerna inom EU skärps betydligt redan i år och de biltillverkare som inte klarar kraven riskerar mångmiljardböter.

 

Lucien Mathieu på Transport & Environment konstaterar krasst att det finns en enda anledning till att biltillverkarna nu producerar så många nya elbilsmodeller. De vill undvika de höga böter som hotar.

– Det är möjligt för alla tillverkare att nå målet. Elbilar är det främsta medlet men de kan också använda andra metoder som att göra bilarna lättare (och därmed mindre bränslekrävande) eller begränsa försäljningen av sina mest förorenande modeller, säger Lucien Mathieu.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons