Annons

Frågorna du inte ska ställa på jobbfesten

Mingla mycket, gå hem när du vill, men för att det ska bli trevligt för alla finns det några beteenden – och frågor – du bör undvika. SvD:s etikettexpert Sofia Larsson ger sina bästa råd inför kommande julfester med jobbet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ryan Reynolds och Gemma Arterton i ”The Voices”, 2014. ”Jobbfester är speciella, släpp inte loss som hos vännerna”, råder Sofia Larsson.

Foto: IBL och SvDBild 1 av 1

1 / 6

Ryan Reynolds och Gemma Arterton i ”The Voices”, 2014. ”Jobbfester är speciella, släpp inte loss som hos vännerna”, råder Sofia Larsson.
Ryan Reynolds och Gemma Arterton i ”The Voices”, 2014. ”Jobbfester är speciella, släpp inte loss som hos vännerna”, råder Sofia Larsson. Foto: IBL och SvD

December är inte bara en månad för att fira tillsammans med nära och kära. Om du har en arbetsplats så kommer förmodligen någon form av julfirande att ske där. Jobbfester är alltid lite speciella företeelser. Det gäller att lägga sitt vanliga jobb-jag åt sidan så pass att man bidrar till stämningen. Men samtidigt bör du inte släppa loss lika mycket som du kanske skulle ha gjort på en fest bland vänner.

Här är mina bästa råd för att festen ska bli trevlig för alla:

Annons
Annons

President Bill Clinton hälsar på praktikanten Monica Lewinsky ​på en julfest 1996.

Foto: Gamma/IBLBild 1 av 1

2 / 6

President Bill Clinton hälsar på praktikanten Monica Lewinsky ​på en julfest 1996.
President Bill Clinton hälsar på praktikanten Monica Lewinsky ​på en julfest 1996. Foto: Gamma/IBL

Mingla så mycket du mäktar med

Undvik att vara en streber som bara kryssar mellan viktiga personer, ignorerar övriga och helt uppenbart nätverkar.

Det är lätt hänt att du hamnar med de personer som du brukar umgås med var och varannan dag, om det inte är bordsplacering. Men jag tycker absolut att du ska passa på att prata med andra än de absolut närmaste kollegorna.

Kanske kan det komma spännande samarbetsprojekt eller nya vänskaper från detta?

Pejla om ni kanske till och med har gemensamma intressen. Undvik däremot att vara en streber som bara kryssar mellan viktiga personer, ignorerar övriga och helt uppenbart nätverkar.

Annons
Annons
Foto: Shutterstock/IBLBild 1 av 1

3 / 6

Foto: Shutterstock/IBL

Drick lagom

Din kollega kanske inte vill, är sjuk, har alkoholproblem eller är gravid, oavsett, är det inget som du har med att göra.

Olika företag har förvisso olika alkoholkultur. Men om du är mån om ditt professionella anseende bör du ligga lite lågt med intaget. Det är bättre att visa gott omdöme än att försöka bevisa att du är en person som är duktig på ett festa.

Fråga inte varför någon inte dricker alkohol. Din kollega kanske inte vill, är sjuk, har alkoholproblem eller är gravid, oavsett, är det inget som du har med att göra.

Om det är det senare så kommer du dessutom att få veta det i sinom tid, gör ingen stor affär av det.

Annons
Annons

Jack Lemmon och Shirley MacLaine i ”The Apartment”, 1960.

Foto: Everett Collection/IBLBild 1 av 1

4 / 6

Jack Lemmon och Shirley MacLaine i ”The Apartment”, 1960.
Jack Lemmon och Shirley MacLaine i ”The Apartment”, 1960. Foto: Everett Collection/IBL

Prata inte pengar, jobb eller alkoholvanor

Be absolut inte chefen om löneförhöjning, inte ens skämtsamt.

Med lite innanför västen kan det vara lätt att våga fråga vad kollegorna egentligen tjänar, eller vara helt uppriktig om till exempel den senaste omorganisationen. En julfest är inte det rätta tillfället för den typen av samtal. Och be absolut inte chefen om löneförhöjning, inte ens skämtsamt.

Jag skulle säga att det är kutym att lägga jobbsnack åt sidan och försöka hitta andra gemensamma nämnare på en julfest. Samtidigt, på vissa arbetsplatser kanske man använder tillfället till att se tillbaka på vad som uträttats under året och ge utmärkelser till dem som förtjänar det.

Annons
Annons

Harry Hamlin och Jay R. Ferguson i ”Mad men”, 2013.

Foto: Everett Collection/IBLBild 1 av 1

5 / 6

Harry Hamlin och Jay R. Ferguson i ”Mad men”, 2013.
Harry Hamlin och Jay R. Ferguson i ”Mad men”, 2013. Foto: Everett Collection/IBL

Gå hem när det passar

Det måste vara okej att själv välja hemgångstid.

Jobbfester är nog de tillställningar där gästerna har helt olika idéer om när de bör gå hem. Vissa har ett viktigt möte på morgonen och går så snart middagen är avslutad medan andra hänger kvar till slutet och går sedan på efterfest. Det måste vara okej att själv välja hemgångstid.

Men den som alltid avviker tidigast möjligt bör vara medveten om att det kan uppfattas som om man inte riktigt gillar att umgås med sina kollegor.

Annons
Annons

Personalen i ”The Office” tackar chefen David Brent (Ricky Gervais) för dansen.

Foto: Wenn/IBLBild 1 av 1

6 / 6

Personalen i ”The Office” tackar chefen David Brent (Ricky Gervais) för dansen.
Personalen i ”The Office” tackar chefen David Brent (Ricky Gervais) för dansen. Foto: Wenn/IBL

Ett tack är aldrig fel

Fast ännu bättre – engagera dig och hjälp till.

Ge gärna komplimanger till de som ordnat festen, eller tacka efteråt. Det brukar finnas en kärntrupp på varje arbetsplats som fixar och donar för andras trevnad.

Det är inte alltid de får den uppmärksamhet de förtjänar och då kanske de tröttnar, vilket leder till tristare jobbfester för alla i framtiden. Fast ännu bättre – engagera dig och hjälp till.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons