Annons

Tomas Augustsson:Teknikbranschens frälsning: Förarlösa fordon

Allianserna står som spön i backen när biltillverkare och it-företag positionerar sig för en blivande jättemarknad med självkörande bilar. It-företagen hoppas på något nytt som kan ta över när datorer och smarta mobiler inte längre ger någon vidare fart.

Under strecket
Publicerad

Toyota visade upp sina konceptbilar under konsumentelektronikmässan i Las Vegas.

Foto: Jae C. Hong/AP Bild 1 av 2

En förarlös buss visas upp under mässan.

Foto: John Locher/AP Bild 2 av 2

Toyota visade upp sina konceptbilar under konsumentelektronikmässan i Las Vegas.

Foto: Jae C. Hong/AP Bild 1 av 1
Toyota visade upp sina konceptbilar under konsumentelektronikmässan i Las Vegas.
Toyota visade upp sina konceptbilar under konsumentelektronikmässan i Las Vegas. Foto: Jae C. Hong/AP

Den stora elektronikmässan CES i Las Vegas var länge ett eldorado för alla som gillar 3D-tv, e-läsare, fickstora skrivare med mera. Men fokus har allt mer flyttats mot bilvärlden och det var extra tydligt i år.

Orsaken är i grunden rätt enkel. Försäljningen av datorer stagnerar, försäljningen av mobiler går inte mycket bättre och även om det ser bättre ut på andra håll i it-världen ökade inte de samlade it-investeringarna med mer än 3 procent under 2017, enligt analysföretaget Gartner.

Men det finns ett område som har betydande potential framöver. För när bilarna blir allt mer digitaliserade, uppkopplade och självkörande skapas också en ny stor marknad för it-bolagen.

Bara det säger något om vilka förväntningar det finns på att bilarna ska bli nästa stora område för it-företagen.

Annons
Annons

En förarlös buss visas upp under mässan.

Foto: John Locher/AP Bild 1 av 1

Fast det är långt ifrån klart vilka it-bolag som tar hem spelet, vilka nya uppstickare som lyckas slå sig fram och inte minst hur de traditionella biltillverkarna positionerar sig. För på CES blev det än en gång tydligt att här samarbetar man friskt med flera olika bolag samtidigt, i förhoppning om att åtminstone någon ska komma ned som en riktigt lyckad partner.

En förarlös buss visas upp under mässan.
En förarlös buss visas upp under mässan. Foto: John Locher/AP

Sydkoreanska Samsung är ett tydligt exempel på hur ett it-bolag försöker vidga sina domäner. Samsung är störst i världen på smarta mobiler (nya toppmodellen Galaxy S9 väntas om en månad), har en mycket lönsam tillverkning av dataminnen och kunde alldeles nyligen uppvisa ett starkt resultat för 2017.

Fast det finns också en oro för att priserna på dataminnen pressas och tillväxten på mobilmarknaden är som sagt låg. Så i Las Vegas tog Samsung tillfället i akt att lansera Drvline, en ny plattform som biltillverkare kan använda när de bygger självkörande bilar.

Systemet ska vara klart för första leverans under 2018 och tanken är att biltillverkarna ska kunna välja vilka mjuk- och hårdvarudelar de vill ha från Drvline.

Arbetet sker ihop med amerikanska Harman som Samsung nyligen köpt upp i en jätteaffär värd 8 miljarder dollar. Bara det säger något om vilka förväntningar det finns på att bilarna ska bli nästa stora område för it-företagen.

Annons
Annons

Den typen av beräkningar ska man ta med många nypor salt. Men de säger i vilket fall att bolagen ser något nytt riktigt stort framför sig.

Nu vore Samsung inte Samsung om inte bolaget också tagit fram en ny lösning för hur den som kör ska kunna styra all elektronik i bilen med hjälp av röst och gester. Assistansen kommer via Samsungs digitala assistent Bixby.

Det här var nu bara ett av många exempel på vilka förändringar som annonserades under mässan. Intel, fortfarande mest känt för sina processorer till persondatorer, passade på att visa upp det första av de hundra testfordon man ska ha för att utveckla självkörande bilar.

Intel har redan gjort mycket på området och köpte till exempel under förra året Mobileye för 15 miljarder dollar. I Las Vegas blev det nu klart att just Mobileye ska leverera den teknik BMW, Nissan och Volkswagen behöver för att skapa kartdata för självkörande bilar.

Viktigt, visst men ändå bara ett av de 15 projekt kring självkörande bilar Mobileye i år ska ge sig in på tillsammans med de stora biltillverkarna.

Volkswagen börjar också samarbeta med Nvidia, mest känt för sina kraftfulla grafikchip. Chipen passar bra också för krävande funktioner i bilarna och Uber började till exempel använda Nvidias grafikchip när de startade testerna med Volvo SC90 som självkörande bil. Nvida samarbetar sedan i somras även med Volvo Cars och Autoliv.

Volkswagen, som de kommande fem åren tänker satsa 34 miljarder euro på utveckling av eldrift och självkörande bilar, och koreanska Hyundai inleder nu även ett nära samarbete med Silicon Valleybolaget Aurora.

Det är ett omsusat bolag som byggts upp av flera personer som varit ledande bakom både Googles och Teslas satsning på självkörande bilar. Hyundai hoppas nu ha en helt självkörande bil på marknaden under 2021 och samarbetar för säkerhets skull också med it-bolagen Cisco och Baidu.

Så där kan man rada upp rader av exempel på olika samarbeten. Allianserna går åt alla håll och det i sig är väl ett säkert tecken på att ingen vet vart det bär hän.

Förhoppningarna är i vilket fall högt ställda. I en rapport som analysfirman Strategy Analytics gjort på uppdrag av Intel räknar man med att marknaden för "passagerarekonomi", som det kallas när bilen kör själv och alla bara åker med, blir värd 7 000 miljarder dollar under 2050.

Den typen av beräkningar ska man ta med många nypor salt. Men de säger i vilket fall att bolagen ser något nytt riktigt stort framför sig.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons