Annons

Framtidens plan – flyger i 2 500 km i timmen

Aerion och flera andra har projekt på gång som återigen ska göra det möjligt för civila att göra långflygningar i överljudsfart. Bilden är en illustration.
Aerion och flera andra har projekt på gång som återigen ska göra det möjligt för civila att göra långflygningar i överljudsfart. Bilden är en illustration. Foto: Aerion

Flygskam visst – men vissa arbetar för att få fart på flygandet i riktigt hög fart. Flera bolag hoppas slå igenom med flygningar i överljudsfart som kan korta restiden över Atlanten till tre timmar.

Under strecket
Publicerad

I juni 1979 landade en Concorde från Air France på Landvetter. Det ledde till en jätterusning och omkring 100 000 människor kom till flygplatsen.

Foto: Kamerareportage/TTBild 1 av 1

1 / 8

Det är 16 år sedan den sista flygningen gjordes med det civila passagerarplanet Concorde. Sedan dess är det mest bara militärens stridsflyg som tar sig fram i överljudsfart. Men flera projekt är på gång för att få fart på riktigt snabbt flygande, även för vanliga civila.

Senast var det amerikanska rymdstyrelsen Nasa som tog ett stort steg när man fick klartecken att börja sätta samman X-59 med alla system. Så för första gången på mer än 30 år drar Nasa nu igång med ett experimentplan i full skala med en första flygning inplanerad för 2021.

– Projektet följer tidtabell. Vi har allting på plats för att fortsätta det här historiska forskningsuppdraget, sa Bob Pearce, biträdande chef på Nasa i en skriftlig kommentar.

Med X-59 hoppas Nasa visa hur man kan lösa en del av de problem som Concorde hade, som att planet hade stor miljöpåverkan och var dyrt.

I juni 1979 landade en Concorde från Air France på Landvetter. Det ledde till en jätterusning och omkring 100 000 människor kom till flygplatsen.
I juni 1979 landade en Concorde från Air France på Landvetter. Det ledde till en jätterusning och omkring 100 000 människor kom till flygplatsen. Foto: Kamerareportage/TT

Senast var det amerikanska rymdstyrelsen Nasa som tog ett stort steg när man fick klartecken att börja sätta samman X-59 med alla system. Så för första gången på mer än 30 år drar Nasa nu igång med ett experimentplan i full skala med en första flygning inplanerad för 2021.

– Projektet följer tidtabell. Vi har allting på plats för att fortsätta det här historiska forskningsuppdraget, sa Bob Pearce, biträdande chef på Nasa i en skriftlig kommentar.

Med X-59 hoppas Nasa visa hur man kan lösa en del av de problem som Concorde hade, som att planet hade stor miljöpåverkan och var dyrt.

Annons
Annons

Lockheed Martin ska tillverka testplanet när Nasa jobbar vidare med överljudsflygningar.

Foto: Jet Fabara/Lockheed MartinBild 1 av 1

2 / 8

Ljudbang – snart som en bildörr slår igen

Lockheed Martin ska tillverka testplanet när Nasa jobbar vidare med överljudsflygningar.
Lockheed Martin ska tillverka testplanet när Nasa jobbar vidare med överljudsflygningar. Foto: Jet Fabara/Lockheed Martin

Fast det kanske mest kända problemet är den kraftiga ljudbang som uppstår vid flygningar i överljudsfart. Det problemet försöker Nasa komma tillrätta med genom att ge X-59 en annorlunda utformning.

Resultatet ska bli att det bara hörs en liten dov duns när planet flyger förbi. Ungefär som när man står intill en bildörr som stängs.

För att pröva det ska testplanet senare flyga över vissa områden i USA för att man ska kunna mäta och höra hur folk uppfattar ljudet som ändå skapas.

Annons
Annons

Tillverkningen är igång av testplanet X-59.

Foto: Lockheed MartinBild 1 av 1

3 / 8

Ska flyga i 1500 kilometer i timmen

Tillverkningen är igång av testplanet X-59.
Tillverkningen är igång av testplanet X-59. Foto: Lockheed Martin

X-59 ska kunna flyga i omkring 1 500 kilometer i timmen. Betydligt snabbare än vanliga stora civila plan som flyger i närmare 900 kilometer i timmen.

Tanken är att planet ska flyga på 18 000 meters höjd, betydligt högre än vanliga plan.

Testplanet tillverkas av försvarsindustriföretaget Lockheed Martin i Palmdale, Kalifornien. Målet är att Nasa med X-59 ska kunna visa hur ett kommersiellt plan för överljudsfart kan byggas.

Annons
Annons

Overture ska flyga högt över andra plan, och betydligt snabbare. (Bilden är skapad i dator)

Foto: BoomBild 1 av 1

4 / 8

Effektivare än Concorde

Overture ska flyga högt över andra plan, och betydligt snabbare. (Bilden är skapad i dator)
Overture ska flyga högt över andra plan, och betydligt snabbare. (Bilden är skapad i dator) Foto: Boom

Amerikanska Boom jobbar med att ta fram överljudsplanet Overture. Det ska ha plats för 55 personer och bli 30 procent effektivare och 30 procent tystare än Concorde.

Boom ska kunna flyga i 2 500 kilometer i timmen. Flygningarna ska ske på 20 000 meters höjd, ungefär dubbla höjden jämfört med vanliga stora civila plan.

Enligt Boom ska det inte behöva kosta mer än en vanlig businessbiljett att flyga med planet. Företaget har också fått stöd av flygbolagen Japan Airlines och Virgin Group som beställt 20 respektive 10 plan.

Nu dröjer det för all del lite innan det verkligen går att flyga med som passagerare. Tekniken bakom Boom ska först prövas i testplanet XB-1 som väntas göra sin premiärflygning under 2020.

Annons
Annons

Så är skulle det kunna se ut i Overture inför en flygning. (Bilden är skapad i dator)

Foto: BoomBild 1 av 1

5 / 8

Testflygning om några år

Så är skulle det kunna se ut i Overture inför en flygning. (Bilden är skapad i dator)
Så är skulle det kunna se ut i Overture inför en flygning. (Bilden är skapad i dator) Foto: Boom

Den första testflygningen med Overture beräknas ske i mitten av 2020-talet.

Enligt Boom är det en kombination av bättre design, nya material och bättre motorer som planet får betydligt bättre egenskaper än Concorde.

Men bolaget tror ändå inte riktigt på överljudsflygningar över land. Tanken är i stället att planet bara ska gå i överljudsfart över hav.

Enligt Boom finns det ungefär 500 tänkbara linjer mellan större städer världen över som till största delen går över hav och därför kan vara lämpliga.

Annons
Annons

Aerions AS2 utanför hangaren. (Bilden är skapad i dator)

Foto: AerionBild 1 av 2
Bild 2 av 2

6 / 8

Affärsjet i hög fart

Aerions AS2 utanför hangaren. (Bilden är skapad i dator)
Aerions AS2 utanför hangaren. (Bilden är skapad i dator) Foto: Aerion

Aerion Supersonic är baserat i Reno, Nevada, och utvecklar ett plan som ska få plats för tolv personer. Det ska kunna flyga i 1 600 kilometer i timmen och klara att exempelvis flyga London-Peking utan mellanlandning.

Enligt Aerion ska det nya planet, AS2, kunna flyga över land utan att det blir någon ljudbang som stör nere på marken. Det ska bero på planets utformning och de nya motorerna.

Om det verkligen fungerar visar sig kanske kring 2023-2024 när planet ska göra sin första testflygning. Fungerar allt ska AS2 kunna sättas in i kommersiell trafik under 2026.

Aerion arbetar bland annat ihop med Lockheed Martin för att utveckla planet. General Electric har gjort den nya motorn som ska klara överljudsfart.

Även Boeing är med i samarbetet och har investerat i Aerion.

Annons
Annons

Det blir inga fönster för passagerarna, bara stora skärmar längs väggarna. (Bilden är skapad i dator)

Foto: Spike AerospaceBild 1 av 1

7 / 8

Lyx i överljudsklass

Det blir inga fönster för passagerarna, bara stora skärmar längs väggarna. (Bilden är skapad i dator)
Det blir inga fönster för passagerarna, bara stora skärmar längs väggarna. (Bilden är skapad i dator) Foto: Spike Aerospace

Spike Aerospace arbetar med sin Spike S-512, ett lyxigt plan i överljudsklass. Planet ska kunna ta 12-18 passagerare och flyga i 1 900 kilometer i timmen.

Planet ska få en något ovanlig utformning. Det ska nämligen inte ha några fönster. I stället blir det stora skärmar på insidan som antingen kan visa upp hur det ser ut på utsidan eller användas för underhållning.

Tidigare uppgifter har talat om att Spike siktar på en första testflygning under 2021. Men mycket är oklart kring en eventuell kommersiell lansering.

Annons
Annons

En skiss som visar hur Boeing tänker sig att ett framtida väldigt snabbt plan kan se ut.

Foto: BoeingBild 1 av 1

8 / 8

Extrem fart på gång

En skiss som visar hur Boeing tänker sig att ett framtida väldigt snabbt plan kan se ut.
En skiss som visar hur Boeing tänker sig att ett framtida väldigt snabbt plan kan se ut. Foto: Boeing

Samtidigt som alla de här projekten pågår finns det satsningar med sikte på ännu snabbare plan. Flyg- och försvarsindustriföretaget Boeing arbetar med projekt där man tittar på plan som kan flyga i Mach 5 eller mer, det som brukar kallas hypersonisk hastighet.

Enligt Boeing ska planen kunna användas för både civilt och militärt bruk. Men det är långt kvar innan man vet vad som verkligen blir av.

Det gäller för övrigt även de andra projekten som nämns här. Det är inte klart att det verkligen är något överljudsplan som kommer i civilt bruk framöver.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons