SvD Perfect Guide
Annons
Kommentar

Kristina Adolfsson:Från manchesterkavaj till grooming

En kompis gillar att skicka bilder på män i skägg.

Text: Kristina Adolfsson - 19 oktober 2016

Allra helst tatuerade män med väldigt kompakta och uppenbart ansade skägg, typ en upp och nervänd Kid ‘n Play-frissa eller en klassisk väl rundad mikrofon. Gladast blir kamraten om det finns en liten luva på skäggmannens huvud. Då blir det som en sockerdricka av glädje i min mejlbox.

Förtjusningen handlar mer om att min kamrat nu tycker sig ha funnit ännu ett bildbevis på universell konformism bland yngre medelåldersmän i den kreativa storstadsnischen än genuin betagenhet. Det är en tanke många fler än enbart min kamrat tänkt och uttryckt. På stilsidor runt om oss har skäggen blivit utdömda eller deklarerats att ha nått sin topp ända sedan 2013. Naturligtvis ihop med noggrann kartläggning och beskrivningar av skäggstilar på Hackney/Hornstull-mannen. 

I den internationella killtidningsbranschen har det svajat rejält vad gäller vilken intressefåra som ska plöjas.

Och just det är ett relativt nutida faktum värt att stillsamt begrunda.

För inte så många år sedan var stilsidor nästan helt förbehållna kvinnor. Män fick se några halsdukar och manchesterkavajer till hösten, kanske några cityshorts och sportiga sandaler runt maj.

Annons
Annons

I dag är grooming ett vedertaget begrepp. I alla fall som en översättning av skönhetsvård för killar. Och det känns både klokt och framtidssökande att envist bredda rapporteringen av kroppsnära intressen för män. Att helt enkelt skapa en plattform för reklam, och haka på damtidningarnas allra mest lukrativa reklamkälla. Konsensus är att det vore direkt dumt för den som vill ha en manlig publik att insistera på bärs och brudar. Eftersom det i ganska många fall inneburit en marsch rakt ut i tidskriftskyrkogården. 

Överraskande många tonårsföräldrar berättar att deras barn eller deras barns kamrater identifierar sig som agender.

Fast nu är det inte längre helt säkert. I den internationella killtidningsbranschen har det svajat rejält vad gäller vilken intressefåra som ska plöjas. Å ena sidan lade stilsäkra Details ner, å andra sidan gjorde grabbiga FHM detsamma. Playboy och Pirellis omtalade kalender beslöt att inte längre köra nakna kvinnor på sina sidor. Maxim, efter flera snabba chefredaktörsbyten, och Penthouse kör
sedan sommaren full fart på damer utan underkläder. Och hävdar att det klirrar i kassan.

Medan tidskriftsbranschen intensivt funderar över hur allt detta ska landa i ”den digitala affären” – som just nu tycks vara sponsrat innehåll och att vara försäljningskanal för resor, kläder och prylar – verkar en inte liten del av den kommande generationen ha ett annat fokus. Överraskande många tonårsföräldrar berättar att deras barn eller deras barns kamrater identifierar sig som agender. Där prefixet a- säger att man inte är så upphängd eller intresserad av en fast könsidentitet. Icke-binär eller intergender är andra ord som berättar ungefär samma sak. Som trend är den större än man kan tro. Och inte bara på Södermalm. 

Och då blir Martin Hanssons – moderedaktör på Metro samt driver en stilblogg för män – bästa shoppingknep som publicerades på Allt om Stockholm nyligen egentligen inte så revolutionerande i sin ton som man kanske först slås av: 

”Tänk aldrig att du kommer ’växa i något’ eller ’bli smalare i vår’. Klä upp dig för dig själv. Vad tycker du är fint? Klä dig inte för andras accepterande utan vad du själv verkligen gillar. Bra att ha i bakhuvudet när man står där i provhytten och väljer mellan plaggen.”

Annons