Katedralen i Tournai, Belgien, som för 20 år sedan skadades svårt av en tornado.
Katedralen i Tournai, Belgien, som för 20 år sedan skadades svårt av en tornado. Foto: Philippe Petitjean

”Vore lika vansinnigt som att näspierca Mona Lisa”

Fransmännen slåss redan om hur katedralen Notre-Dame i Paris ska se ut när den repareras efter branden – identisk med den gamla, eller med mer modern design och nya material?

De kan snegla norrut, mot Belgien, där en gotisk katedral förstördes i ett oväder för 20 år sedan. Sedan dess har den varsamt återuppförs till sin forna medeltida glans.

Publicerad

 

TOURNAI, BELGIEN Orkanen var den värsta i mannaminne i Belgien: buskar och träd slets upp med rötterna, bilar vräktes omkull och hustaken lyftes och bars av vinden i hundratals meter innan de kraschade mot marken.

I Tournai – en sömnig vallonsk småstad där i dag bara den mäktiga katedralen med sina fem torn, fem berömda kyrkklockor och nära 900 år på nacken minner om forna storhetstider – var förödelsen enorm denna sensommarkväll i augusti 1999.

Annons

Notre-Dame de Tournai började byggas i mitten av 1100-talet, ungefär samtidigt som de första byggstenarna på den nu brandskadade katedralen i Paris med samma namn började staplas. Katedralen hade sedan dess stått pall för såväl väder och vind som flera invasioner och två världskrig. Nu träffades hon av en tornado i full kraft. Det högsta tornet, det som redan lutade en smula och därför ibland jämfördes med det berömda tornet i Pisa, svajade betänkligt.

1/3

Notre-Dame de Tournai var känd för sina fem torn och fem kyrkklockor. Inom kort ska alla klockor upp i de restaurerade tornen igen, och Tornaiborna får efter 20 år återigen höra det berömda klockspelet.

Foto: Philippe Petitjean
2/3

Taket på katedralen i Tournai totalförstördes i ovädret 1999.

Foto: Philippe Petitjean
3/3

Det kan ta minst 20 år till att återställa katedralen i Tournai helt. Byggnadsställningarna till trots så hålls redan mässor i kyrkrummets mittskepp.

Foto: Philippe Petitjean

Dagen efter var kyrktaket rasat, pelare och skulpturer välta, och stora delar av interiören totalförstörd. Grunden visade sig vara instabil. Ett stort återuppbyggnadsarbete påbörjades. Tornet skulle rätas upp, en gång för alla.

Nästan 20 år senare är långskeppet, den del av kyrkorummet där gudstjänstfirarnas bänkar står, snart färdigrestaurerat liksom det mesta av exteriören.

Det är omöjligt att återställa historien till 100 procent.

Annons

Men det kommer att dröja länge innan byggnadsställningarna kan tas bort i hjärtat av katedralen – kanske 20 år till. Delar av de blyinfattade, målade fönstren som flög bort i orkanen saknas fortfarande och många skulpturer av bibliska personer saknar en arm, en fot, en näsa eller en bit av manteln.

Arkitekten Bertrand Evrard är sedan 15 år tillbaka ansvarig för renoveringen. Hans och alla andra inblandade arkitekters och byggarbetares uppdrag har varit att i så stor mån som möjligt återskapa den medeltida glans som gett katedralen i Tournai en plats på Unescos världsarvslista.

– Vår filosofi är enkel: vi ändrar ingenting utan försöker bevara byggnaden som den är, utom i de fall där det saknas ett visst material, säger arkitekten.

Bertrand Evrard har översynsansvaret för restaureringen av katedralen i Tournai. Han tror inte att Emmanuel Macrons plan att återställa den brunna katedralen i Paris på bara fem år är realistiskt.
Bertrand Evrard har översynsansvaret för restaureringen av katedralen i Tournai. Han tror inte att Emmanuel Macrons plan att återställa den brunna katedralen i Paris på bara fem år är realistiskt. Foto: Philippe Petitjean
Annons

Den blåaktiga Tournaistenen, som majoriteten av katedralen byggdes av under 1100- och 1200-talen, visade sig inte längre finnas kvar runt staden, till exempel. Därför har man i stället använt en snarlik sten från en annan del av regionen.

För att bygga om takstrukturen har man valt att använda sig av ett specialbly från England, som inte smälter lika lätt som vanligt bly – i branden i Notre-Dame i Paris för två veckor sedan smälte blytaket och rasade ner i kyrkan.

I dag är det inte minst den fallna spiran på Notre-Dame som skapar debatt.

Annons

– Det går inte alltid att bygga om allt helt identiskt. Vi arbetar i samma anda men inte nödvändigtvis på samma sätt. Det är omöjligt att återställa historien till 100 procent, säger Bertrand Evrard.

Men den åsikten är just nu omdebatterad i Frankrike när renoveringen av Notre-Dame i Paris ska inledas. Finansieringen verkar inte vara något problem. Privata mecenater har redan lovat att skänka nästan en miljard euro ihop.

Den stora frågan är nu i stället hur mycket den planerade återuppbyggnaden efter brandkatastrofen ska efterlikna den ursprungliga, medeltida konstruktionen. Det har blivit ett hett politiskt ämne – och det i ett land som sedan länge vant sig vid att debattera balansen mellan modernitet och kulturarv.

Den brandskadade Notre-Dame i Paris.
Den brandskadade Notre-Dame i Paris. Foto: Gigarama.ru via AP
Annons

Den förre presidenten François Mitterrand anlitade för 30 år sedan en kinesisk-amerikansk arkitekt till att bygga den nu älskade glaspyramiden utanför Louvren, konstmuseet som inhyses i det gamla kungliga palatset i ena änden av paradgatan Champs-Elysées. Konstens och arkitekturens purister menade att man vanhelgade ett palats från 1100-talet med den moderna konstruktionen.

Samma hätska gräl uppstod när president Georges Pompidou på 70-talet lät resa det museum för modern konst som bär hans namn: en modern, industriell konstruktion i glas och metall, där alla rör för ventilation, vatten och elförsörjning är placerade på byggnadens utsida. Tidningen Le Figaro skrev att Paris nu hade fått sitt eget odjur, precis som det i Loch Ness.

I dag är det inte minst den fallna spiran på Notre-Dame som skapar debatt. Den rasade i ett spektakulärt eldhav inför tiotusentals parisare som på brandnatten letat sig ut för att följa katastrofen.

Notre-Dame de Tournai i Belgien började byggas i mitten av 1100-talet, ungefär samtidigt som den nu brandskadade katedralen i Paris med samma namn. Katedralen i Belgien har renoverats noggrant – i 20 år.
Notre-Dame de Tournai i Belgien började byggas i mitten av 1100-talet, ungefär samtidigt som den nu brandskadade katedralen i Paris med samma namn. Katedralen i Belgien har renoverats noggrant – i 20 år. Foto: Philippe Petitjean
Annons

President Macron sade efteråt att han inte hade något emot en modern spira, en ”samtida arkitektonisk gest”, som han uttryckte det, och att man kunde utlysa en arkitekttävling för byggandet.

Att modernisera Notre-Dame vore lika vansinnigt som att sätta en näspiercing på Mona Lisa.

Han fick genast medhåll av en arkitekt, Jean-Michel Wilmotte, som hävdade att det vore fullkomligt groteskt att nu bygga en pastisch på den förstörda spiran, som tillfördes katedralen så sent som på 1800-talet. I stället, sade Wilmotte, borde man designa en helt ny spira och använda moderna material som stål och titan, och inte äldre och tyngre material som trä och bly.

Men motståndarna mot en modernisering av Notre-Dame de Paris är många, och inte bara i konst- och arkitekturvärlden.

Marine Le Pen, partiledare för det högerextrema Nationell samling, skapade snart uppropet #RörinteminNotreDame på sociala medier och pläderade för att kyrkan ska fortsätta se ut som den såg ut före branden och inget annat.

Annons
1/3

Tournai är en sömnig småstad i Vallonien i Belgien. Bara den enorma katedralen vittnar om att staden är ett gammalt biskopssäte som har spelat en stor roll i det religiösa Europa genom historien.

Foto: Philippe Petitjean
2/3

Ska man använda moderna material och mer samtida arkitektur när man återställer en katedral som skadats? Ja, säger många fransmän. Nej, sade man i Tournai när katedralen där förstördes i ett oväder.

Foto: Philippe Petitjean
3/3

Utifrån ser renoveringen av katedralen i Tournai så gott som färdig ut – några enstaka byggnadsställningar och en kran står kvar efter 20 års renovering. Men på insidan löper byggnadsställningarna runt hela hjärtat av kyrkorummet.

Foto: Philippe Petitjean

Och när tidningen Le Parisien frågade sina läsare vad de tyckte om återuppbyggnaden ville två tredjedelar att kyrkan skulle återställas som den var, utan moderna inslag.

”Att modernisera Notre-Dame vore lika vansinnigt som att sätta en näspiercing på Mona Lisa”, lydde en insändare till tidningen.

En annan läsare föreslog dock en takträdgård med vinodling och bikupor på katedralen. Mest fantasifullt var kanske förslaget om ett tak som påminner om Eiffeltornet i stål, och så en ”spira” som består av fyra laserstrålar som korsas i luften.

Varsamt, varsamt vill man återställa detaljerna i Notre-Dame de Tournai, och med respekt för gamla tiders byggkonst. Bara när det helt enkelt inte går att hitta ett material från förr byter man ut det.
Varsamt, varsamt vill man återställa detaljerna i Notre-Dame de Tournai, och med respekt för gamla tiders byggkonst. Bara när det helt enkelt inte går att hitta ett material från förr byter man ut det. Foto: Philippe Petitjean

Arkitekten i Tournai i Belgien tror i vilket fall inte att det blir möjligt att återställa katedralen i Paris på fem år, som president Emmanuel Macron hastigt utfäste efter branden – säkert för att den franska huvudstaden år 2024 ska stå värd för de olympiska spelen.

En nyinvigning av den ikoniska katedralen i Paris, världens mest besökta monument, just då skulle vara en triumf för Frankrike, oavsett hur många medaljer landets idrottsmän- och kvinnor lyckas vinna i spelen.

– Det är orealistiskt. Även om de har fått otroligt mycket pengar så går det inte, rent praktiskt, att ha hundratals byggarbetare på plats på en gång i katedralen. Varje moment tar den tid det tar, säger arkitekten Bernard Evrard i Belgien.

Dammet och sågspånet ligger tjockt över golven i katedralen i Tournai, efter 20 års renovering.
Dammet och sågspånet ligger tjockt över golven i katedralen i Tournai, efter 20 års renovering. Foto: Philippe Petitjean

Notre-Dame de Tournai var känd för sina fem torn och fem kyrkklockor. Inom kort ska alla klockor upp i de restaurerade tornen igen, och Tornaiborna får efter 20 år återigen höra det berömda klockspelet.

Foto: Philippe Petitjean Bild 1 av 11

Taket på katedralen i Tournai totalförstördes i ovädret 1999.

Foto: Philippe Petitjean Bild 2 av 11

Det kan ta minst 20 år till att återställa katedralen i Tournai helt. Byggnadsställningarna till trots så hålls redan mässor i kyrkrummets mittskepp.

Foto: Philippe Petitjean Bild 3 av 11

Bertrand Evrard har översynsansvaret för restaureringen av katedralen i Tournai. Han tror inte att Emmanuel Macrons plan att återställa den brunna katedralen i Paris på bara fem år är realistiskt.

Foto: Philippe Petitjean Bild 4 av 11

Den brandskadade Notre-Dame i Paris.

Foto: Gigarama.ru via AP Bild 5 av 11

Notre-Dame de Tournai i Belgien började byggas i mitten av 1100-talet, ungefär samtidigt som den nu brandskadade katedralen i Paris med samma namn. Katedralen i Belgien har renoverats noggrant – i 20 år.

Foto: Philippe Petitjean Bild 6 av 11

Tournai är en sömnig småstad i Vallonien i Belgien. Bara den enorma katedralen vittnar om att staden är ett gammalt biskopssäte som har spelat en stor roll i det religiösa Europa genom historien.

Foto: Philippe Petitjean Bild 7 av 11

Ska man använda moderna material och mer samtida arkitektur när man återställer en katedral som skadats? Ja, säger många fransmän. Nej, sade man i Tournai när katedralen där förstördes i ett oväder.

Foto: Philippe Petitjean Bild 8 av 11

Utifrån ser renoveringen av katedralen i Tournai så gott som färdig ut – några enstaka byggnadsställningar och en kran står kvar efter 20 års renovering. Men på insidan löper byggnadsställningarna runt hela hjärtat av kyrkorummet.

Foto: Philippe Petitjean Bild 9 av 11

Varsamt, varsamt vill man återställa detaljerna i Notre-Dame de Tournai, och med respekt för gamla tiders byggkonst. Bara när det helt enkelt inte går att hitta ett material från förr byter man ut det.

Foto: Philippe Petitjean Bild 10 av 11

Dammet och sågspånet ligger tjockt över golven i katedralen i Tournai, efter 20 års renovering.

Foto: Philippe Petitjean Bild 11 av 11