Annons

Franskt egensinne i suv-klassen

Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross. Foto: Pontus Lundahl/TT

Kompakta suv-bilar med plats för en barnfamilj – det segmentet är numera ett getingbo av bilmodeller från snart sagt alla tillverkare. Citroën C5 Aircross är ett intressant alternativ – med en del egenheter

Under strecket
TT
Publicerad

Citroën C5 Aircross.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 7

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 7

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 7

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 7

Citroën C5 Aircross.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 7

Biltest, Honda CR-V hybrid.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 6 av 7

Biltest, Toyota RAV4 Active

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 7 av 7

Citroën C5 Aircross.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Efter en lång dvala är det skönt att kvickna till igen. Franska Citroën har genomlevt ett par sömniga årtionden, även om somliga av märkets bilmodeller har varit hyfsat pigga i både idé och utförande.

De senaste åren har Citroën klivit upp ur sängen och gnuggat gruset ur ögonen. Det har skett under ledning av bolagets vd, Linda Jackson, med målet att hitta en position mellan de andra syskonen i PSA-koncernen: Peugeot, DS Automobiles och Opel, samt naturligtvis att locka fler köpare.

Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det märks i ett nytt designspråk och även i försöket att återerövra positionen som bekvämlighetsmästare. Citroëns bilar var länge kända för sina pösiga komfortegenskaper. Det handlade dels om att stolarna var mjuka som vattensängar, dels om den speciella fjädringstekniken med gashydraulik i stället för stålfjädrar.

Annons
Annons

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 4

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 4

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 4

Citroën C5 Aircross.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 4

Gashydrauliken är numera borta ur programmet – sannolikt alldeles för dyr att tillverka när de fyra bilmärkena måste samordnas maximalt under skalen. Men en liten frihetszon har Citroën fått i form av hydrauliska kuddar som kompletterar stålfjädringen. Det känns i Citroën C5 Aircross, märkets första egna försök i suv-segmentet.

1/3

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT
2/3

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT
3/3

Citroën C5 Aircross 

Foto: Pontus Lundahl/TT

Tekniskt är C5 Aircross nära släkt med Peugeot 3008, men körkänslan skiljer mer än man kan tro. I Citroëns mellanstora suv finns inte ett uns sportighet – det här är en bil som aldrig uppmuntrar till hetsig kurvtagning.

Många ojämnheter i vägbanan som får andra bilar att hoppa till bemästrar C5 Aircross med en dämpad duns. Tvärgående hinder som broskarvar hanterar den däremot ungefär lika bra eller dåligt som bilar med enbart stålfjädring. Lika mjuk som det mindre syskonet, C4 Cactus, är den inte i något läge. C4 Cactus var först ut med de nya ”kuddarna” förra året.

Framstolarna är betydligt mjukare än i de flesta andra moderna bilar (provbilen är i utförandet Shine, stolarna skiljer sig från basmodellen Feel), men även dessa är snäppet fastare i hullet jämfört med C4 Cactus. Uppenbart har Citroën hållit igen egensinnet en smula med C5 Aircross, kanske för att inte skrämma bort presumtiva köpare.

Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross. Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons
Annons

Innerutrymmena är godkända, även om baksätet är förvånansvärt trångt för storleksklassen. Särskilt benutrymmet är sämre än i vissa konkurrenter. Motorn i provbilen är en bensindriven 1,6-liters som ger 181 hästkrafter. Det är en kraftkälla som passar bilen väl och som arbetar harmoniskt tillsammans med den åttaväxlade automatlådan, vilket är standard i alla motorversioner. Framhjulsdrift är enda alternativet, men det finns ett ”elektroniskt terrängprogram” för olika körunderlag. Det är av tveksamt värde, men kanske kul att det finns.

Citroën C5 Aircross är inte den mest kompletta eller perfekta bilen i storleksklassen, men för den köpare som söker en smula särprägel och som uppskattar bilens komfortinriktning är den ett trevligt alternativ.

Motor/växellåda

Betyg: 5 av 6

En relativt liten (1,6 liter) bensinmotor med turbo gör ett bra jobb i C5 Aircross. 180 hästkrafter räcker till omkörningar även på landsväg och den åttaväxlade automatlådan arbetar i fin samklang med motorn. Fyrhjulsdrift finns inte ens som tillval, trots bilens suv-utseende.

Ekonomi/miljö

Betyg: 2 av 6

Prislappen är inte lysande, C5 Aircross ska kriga i ett bilsegment där konkurrenterna är både många och rustade till tänderna. Miljöaspekten är halvdan, det är svårt att komma runt bensinmotorns koldioxidutsläpp. C5 Aircross finns även med dieselmotor och en hybrid är i vardande.

Köregenskaper

Betyg: 5 av 6

Å ena sidan är C5 Aircross pigg. Styrningen är till exempel kvick och bilen känns behändig i stadstrafik samtidigt som den är bekväm på landsvägen. Å andra sidan har komforten glädjande nog fått gå ut över sportigheten, tvärtemot många andra samtida bilar.

Annons
Annons

Biltest, Honda CR-V hybrid.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 2

Biltest, Toyota RAV4 Active

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 2

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

EuroNCAP delade ut två betyg för C5 Aircross när krocktestet genomfördes: fyra stjärnor utan säkerhetspaket, fem stjärnor med. I Sverige säljs C5 Aircross med säkerhetsutrustningen som standard.

Helhet

Betyg: 5 av 6

Sugen på en suv i kompakt men ändå familjedugligt format? Då finns det nästan oändligt med alternativ numera. C5 Aircross sticker ut med egensinnig design både in- och utvändigt samt fin komfort (både fjädring och ljud). Det är inte någon bil som toppresterar, men om du gillar dess stil och utförande är det inget dumt köp.

Två konkurrenter

1/2

Biltest, Honda CR-V hybrid.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2

Biltest, Toyota RAV4 Active

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Honda CR-V Elegance

294 500 kronor. 173 hästkrafter. 167 gram/km.

CR-V i nästan basutförande är en trivsam och rymlig familjebil. Fyrhjulsdrift är tillval, liksom sjusitsigt utförande. CR-V finns även som hybrid (bensin/el), men till ett väsentligt högre pris utan att förbrukningen kapas nämnvärt.

Toyota RAV4 Active

305 900 kronor. 218 hästkrafter. 126 gram/km (WLTP).

Långköraren RAV4 i helt nytt utförande. Finns endast som självladdade hybrid (bensin/el). Fyrhjulsdrift är tillval. En robust och oöm karaktär med personbilsliknande köregenskaper.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons