Annons

Anna Ångström:Frihetslängtan och terror på tiljorna

Välkomna till SvD Scenvår! Onsdagen den 15 februari publicerades en extra tidning om 48 sidor. Här har vi samlat intervjuer, reportage, kalendarier och tips om vad som händer på scenerna framöver, läs den gärna digitalt i eSvd. På svd.se under vinjetten ”Scenvåren 2017” hittar ni också aktuella recensioner av teater, dans, opera och musikaler i hela landet.

Under strecket
Publicerad

”Hamlet” med Hannes Meidal och Monica Stenbeck repeteras på Teater Galeasen i Stockholm. Läs mer om vårens sceniska händelser i SvD Scenvår.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Aleksa Lundberg spelar ”Kung Kristina” på Strindbergs Intima teater.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

”Hamlet” med Hannes Meidal och Monica Stenbeck repeteras på Teater Galeasen i Stockholm. Läs mer om vårens sceniska händelser i SvD Scenvår.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
”Hamlet” med Hannes Meidal och Monica Stenbeck repeteras på Teater Galeasen i Stockholm. Läs mer om vårens sceniska händelser i SvD Scenvår.
”Hamlet” med Hannes Meidal och Monica Stenbeck repeteras på Teater Galeasen i Stockholm. Läs mer om vårens sceniska händelser i SvD Scenvår. Foto: Lars Pehrson

Eftersom världen är galen är det inte så konstigt att vi också behöver blicka lite inåt, mot mellanmänskliga relationer. Synen på dem som inte får plats i den ”vanliga” världen är ju en mätare på tillståndet. På Dramaten – som för övrigt brottas med ett internt, smärtsamt förändringsarbete som skapat rubriker – väntar pjäser som utspelar sig på såväl hospital som demensboende och i en dystopisk framtid där virtuell teknik löst upp både fysiska och moraliska gränser. På andra scener kommer bland annat en grubblande, ung man och en queer drottning att ta för sig i rampljuset. Turteatern inledde ju våren med Heiner Müllers ”Hamletmaskinen” i exorcistisk tappning. Snart ska den danske prinsen knådas av duon Hannes Meidal och Jens Ohlin på Teater Galeasen, medan koreografen Örjan Andersson låter honom dansa på Folkteatern i Göteborg.

Annons
Annons

Aleksa Lundberg spelar ”Kung Kristina” på Strindbergs Intima teater.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Drottning Kristina lämnar inte heller scenkonstnärerna någon ro. På Strindbergs Intima teater, där Anna Pettersson snart tar över styret, blir vår kulturintresserade 1600-talsregent till ”Kung Kristina”. Även akademiledamoten Sara Stridsberg är inne på identitet, kön och makt i sin ”Dissekering av ett snöfall” som Östgötateatern sätter upp. Kvinnors frihetslängtan och sociala villkor speglas även på Kulturhuset Stadsteatern; i alltifrån den progressiva ”Norrtullsligan” via fångarna i ”Bernardas hus” till Bechdeltestets upphovskvinna i musikalen ”Fun home”.

Aleksa Lundberg spelar ”Kung Kristina” på Strindbergs Intima teater.
Aleksa Lundberg spelar ”Kung Kristina” på Strindbergs Intima teater. Foto: Lars Pehrson

Vad är det som berör oss, öppnar ögonen, stimulerar hjärnan? ”Det var bra men inget hände i mig. Teatern behöver nya former.” Det är inte bara Konstantin i Tjechovs ”Måsen” som ibland känner så. Men metagrepp och aktivt publiktilltal i all ära; klassikernas dragningskraft består vilket SvD Scenvår överblickar i ett svep. De gamla grekerna såg teatern som ett effektivt forum för att diskutera demokrati, principer och människovärde. På Göteborgs stadsteater gör Alexandra Pascalidou en samtida odyssé i krisernas skugga, medan nyskrivna ”Jihadisten” tar upp radikalisering bland unga. Scenerna i västra Sverige plockar över huvud taget upp omvärlden på tiljorna. Angeredsteaterns ”Det andra” handlar om migration och identitet. I Borås blir det nordisk premiär på ”Raseri”, Nobelpristagaren Elfriede Jelineks uppgörelse med attentaten i Paris. Även konstnärlige ledaren Olof Hanson (Kulturhuset i Vällingby) vill via David Greigs pjäs ”Verkligheten” få oss att reflektera över hatbrottens anatomi.

Inom dansfältet är dialog och möten nyckelord. Där diskuteras och prövas alltifrån vilka kroppar som får synas på scenerna till hur man kan tänka tillsammans. Vad som blir kvar av alla goda rörelser återstår att se. Cullbergbaletten fyller 50 och har anledning att fundera över sitt arv. Mer om det längre fram i SvD:s spalter. Välkomna till SvD Scenvår!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons