Annons

Friskolekoncernen svarar Muf: ”Väldigt höga hästar”

Muf:s ordförande Benjamin Douse anser att skoldagarna är för korta i Jensens gymnasieskolor.
Muf:s ordförande Benjamin Douse anser att skoldagarna är för korta i Jensens gymnasieskolor. Foto: Björn Lindahl/TT, Berit Roald/TT

Jensens gymnasieskolor har för korta skoldagar, anser Muf:s ordförande Benjamin Dousa. ”Vi ligger i linje med kommunala skolor”, säger Anna Wiger Jensen efter kritiken.

Under strecket
Publicerad

Kritiken mot friskolor kommer inte längre bara från vänster. I en uppmärksammad artikel i SvD nyligen riktade Muf-ordföranden Benjamin Dousa kritik mot Sveriges marknadsliberala skolsystem. Han tar upp en undersökning från Lärarnas riksförbund som visar att undervisningstiden på en gymnasiekurs på 100 poäng kan variera mellan 50 och 110 undervisningstimmar, och lyfter fram friskolekoncernen Jensens gymnasieskolor som ett exempel på skolor som har korta skoldagar.

Benjamin Dousa säger till SvD att Muf tittat på scheman från flera gymnasieskolor och räknat undervisningstiden. På så sätt har han sett exempel på anmärkningsvärt lite undervisningstid på Jensens gymnasieskolor.

Anna Wiger Jensen, verksamhetschef på Jensen gymnasium, säger att Jensens skolor i genomsnitt har 90 timmar undervisning på en kurs som har 100 timmar. Enligt henne är det helt i linje med andra friskolor och kommunalt drivna gymnasier.

– Muf och Benjamin Dousa sätter sig på väldigt höga hästar när han säger sig kunna ta några scheman från några elever på en av våra skolor och göra det här jobbet bättre än våra rektorer, säger hon.

Annons
Annons

Sammanlagt ska alla kurser på ett högskoleförberedande program utgöra minst 2 500 poäng, och undervisningstiden ska uppgå till minst 2 180 timmar. Kursens poäng ska spegla den beräknade arbetsinsatsen för eleven, men är inte kopplad till antalet undervisningstimmar. Det är huvudmannen, alltså kommunen eller den som driver en friskola, som beslutar över fördelningen av undervisningstimmar mellan kurserna.

På Jensens gymnasieskolor är det rektorerna som beslutar över fördelningen av undervisningstimmar mellan kurserna utifrån centralt framtagna modeller. Anna Wiger Jensen säger att systemet gör att rektorerna kan vara flexibla. I matematik lägger majoriteten av skolorna 110 timmar på en 100-poängskurs, och lägger färre på ett annat ämne.

– Men det finns absolut inget direktiv från huvudmannen att understiga 90 timmar i snitt och gå under garanterad undervisningstid, tvärtom, säger Anna Wiger Jensen.

Benjamin Dousa säger att han tycker att en 100-poängskurs ska motsvara minst hundra undervisningstimmar.

– Jensen säger att de i genomsnitt lägger 90 timmar på en 100-poängskurs och det är precis det som är min poäng. Vi har byggt upp ett skolsystem där man har den graden av frihet. Där vissa skolor lägger sig över 100 timmar och andra lägger sig under. Det blir ett verktyg för friskolekoncerner att kunna tjäna några kronor extra.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons