Annons

Frukost dagens viktigaste mål – sant eller falskt?

Vi får ofta höra hur grundläggande en rejäl frukost är, men hur nödvändig är den egentligen? I SvD:s Vetenskapskollen söker forskaren Emma Frans svaret på om vårt morgonmål verkligen är viktigare än alla andra måltider.

Under strecket
Publicerad

Ill: Thomas Molén

Foto: Colourbox Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Ill: Thomas Molén

Foto: Colourbox Bild 1 av 1
Ill: Thomas Molén
Ill: Thomas Molén Foto: Colourbox

Påstående

Få saker är så mysiga som att i lugn och ro äta en god frukost. Men stressiga vardagar kan frukosten nästan kännas som ett nödvändigt ont. Vi är många som har fått lära oss att frukosten är absolut nödvändig – att den är viktigare än alla andra måltider. Särskilt personer som försöker gå ner i vikt uppmuntras ofta till att prioritera frukostätandet. Men är det verkligen sant att frukosten är dagens viktigaste måltid?

Genomgång

Många påstår att frukost behövs för att få igång förbränningen och att en ordentlig frukost får oss att äta bättre senare under dagen. Och det finns faktiskt forskning som visar att personer som hoppar över frukost har högre risk för vissa sjukdomar. Dessutom finns det en hel del studier som visar att personer som äter frukost har lägre BMI (1,2).

Annons
Annons

Men de studier som visar ett samband mellan frukostätande och lägre BMI, eller minskad risk för vissa hälsoproblem, är så kallade observationsstudier. Och denna typ av studier kan inte bevisa orsakssamband. Eftersom vi har fått lära oss att frukost är en viktig del av en sund livsstil är det tänkbart att hälsomedvetna personer är noga med att äta frukost.

En annan sak som får min varningslampa att blinka är att flera av de studier som gjorts på området har finansierats av livsmedelsindustrin.

Eventuella samband mellan att äta frukost och god hälsa kan således bero på att frukostätarna också är de som lever under ordnade förhållanden, motionerar, undviker cigaretter och alkohol eller äter hälsosammare.

Granskningar av forskningen som visar samband mellan frukostätande och lägre BMI har dessutom konstaterat uppenbara brister. Bland annat verkar det finnas problem med något som kallas publikationsbias – ett systematiskt fel som innebär att endast de studier som visar ett samband mellan frukostätande och lågt BMI publiceras. Om enbart studier som visar ett positivt samband publiceras, medan de som visar ett negativt samband eller inget samband alls hamnar i papperskorgen, får vi en felaktig bild av vad forskningen faktiskt visat.

En annan sak som får min varningslampa att blinka är att flera av de studier som gjorts på området har finansierats av livsmedelsindustrin. Ett exempel är en välkänd studie som sponsrats av företaget Kellogg. Denna studie visade att personer som åt frukostflingor hade lägre BMI än de som hoppade över frukosten (3).

Annons
Annons
Bild 1 av 1

För att kunna fastställa att frukost verkligen främjar lägre BMI eller viktnedgång behövs studier där slumpen får avgöra vilka personer som äter frukost och vilka som inte gör det. I nuläget finns det endast ett fåtal studier med detta upplägg, och de som finns ger inte stöd åt frukostens påstådda nödvändighet i detta avseende (4,5,6).

Det finns dock vissa indikationer på att frukostätande har en positiv effekt på den mentala prestationsförmågan och barn och unga som äter frukost presterar bättre i skolan. Men även här är det tveksamt om det verkligen handlar om orsakssamband (7).

Slutsats

Själv skippar jag helst frukosten en stressig morgon.

Äta bör man annars dör man. Men allt står och faller inte med huruvida vi äter en ordentlig frukost. Även om frukostätare tycks ha lägre BMI och vara friskare i vissa avseenden finns det inte vetenskapligt stöd för att detta beror på frukosten. Det finns med andra ord inga tydliga bevis för att frukosten är viktigare än andra måltider – och själv skippar jag helst frukosten en stressig vardagsmorgon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons