Annons

”Frustrerande och dyrt för samhället”

Luttrade stockholmare tar stillastående rulltrappor och tågstopp vid Stockholm City med jämnmod. Det gör inte Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd:

– Det är väldigt frustrerande och dyrt för samhället, säger han.

Under strecket
Publicerad

Rulltrapporna vid Stockholm City står stilla. Det gör att södergående tåg inte kan stanna vid stationen.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 2

Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, är kritisk.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

Rulltrapporna vid Stockholm City står stilla. Det gör att södergående tåg inte kan stanna vid stationen.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 1
Rulltrapporna vid Stockholm City står stilla. Det gör att södergående tåg inte kan stanna vid stationen.
Rulltrapporna vid Stockholm City står stilla. Det gör att södergående tåg inte kan stanna vid stationen. Foto: Simon Rehnström

På måndagsmorgonen kom beskedet att södergående pendeltåg inte kan stanna vid station Stockholm City. Anledningen är att samtliga rulltrappor, utom en, står stilla vid uppgången från perrongen. Flera lister i handledarna har lossnat i rulltrapporna och adderat till tidigare dokumenterade, maskinella problem.

– Vi måste göra så här grund av utrymningsskäl, uppger Thomas Silvander, pressinformatör på SL.

Konsekvensen blir att resenärer på väg söderut från Stockholm City tvingas ta omvägen norrut till Odenplan – för att där kliva på ett södergående tåg.

SvD har talat med flera drabbade. En av dessa är Clara Wallinder, som är på väg hem till Södertälje:

Man börjar tyvärr bli van.

– Det går inte tåg så ofta och nu måste jag åka till Odenplan för att byta. Vi får se om jag hinner. Jag passerar här varje dag och har aldrig förstått problemen med rulltrapporna. Jag brukar ta hissen.

Annons
Annons

Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, är kritisk.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Enligt Fredric Agaba, på väg mot Älvsjö station, är det svårt att planera sin tid när rulltrapporna står stilla och pendeltågen inte stannar vid vissa stationer.

Pensionären Jan Strömbeck håller med:

– Man börjar tyvärr bli van, det här har ju hållit på sen i somras. Det är för dåligt.

Tågoperatören MTR:s medarbetare är på plats vid Stockholm City för att informera resenärerna om problemen:

– Jag måste ge dem en eloge för deras tålamod. Jag kan bara hålla med om kritiken. Men det är bara en av tio som är arg, säger Kurt Melin, trafikvärd.

Desto mer kritisk mot situationen är Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd:

– Jag är inte förstående, utan väldigt frustrerad, säger Tomas Eriksson.

Problemen med rulltrapporna har varit konstanta sedan i juli 2018 då en rulltrappa vid just Stockholm City började gå baklänges:

– Förutom olägenheten med stillastående rulltrappor innebär det här stora samhällsekonomiska kostnader. Det är en dålig leverans av Trafikverket, säger Tomas Eriksson.

Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, är kritisk.
Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, är kritisk. Foto: Tomas Oneborg

Det pågår en process om det ekonomiska ansvaret. SLL, Stockholms läns landsting, håller inne 181 miljoner kronor i ersättning till Trafikverket, som ansvarade för upphandling och iordningsställande av stationerna Odenplan och Stockholm City. Företaget Otis vann upphandlingen.

Annons
Annons

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, tillbakavisar kraven från SLL:

Vi går inte in i detalj och säger att de ska bygga med speciella muttrar.

– Vi hade en överenskommelse. Den 27 mars 2017 godkände SLL vårt uppdrag och tog över driften. Då skulle de ha besiktigat hela anläggningen med egna kontrollanter, säger han.

SLL kompletterade i juni samma år med en restlista då man efter en konsekvensanalysrapport från konsultföretaget Sweco pekade på flera brister i upphandlingen, bland annat med rulltrapporna. Citybanan invigdes sedan 10 juli 2017.

Vilka krav ställde Trafikverket på leverantören Otis?

– Vi går inte in i detalj och säger att de ska bygga med speciella muttrar. Upphandlingen innehöll vissa lösningar som behövs för att klara belastningen. Bygget skulle vara dimensionerat därefter, säger Bengt Olsson.

Uppgifter till SvD gör gällande att Otis vann upphandlingen efter att ha lämnat det billigaste anbudet. Bengt Olsson vill inte bekräfta påståendet:

– Renommé, att klara av att bygga sådana här anläggningar, är viktigt. Otis är ett jättestort internationellt företag med gott renommé. SLL har fått alla underlag från upphandlingen för eventuella efterkrav, säger Bengt Olsson.

SvD har sökt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som dock via sin presstjänst hänvisar till SLL.

– Det är beklagligt om folk uppfattar det som om alla skyller på varandra. Det är Otis som har felat, säger Tomas Eriksson.

Handlisterna i rulltrapporna lagades under tisdagen och på kvällen kunde södergående tåg återigen stanna vid station Stockholm City.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons