Annons

Fyra stationer i t-banan ”no go” för ordningsvakter

Fyra stationer i tunnelbanan har rödmärkts för biljettkontrollanter och ordningsvakter. Bara med stöd av polis får de utföra sitt jobb på stationerna Rinkeby, Tensta, Rissne och Hjulsta.

– Vi är ofta numerärt underlägsna och utsätts för hot och stenkastning, säger en ordningsvakt till SvD.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Poliser vid t-banenedgången i Tensta. (Arkivbild).

Foto: Vilhelm Stokstad/TTBild 1 av 1

Poliser vid t-banenedgången i Tensta. (Arkivbild).

Foto: Vilhelm Stokstad/TTBild 1 av 1
Poliser vid t-banenedgången i Tensta. (Arkivbild).
Poliser vid t-banenedgången i Tensta. (Arkivbild). Foto: Vilhelm Stokstad/TT

SL:s Trygghetscentral gör löpande säkerhetsbedömningar av situationen i tunnelbanan. Samverkan sker mellan operatörer, polis, biljettkontrollanter och ordningsvakter.

Stationerna är indelade i färgerna grönt (normalt säkerhetsläge), gult (förhöjt säkerhetsläge) och rött (sällsynt säkerhetsläge).

Färggraderingen är inte statisk utan kan ändras. Vid röd färg bedöms biljettkontrollanter och ordningsvakter inte utan polisiär närvaro kunna utföra sitt arbete med hänsyn till sin egen säkerhet.

Jag är trött på politiker som hävdar att det inte finns några ”no go-zoner” utan att själv sätta sin fot där.

Stationerna Rinkeby och Tensta är konstant rödmarkerade, men även Rissne och Hjulsta blir då och då försatta i kodläge rött.

Annons
Annons

– Tryggheten minskar på redan otrygga platser. Det är en symbol på ett samhälle där utvecklingen går åt fel håll. Nu räcker det, säger Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M), som länge pläderat för återinförandet av tunnelbanepoliser med New York som förebild.

Trafiklandstingsrådet vill att kommunerna sätter särskilt fokus på kollektivtrafiken i samverkansöverenskommelser med polisen – och att även landstinget och SL blir till en tydlig part.

Han vill även inrätta en särskild brottskod i kollektivtrafiken.

– Jag är trött på politiker som hävdar att det inte finns några ”no go-zoner” utan att själv sätta sin fot där. De här problemen får inte sopas under mattan. Då är risken uppenbar att det sprids till andra områden, säger han.

– Jag var i Södertälje i veckan. På tre år har man med goda insatser från kollektivtrafikens sida och med hjälp av polisen och kommunen lyckats halvera stenkastning och våld mot busschaufförer och resenärer, säger Tamsons.

En ordningsvakt som arbetar från Stockholms city och norrut efter tunnelbanans blå linje vittnar om en otrygg och farlig arbetsmiljö:

– Det går inte att verka normalt på de här rödmärkta stationerna. Jag har aldrig fruktat för mitt liv, men har hamnat i situationer där den personliga säkerheten satts ur spel. Det har varit hot om våld, stenkastning och även sönderslagna bilar, säger han.

Ordningsvakten är tacksam över polisstödet:

– Vi är två personer i en patrull och hamnar lätt i numerärt underläge. Det krävs en viss mental förberedelse i jobbet, även vid lättare ordningsstörningar. Är det bara någon berusad som behöver avvisas behövs ingen polis, säger han.

Annons
Annons

Ordningsvakterna, som bär batong och handfängsel, får ge tillsägelser och även fysiskt omhänderta personer tillfälligt.

– Läget har förvärrats efter blå linjen. På andra tidigare mer utsatta ställen i stan har jag hört från kollegor att det blivit något bättre, säger han.

Christoffer Bohman, biträdande lokalområdespolischef i Rinkeby, bekräftar att polisen finns behjälplig:

– Vi är medvetna om att vissa yrkesgrupper är utsatta och har även skyddat de som lappar bilar och representanter från stadsdelsnämnder, säger han.

Tunnelbanestationerna i Järva har enligt polisen blivit en tummelplats för knarkaffärer.

– Vi har haft över 700 rapporterade narkotikabrott hittills i år. De flesta tas i närheten av tunnelbanan, säger Christoffer Bohman.

Ändå vill inte den lokale polischefen gå med på trafiklandstingsrådet Tamsons upprepade krav om att återinföra speciella tunnelbanepoliser.

– Extremt många parter i samhället måste dra sitt strå till stacken för att åstadkomma en varaktig förändring. Den låga anmälningsbenägenheten hos allmänheten är en sak att förbättra. Vi har bara haft två anmälda snatterier i Husby Centrum i år. Det kan nog ske två i timmen. Den lokala polisen är bäst skickad att hantera lokala situationer, säger Christoffer Bohman.

Poliser på de rödmärkta stationerna är en resursfråga:

– Vi måste hela tiden prioritera. Andra parters åtgärder kan inte vara beroende av vår närvaro, säger Christoffer Bohman.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons