Annons

Ge wow-känsla – så kan du få till grej-of-the-day

Micael Hermansson, mellanstadieläraren bakom grej-of-the-day.
Micael Hermansson, mellanstadieläraren bakom grej-of-the-day. Foto: Staffan Löwstedt

Mikrolektionerna kan fungera även vid köksbordet. Micael Hermansson listar de viktigaste punkterna för att göra – och lyckas med – grej-of-the-day. Hemma eller i klassrummet.

Under strecket
Publicerad

1. En intresseväckande ledtråd

Ledtråden som eleverna får dagen innan lektionen är viktig för att bygga upp intresset. Det kan vara allt möjligt – en bild, någon kort mening eller kanske en gåta, något som får dem att fundera.

I skolan så fick eleverna den ofta på en liten lapp just för att de skulle kunna ta den med sig hem och klura på den hemma. Hemmavid skulle ledtråden exempelvis kunna ges vid frukostbordet.

2. Korta lektioner – med cliffhanger

Själva lektionen inleds med en snabb summering av den lektion som eleverna hade dagen innan. Därefter får de först gissa vilket dagens ämne är, innan lektionen drar igång.

Varje lektion ska sedan vara runt sju till åtta minuter lång – inte längre än tio.

Lektionen – eller berättelsen vid middagsbordet – ska alltid lämna en känsla av – wow! En cliffhanger som gör att man vill veta mer. Möjligen är det lite ofta att köra det varje dag hemma, men kanske några dagar i veckan, föreslår Micael Hermansson.

Micael Hermansson brukar sätta av runt två minuter till frågor, inte mer. Det är en poäng med att sluta när intresset är på topp och frågor fortfarande saknar svar, poängterar han.

Annons
Annons

3. Berätta hemma – och minns mer

En läxa som eleverna alltid fick var att berätta hemma om dagens mikrolektion. Dels visar forskning att det stärker minnet när man behöver leta efter kunskapen i minnet för att återberätta den.

Dessutom fördjupas kunskapen när syskon och föräldrar kommer med sina tankar och synpunkter och ger andra perspektiv.

4. En karta för att se sambanden

Micael Hermansson satte upp en bild på varje ”grej” på en karta i kapprummet utanför klassrummet, med ett streck till rätt land – eller en annan bild. På det sättet blev sambanden mer visuella. Det var också ofta han såg att eleverna stod och pekade och diskuterade vid kartan på rasterna.

Och kartan sitter förstås lika fint på köksväggen som i skolan.

5. Förbättra ihågkomsten med ett quiz

En gång i veckan körde Micael Hermansson ett quiz med sina elever utifrån veckans ämnen. Quizet blir också en automatisk repetition av ämnena. Kanske går det att samla familjen runt ett fredagsquiz innan fredagsmyset drar igång?

Och ämnena? Ja dem hittar man överallt, tipsar Micael Hermansson – i tidningsartiklar, frågespalter, på nätet. Han har själv samlat en mängd blandad fakta i en nyutgiven bok, 222 grejer du inte visste att du ville veta (Bonnier).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons