Annons

Gigantiska på nätet – men få kom för att protestera

Mellan 200 och 250 personer samlades på Sergels torg i Stockholm innan det var dags för avmarsch mot riksdagen.
Mellan 200 och 250 personer samlades på Sergels torg i Stockholm innan det var dags för avmarsch mot riksdagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hundratusentals svenskar engagerar sig på nätet för billigare bränsle. När upproret samlades på fredagen deltog ett hundratal personer.

SvD:s kartläggning visar att partierna nu tvingas förhålla sig till bensinupproret.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Upproret började på Facebook och har nu tagit sig till Stockholm. På fredagskvällen samlades mellan 200 och 250 personer, enligt polisen, på ett soligt Sergels torg. Det var färre än arrangörens förhoppning på mellan 500 och 5 000 personer.

Ändå var de nöjda med uppslutningen:

– Det är vad vi hade räknat med. De som vi representerar bor 50 till 60 mil härifrån och har inte en chans att ta sig hit. Vi gör det för dem, som ingen politiker representerar, säger Hans Albertsson, moderator för Facebookgruppen Bensinupproret.

Demonstrationen avslutades med en marsch till Mynttorget där 140 000 namnunderskrifter lämnades till riksdagen.

Peder Blohm Bokenhielm, bensinupprorets ledare ser samlingen som ett första steg:

– Vi kommer att fortsätta att synas för att visa politikerna att de inte kan ignorera oss.

Själv hade han gul väst på sig när han höll sitt tal. Det hade även många demonstranter. Ändå är Bokenhielm försiktig med liknelser med den franska proteströrelsen.

– Det handlar inte om att vi står bakom gula västarnas metoder utan om att visa vårt missnöje. Regeringens politik går över gränsen.

Annons
Annons

På Facebook är det betydligt fler än de som samlades i Stockholm som stödjer Bensinupproret. Cirka 660 000 medlemmar har gruppen.

Mattias Wahlström, docent i sociologi, tror att en av framgångsfaktorerna är det renodlade budskapet.

– Det handlar bara om bensinpriser, det går att komma in med olika politiska idéer i bagaget. Där skiljer de sig från exempelvis gula västarna, som ganska fort fick ett bredare program som handlar om allt från rättvisepolitik till invandring.

En kartläggning visar att partierna i riksdagen har börjat förhålla sig till bensinupproret, och deras krav på sänkt bensinskatt. Men inget parti ställer sig bakom upprorets krav om ett pris på tolv kronor litern.

I den M+KD-budget som nu ligger har överindexeringen, den
årliga uppskrivningen av bensinskatten, tagits bort. Kristdemokraternas miljöpolitiske talesperson Kjell-Arne Ottosson menar att det är för att bensin- och dieselpriset är alldeles för högt.

– Vi ser bensinupproret som en symbol för att landsbygden generellt drabbats av pålagor och fått en allt sämre service. Vi är inte klara med hur förslagen ska se ut men vi vill ha en differentiering av exempelvis vägskatten. Det ska vara dyrare att köra bil i storstäderna än på landet.

Niklas Wykman, Moderaternas skattepolitiske talesperson, håller med om att landsbygden drabbas extra hårt av höga bensinpriser. Men han menar inte att det ska kompenseras med någon differentiering av bensinpriset.

– Nej, det bara grumlar debatten. Skatten ska sänkas för alla.

Regeringen siktar på att införa överindexeringen i sin nästa budget.

Annons
Annons

– Vi förstår att det finns en oro för att priserna går upp, men det är viktigt att förstå att det beror på världsmarknadspriset. Vi behöver bli av med det fossila, dels för klimatet, dels för att slippa prisuppgångarna, säger Lorentz Tovatt, miljöpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Men alla har väl inte råd att köpa bilar som inte går på fossila bränslen?

– En komplicerad fråga. Många bilar kan redan i dag gå på förnybart. Visst är det dyrt att skaffa ny bil men det pågår en snabb utveckling mot billigare elbilar.

Jörgen Hellman (S), ordförande i skatteutskottet, är inne på samma linje.

– Jag delar den oro många känner över drivmedelspriserna, men oljeberoendet är inte hållbart, varken för plånbok eller för klimat. Därför måste vi istället ställa om till annat än fossila bränslen, exempelvis el eller bränsle från skogsavfall.

Mattias Wahlström tror att det kan bli svårt för bensinupproret att få igenom sina politiska krav.

– Enskilda händelser får sällan politiskt genomslag, för det krävs idogt arbete över tid. Däremot bidrar man till opinionsbildningen, många frågor tävlar om att ses som ett problem. Bensinpriset har tidigare inte varit högt på agendan, och det här är ett sätt att hålla frågan vid liv.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons