Annons

Google utmanar Swish i Sverige – med begränsning

Google tar upp kampen med Swish och lanserar idag Pay, företagets lösning för mobila betalningar. Men starten riskerar att gå trögt – bara en av fyra storbanker är med vid premiären.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Google utmanar Swish.

Foto: TT

Florence Diss på Google.

Google utmanar Swish.

Foto: TT
Google utmanar Swish.
Google utmanar Swish. Foto: TT

Google är den tredje av de stora globala teknikjättarna som lanserar en lösning för mobila betalningar i Sverige. Sedan tidigare finns såväl Samsung Pay (fungerar bara med Samsungs mobiler) och Apple Pay (fungerar bara med Iphone).

Google Pay kommer att fungera online med alla datorer och surfplattor, så länge de använder Google Chrome webbläsare.

Om du vill betala med mobilen i en fysisk butik måste du dock ha en enhet som använder operativsystemet Android. Google lovar att betalappen ska kunna installeras på upp till fyra år gamla mobiler.

– Vi vill inte lansera Google Pay för att driva försäljning, utan vi vill att så många som möjligt ska kunna använda tjänsten, säger Florence Diss som ansvarar för kommersiella partnerskap på Google i Europa.

Annons
Annons

Florence Diss på Google.

Den som har ett kort från Handelsbanken, Swedbank eller SEB kommer inte att kunna använda Google Pay från start

Men det stora problemet är inte mobilerna, det tycks snarare vara att så få banker har anslutit sig till Google Pay från start. Av de stora i Sverige har bara Nordea kopplat sina kort till lösningen. Dessutom finns Länsförsäkringar Bank med från start.

Det är en rejäl begränsning. Precis som med Apple Pay fungerar Googles lösning bara om användaren har ett kort utgivet av någon av de deltagande bankerna.

Den som har ett betalkort från Handelsbanken, Swedbank eller SEB kommer alltså inte att kunna använda Google Pay för mobila betalningar från start.

Att så få banker anslutit sig sätter fingret på det kanske största problemet när de internationella jättarna ska lansera sina betallösningar i Sverige. Marknaden är redan överetablerad, där bankernas egna system Swish har över 6,5 miljoner användare.

– En del banker har sina egna lösningar och då upplever de kanske inte samma tryck att ansluta sig till Google Pay, men jag är övertygad att fler banker kommer att ansluta sig de närmaste månaderna, säger Florence Diss.

Florence Diss på Google.
Florence Diss på Google.

Det gör att de kan behålla relationen till kunden, och vi ser att det oftast blir mest framgångsrikt då.

Annons
Annons

Att bankerna tvekar kan också bero på en oro att förlora relationen till kunderna om de använder en app från Google och inte ett kort från den egna banken när de ska betala. Korten i sig är inte den viktigaste affären för bankerna, men att ha en relation till kunden i de dagliga affärerna är en förutsättning för att banken ska kunna sälja på kunderna mer lönsamma produkter som fonder och bolån.

Enligt Florence Diss är en sådan oro överdriven.

– Det finns en möjlighet för bankerna att integrera Google Pay i sina egna appar. Det gör att de kan behålla relationen till kunden, och vi ser att det oftast blir mest framgångsrikt då, säger hon.

Med Google Pay får kunderna alltså ytterligare en betallösning att att ställning till. Florence Diss medger att lösningen är rätt lik Apples motsvarighet, med den största skillnaden att den fungerar på Android mobiler i stället för på Iphone.

– Du kommer att kunna använda appen för att lagra boardingkort när du flyger eller biljetten i tunnelbanan. Det gör i och för sig också Apple, säger Florence Diss.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons