Annons

Maria Carling:Slarva inte bort dagens bästa timmar

Vilken kronotyp är du? Du har en hel del att vinna på att fundera ut det. Vår förmåga att fokusera under en dag är begränsad. Slarva inte bort den korta tiden, uppmanar den amerikanske författaren Daniel Pink som skrivit ”När – vetenskapen om perfekt tajming”.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Många av oss börjar arbetsdagen med att hämta kaffe och bocka av mejl efter mejl. Daniel Pinks slutsatser från forskningen är: skjut upp mejlen till eftermiddagsdippen. Fokuskurvan pekar brant nedåt från lunch fram till 15–15.30 för de flesta av oss.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Många av oss börjar arbetsdagen med att hämta kaffe och bocka av mejl efter mejl. Daniel Pinks slutsatser från forskningen är: skjut upp mejlen till eftermiddagsdippen. Fokuskurvan pekar brant nedåt från lunch fram till 15–15.30 för de flesta av oss.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Många av oss börjar arbetsdagen med att hämta kaffe och bocka av mejl efter mejl. Daniel Pinks slutsatser från forskningen är: skjut upp mejlen till eftermiddagsdippen. Fokuskurvan pekar brant nedåt från lunch fram till 15–15.30 för de flesta av oss.
Många av oss börjar arbetsdagen med att hämta kaffe och bocka av mejl efter mejl. Daniel Pinks slutsatser från forskningen är: skjut upp mejlen till eftermiddagsdippen. Fokuskurvan pekar brant nedåt från lunch fram till 15–15.30 för de flesta av oss. Foto: Tomas Oneborg

Efter att ha mött Daniel Pink tänker jag försöka freda några förmiddagar för skrivande. Nu ska de blockas i den digitala kalendern så att inga möten ska komma i vägen.

Låt oss hoppas att det kan resultera i bättre artiklar. Eller i alla fall i ett mer tillfredsställande arbetsliv där ett ostört fokus får sin plats åtminstone några timmar i veckan. Det öppna landskapets surr är ingen oas för långsamt tänkande precis.

Även om jag länge varit medveten om att min bästa skrivtid är under förmiddagen har jag ändå ofta börjat med att svara på mejl och göra annat mer rutinarbete under den första, bästa morgontimmen.

Den som kan anpassa sina uppgifter efter dygnsrytmen har mycket att vinna. Koncentrationen har sin tydliga kurva.

Annons
Annons

Den som kan anpassa sina uppgifter efter dygnsrytmen har mycket att vinna. Koncentrationen har sin tydliga kurva.

Dygnsrytmen som kroppens alla celler arbetar utifrån är ett hett forskningsområde. Författaren Daniel Pink hade ett stort forskningsmaterial att gå igenom för att skriva sin bok. SvD har skrivit om vissa delar av detta – som vikten av att anpassa matintaget efter hur kroppen fungerar vid olika tider på dygnet (serien Måltidstajming). Själv har jag skrivit en hel del om hur dygnsrytmen styr sömnen i serien Sömnstressen och vad som kan hända om vi ignorerar den.

Då lärde jag mig också mer hur olika vi är och att förmågan till fokus ligger i olika faser beroende på om vi är morgon- eller kvällsmänniskor. Eller kanske något mittemellan (här hamnar ungefär 80 procent av oss, men så många som 20 procent är utpräglade kvällsmänniskor).

För att komma underfund med vilka ”kronotyper” vi är ska vi utgå från hur dags vi helst stiger upp på lediga dagar. Ställ dig tre frågor:

När brukar du somna? När brukar du vakna? Vad är mitten av dessa båda? – det vill säga mittpunkten för din sömn. Själv somnar Daniel Pink vid 23.30 och vaknar helst vid 7.30, vilket ger honom en mittpunkt för sömnen på 03.30. Han är ingen typisk lärka och absolut ingen nattuggla utan kallar sig själv en ”tredjetrast” som presterar bäst och har lättast att fokusera mellan klockan 08.30 och 12.30. Timmarna efter lunch framåt 15.30 är han som tröttast innan han går in i den fas då hjärnan ger oss bra utrymme för mer kreativt tänkande. Då brukar Pink själv boka in sina intervjuer. Morgontimmarna skriver han helst.

Annons
Annons

Utifrån de här beräkningarna, byggda av två forskare i kronobiologi som skapat Munich Chronotype Questionnaire, kan du få svaret på när du har lättast att fokusera och koncentrera dig på att lösa dagens svåraste uppgifter. Gissningsvis vet du det helt utan beräkning också. När du befinner dig i det ”fönster” som ger dig chansen till bäst fokus och då du har som lättast att undvika distraktion, välj det som är viktigast att bli klar med först. Morgonmänniskor bör använda förmiddagarna till analytiskt arbete om så krävs. För en utpräglad nattuggla kan sena eftermiddagar eller tidiga på kvällar faktiskt vara bästa tid att få de mest koncentrationskrävande uppgifterna gjorda.

Kvällsmänniskor har en senare ”kognitiv peak”, som Daniel Pink skriver efter att ha studerat forskning om hur bra vi koncentrerar oss under dagen och vid vilken tid elever har bäst resultat på prov etcetera.

Det här är förstås inga revolutionerande nyheter för de flesta, men vanor är svåra att rubba och många av oss börjar med att hämta kaffe och bocka av mejl efter mejl. Daniel Pinks slutsatser från forskningen är: fortsätt med kaffet (men vänta gärna tills du kommit till jobbet för att dricka den första koppen), men skippa mejlen till eftermiddagsdippen. Koncentrationskurvan pekar brant nedåt från lunch fram till klockan 15–15.30 för de flesta av oss.

God arbejdslyst (som de säger i vårt grannland Danmark)!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons