SvD Perfect Guide
Annons

Götrich – ett kostymdrama

Foto: David Thunander

Skrädderiet Götrich börjar med ready-to-wear och går ihop med väskmärket Baron. Företagen har mycket gemensamt – trots en åldersskillnad på 250 år.

Text: SvD Perfect Guide - 29 november 2019

Den skräddade kostymen är ett beroende lika vanebildande som något annat.

– Den gör flera saker med sinnet, det är en fysisk upplevelse, säger Joakim Hartzell, vd på Baron Götrich. Alla skavanker och obekvämligheter i hur plaggen sitter på ens kropp försvinner när man har en kostym efter sitt eget personliga mönster. Det finns forskning som pekar på att det direkt påverkar sinnesstämningen och hur man uppfattas.

Det är därför det är beroendeframkallande?
– Precis.

När skrädderiet Götrich nu slår sig samman med väskmärket Baron är detta känslan som förvaltats. Sedan 2019 ingår de i samma bolag och delar både verksamhet och lokaler.

– Vi satt och åt lunch på Berns när idén om ett samarbete föddes. Båda företagen kommer från klassisk svensk hantverksbakgrund med hög omsorg om råmaterial och tillverkning. Målgrupperna ligger nära varandra och vi delar både estetisk syn och värderingar.

Det anrika Stockholmsskrädderiet grundades 1730 och är Nordens äldsta. Bland kunderna syns alla från Ingmar Bergman till kung Carl Gustaf. Familjeföretaget Baron grundades 1978 och fick en renässans under 2010-talet när det förvärvades av bröderna Jan Carl och Gustaf Adelswärd. Den största nyheten: Götrich börjar sälja färdiga produkter.

Annons
Annons

Cad & the Dandy, som är delägare i Götrich Baron, ligger på berömda Savile Row i London. En parallellgata till Regent Street som är känd för sina många skrädderier.

Foto: David Thunander
Foto: David Thunander

– Det blir så kallad ’casual tailoring’: byxor, rockar, sådant som inte kräver lika mycket passform som kostymer och högtidsplagg. Vi har jobbat enbart med skräddat sedan starten, så vi har en utvecklingscykel på nästan 300 år, haha. I vår gemensamma lokal blir det butik för konfektion, skrädderi och en kunddel.

Får man en personlig relation med sin skräddare?
– Ja, min skräddare i London blev en av mina bästa vänner och är numera delägare i Götrich. Man får mycket tid tillsammans och lär känna varandra. Man reflekterar i lugn och ro, talar om vilka behov man har i livet.

Cad & the Dandy, som är delägare i Götrich Baron, ligger på berömda Savile Row i London. En parallellgata till Regent Street som är känd för sina många skrädderier.
Cad & the Dandy, som är delägare i Götrich Baron, ligger på berömda Savile Row i London. En parallellgata till Regent Street som är känd för sina många skrädderier. Foto: David Thunander

Ni samarbetar även med Cad & the Dandy på Savile Row i London?
– Ja, vi äger firman tillsammans med Englands största skrädderi. De har två stora ateljéer och vi delar bland annat system för mönsterkonstruktion och tyginköp. Det som tidigare gjordes på brun- papper kan nu göras digitalt och vi kan därför dela arbete mellan olika ateljéer. Den betydligt större kapaciteten gör att vi kan få ner priset på en handsydd kostym från 36 000 till 13 000 kronor.

Ett vanligt fel är att välja svart kostym?
– Ja, det ska man helst undvika. Traditionellt har endast högtidskläder som smoking och frack varit svarta, den vanliga kostymen har istället gjorts i grått eller mörkblått. Sedan började modeskaparna under 80- och 90-talen göra den svarta kostymen populär. Den är inte så smickrande eftersom man oftast ser väldigt blek ut i den.

Vem är Sveriges bäst klädda offentliga person?
– Prins Daniel. Jag har en känsla av att han förstår sig på skrädderi och vad det gör för passformen och intrycket man ger.

Foto: David Thunander
Annons