Annons

GuldetGränslös kreativitet när Wagners guld når Skärholmen

Ida Lod, Måns Rudfeldt, Lindy Larsson och Jonas Nilsson i ”Guldet”.
Ida Lod, Måns Rudfeldt, Lindy Larsson och Jonas Nilsson i ”Guldet”. Foto: Petra Hellberg
Under strecket
Publicerad

Lindy Larsson, Jonas Nilsson och Ida Lod i ”Guldet”.

Foto: Petra HellbergBild 1 av 1

Guldet

Genre
Barn- och ungdomsteater
Regi
Charlotte Engelkes, även koncept och scenografi
Medverkande
Lindy Larsson, Ida Lod, Jonas Nilsson, Måns Rudfeldt
Var
Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Musik: Richard Wagner, Willi Bopp. Scenografi, ljus: Karl Svensson. Kostym: Anna Ardelius

Inledningen är fantasieggande. Ett dunkelt blåglittrande draperi av remsor inramar scenrummet, en välvd ramp ner mot scengolvet och wagnerskt suggestiv, vattrad musik. Mystiken bryts när tre ystra, guldglänsande sjöjungfrur rullar in simmande på en liten vagn; snurrande, fnissande, smackande. De rutschar sjungande nerför rampen och gör upprymda cirkuskonster för publiken. En pojke balanserar farligt på rampens räcke, gör några volter. Han kan göra vad han vill, var han vill.

Det är en helt genial idé att upplåta scenen i Skärholmen åt den enastående, opera-anarkistiska performanceartisten och regissören Charlotte Engelkes och låta henne gå loss på Wagneropera för barnpublik (från 5 år). Hennes fascination för Richard Wagners mytologiska musikdramer har gett stoff till flera sanslösa vuxenföreställningar med internationell räckvidd. För barnpubliken är det kampen om guldet i ”Rhenguldet”, som blir den röda tråden.

Det är inte första gången som denna första del ur ”Nibelungens ring” mött barnpublik. För 15 år sedan gavs en miljömedveten ”Lilla Rhenguldet” för barn på Folkoperan. I Skärholmen bjuds på en sagomoralitet förpackad i fantasifull operaperformance med inslag av akrobatik, komik och absurda infall.

Annons
Annons

Lindy Larsson, Jonas Nilsson och Ida Lod i ”Guldet”.

Foto: Petra HellbergBild 1 av 1

”Guldet” är fragmentarisk, bildrik och överraskande med excentriska, knasiga och utagerande operateatrala figurer. En sjöjungfru gråter, hon har tappat bort sitt guld. Två knäppgökar till hobbyterapeuter drar ut henne i en skottkärreambulans. Jättarna – en reslig men hutlöst egotrippad lillebror och en försynt solidarisk storebror – får problem när de ska dela lika på sitt lördagsgodis. Guldet sprids över jorden i gnistrande ljusspel, girigheten tar vid. Men guld behöver inte vara pengar, det kan också vara fredagsmys eller att leka skattjakt, får vi veta.

Min enda invändning mot uppsättningen är att det någon gång smyger sig in en lite förnumstigt fostrande ton, som när ensemblen vill entusiasmera den unga publiken för operakonsten genom att berätta att musikdramatik är som fantasy live och mycket häftigare än att kolla Youtube. Det behövs inte. Föreställningen sjunger för sig själv!

Lindy Larsson, Jonas Nilsson och Ida Lod i ”Guldet”.
Lindy Larsson, Jonas Nilsson och Ida Lod i ”Guldet”. Foto: Petra Hellberg

Charlotte Engelkes har handplockat fyra mångbegåvade artister som tillsammans blir en häftig kvartett. Lindy Larsson, som ofta förgyller Engelkes uppsättningar, är trulig jätte som förvandlas till drake, men också den ståtligt sjungande Wagnerguden Wotan i grå plisserad långkjol och hjälm. Jonas Nilsson kombinerar fysisk expressivitet med precision och humor i en rad aparta roller, som en snabbfotad, lurig Loge och en spattig rumpnisse till guldtjuv. Ida Lod sjunger opera, spelar fiol och byter skepnad från sorgsen sjöjungfru till uppkäftigt rödhårig Freia. Måns Rudfeldt – svensk mästare i tricking - tillför gymnastisk virtuositet, men vill också bli operagud.

Och visst. I operans värld kan allt och alla förvandlas. Till hjälte eller gråsten eller padda eller deppig drake med svans av guldballonger. ”Guldet” är ett gränslöst allkonstverk som sjuder av kreativitet och syresätts av ljudkonstnären Willi Bopps nykomponerade, Wagnerinspirerade musik. Myten spinner guldtrådar mellan då och nu, från gudalikt till vardagsprat; mellan Valhall och Skärholmen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons