Annons

Guide: Bästa tipsen för tågresan i Europa

Intresset för att ta tåget på semestern ökar snabbt, men att styra upp en tågsemester är inte det lättaste. Hur bokar man resan, vad ska man packa med sig, och hur lång bytestid behöver man?

Här hjälper två erfarna tågsemestrare till att räta ut alla frågetecknen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Dags att testa att ta tåget på sommarens semesterresa?

Foto: Josh Neson Bild 1 av 1

1 / 7

Efter reklamen visas:
4 tips för en enklare tågsemester

Resan en del av upplevelsen med tåg

Dags att testa att ta tåget på sommarens semesterresa?
Dags att testa att ta tåget på sommarens semesterresa? Foto: Josh Neson

Till att börja med är det värt att nämna att en tågresa generellt sett tar längre tid än en flygresa till motsvarande resmål.

– Man måste se på det på ett annat sätt än en flygsemester, när man åker tåg är resan en del av upplevelsen. Det är så vackert när vinodlingarna, floderna och bergen susar förbi utanför fönstret. Att åka tåg är att resa på riktigt, säger Maria Unde Westerberg.

Hon har tillbringat mycket tid på den Franska Rivieran och flög tidigare alltid dit. Men sedan ett år åker hon alltid tåg. Under resorna skriver hon bland annat en bok om tågresor till södra Frankrike under namnet ”Rivieran inom räckhåll”, tillsammans med Kristina Svensson som bloggar därifrån.

Hos vissa som börjar tågsemestra är drivkraften att undvika utsläpp från flyget, medan andra helt enkelt är nyfikna på ett nytt sätt att resa.

– Jag tycker alla ska testa att tågsemestra. Som gammal rökare kan jag jämföra att sluta flyga med att sluta röka. Jag slutade röka fast jag tyckte om det, helt enkelt eftersom man inte kan hålla på och röka. Och det var svårt, men nu känns det bättre, säger Maria Unde Westerberg.

Annons
Annons

Förutom att det tar längre tid än flyget är tåget ofta dyrare - men inte på alla sträckor.

Foto: Kristina Svensson Bild 1 av 2

Susanna Elfors.

Foto: Marc Femenia Bild 2 av 2

2 / 7

Hur bokar man tågbiljetter ut i Europa?

Förutom att det tar längre tid än flyget är tåget ofta dyrare - men inte på alla sträckor.
Förutom att det tar längre tid än flyget är tåget ofta dyrare - men inte på alla sträckor. Foto: Kristina Svensson

Det enklaste, och oftast billigaste, för den som vill resa söder om Hamburg är att köpa Interrail-kort. Kortet ger dig mellan tre dagar och tre månaders restid, beroende på vilket du väljer. Det är något billigare för dig som är under 28 eller över 60 år. Barn upp till 11 år åker gratis tillsammans med vuxna.

Men det räcker oftast inte bara med Interrail-kortet, utan du måste ofta även boka plats på tågen, vilket kan vara krångligare.

– Alternativen är att själv boka sina platsbiljetter på nätet, eller att gå via en resebyrå. Att fixa det själv kan vara lite knepigt, men gör man det systematiskt land för land så behöver det inte vara så svårt, säger Susanna Elfors. Hon startade 2014 Facebook-gruppen Tågsemester, som nu nästan har 90 000 medlemmar, och är författare till en bok med samma namn.

En tumregel är att platsbokning nästan alltid krävs på natt- och snabbtåg, men oftast inte på regionaltåg.

Flera automatiska internettjänster för att underlätta bokningen är på gång, men i skrivande stund finns ingen som varken Maria Unde Westerberg eller Susanna Elfors vill rekommendera.

Susanna Elfors.
Susanna Elfors. Foto: Marc Femenia
Annons
Annons

3 / 7

Hur ska man planera tågresan?

En tågresa tar längre tid än en flygresa – vilket gör att man får lägga upp semestern på ett annat sätt.

– Ska man åka en bit, som till södra Frankrike eller Italien, tycker jag att man ska ha minst tio dagar för hela semestern och räkna med sju resdagar. Man får helt enkelt se resan som en del av upplevelsen. Förutom utsikten och det härliga med att åka tåg kan man läsa, jobba och umgås med de man redan känner – och de man träffar på tåget, säger Maria Unde Westerberg.

Att ta så lång tid till resan kanske låter avskräckande, men de erfarna tågresenärerna rekommenderar det framför att försöka få resan avklarad så fort som möjligt.

– Låta det ta tid och gör saker på vägen, vid de många stoppen. Stanna någon natt här och där, som en bonus hinner du också tvätta kläder, säger Susanna Elfors, och tillägger att nattåg är ett bra alternativ för den som ändå vill komma fram snabbt.

Annons
Annons

Både tåg och plattformar är ofta längre på kontinenten än i Sverige.

Foto: Josh Neson Bild 1 av 1

4 / 7

Byten och väntetid – hur ska man tänka där?

Både tåg och plattformar är ofta längre på kontinenten än i Sverige.
Både tåg och plattformar är ofta längre på kontinenten än i Sverige. Foto: Josh Neson

Både tågbolagen själva och karttjänster som Google Maps räknar inte med några långa bytestider. Rekommendationen är att ta längre tid på sig än vad de räknar med.

– Jag åkte själv till Bryssel med tågbolagets rekommenderade bytesmarginal på en kvart och missade tåget. Ta minst en halvtimmes för byten, men gärna en timme eller mer. Det kan ofta vara härligt att stanna några timmar för att kunna se staden och undvika stressen, säger Susanna Elfors.

På mindre orter fungerar ofta de kortare väntetiderna, men i storstäderna behövs betydligt mer tid.

– Att byta tåg i Paris tar en timme för mig som gjort det massor av gånger och vet exakt vart jag ska. Ofta går tågen från en annan hall, sen ska man hitta rätt perrong och vagn i ett tåg som ofta är längre än de vi är vana vid i Sverige, säger Maria Unde Westerberg.

Annons
Annons

Många resdagar blir det – men på tågsemestern är de en del av upplevelsen.

Foto: Jennifer Latuperisa Andresen Bild 1 av 1

5 / 7

Hur ska man packa för en tågsemester?

Många resdagar blir det – men på tågsemestern är de en del av upplevelsen.
Många resdagar blir det – men på tågsemestern är de en del av upplevelsen. Foto: Jennifer Latuperisa Andresen

Många byten och ibland långa promenader på stationerna för att komma till rätt tåg. Det betyder att tung packning inte är någon höjdare på tågsemestern.

– Man kan inte räkna med att det finns rulltrappor, du måste orka bära all packning i trappor. Försök att minska mängden packning med 40 procent jämfört med en flygsemester och tvätta längs vägen i stället, säger Maria Unde Westerberg. Själv packar hon med 1–2–3–metoden.

I Sverige finns ofta ett wifi-nätverk och eluttag på tåget. Men det kan man inte räkna med ute på kontinenten.

– Ladda ner det du vill ha i form av läsning, musik, spel och så vidare innan resan. Extra batteri till telefon och dator är också ett måste att ha med sig, räkna inte med att det går att ladda på tåget eller stationen, säger Susanna Elfors.

Annons
Annons

Fint porslin och vita dukar – inte ovanligt i europeiska restaurangvagnar.

Foto: Jennifer Latuperisa Andresen Bild 1 av 1

6 / 7

Hur ska man tänka med mat – finns det restaurangvagnar?

Fint porslin och vita dukar – inte ovanligt i europeiska restaurangvagnar.
Fint porslin och vita dukar – inte ovanligt i europeiska restaurangvagnar. Foto: Jennifer Latuperisa Andresen

På de större tågen, och ofta även på de mindre, finns restaurangvagnar. Men rekommendationen är ändå att alltid ha med sig något att äta.

– I min erfarenhet kan restaurangvagnen ofta vara stängd, eller så är det en strejk eller någon sjuk, säger Maria Unde Westerberg.

Restaurangvagnen fungerar också annorlunda jämfört med hur de gör på svenska tåg.

– Många sitter där i flera timmar, vilket kan öka risken att det inte finns plats. Det är på gott och ont, många tycker att det är härligt att sitta där länge, säger Susanna Elfors.

Annons
Annons

Med många byten på resan riskerar en längre försening att leda till flera missade avgångar.

Foto: Kristina Svensson Bild 1 av 1

7 / 7

Förseningar och strul – vad ska man göra?

Med många byten på resan riskerar en längre försening att leda till flera missade avgångar.
Med många byten på resan riskerar en längre försening att leda till flera missade avgångar. Foto: Kristina Svensson

Många förknippar kanske tågresande med förseningar. Men hur orolig bör man egentligen vara? Inte speciellt, enligt Maria Unde Westerberg.

– Jag har åkt tåg 60–70 gånger i Europa under det senaste året och förseningar är ovanliga. Den längsta förseningen jag varit med om utanför Sverige under det senaste året har varit på 10 minuter. I julas blev jag däremot blivit sittande i Älmhult i fyra timmar, säger hon.

Om det blir några problem med förseningar eller annat strul är tågbolagen ofta behjälpliga.

– Ofta får man kompensation, jag har till exempel utan problem fått nya biljetter av Deutsche Bahn i Tyskland, säger Susanna Elfors.

Annons
Annons
Annons
Annons