Annons

Guide: Njut av digitala konserter i världsklass

En stjärnpianist ger livekonserter hemifrån, i Budapest arrangeras karantänsoaréer och Konserthuset lägger ut filmer. Musiklivet sjuder av liv på nätet. SvD:s Sofia Nyblom guidar.

Under strecket
Publicerad

Igor levit när han gästade Stockholms konserthus tidigare i år.

Foto: Jan-Olav Wedin

1 / 9

Igor Levit ger dagliga konserter

Igor levit när han gästade Stockholms konserthus tidigare i år.
Igor levit när han gästade Stockholms konserthus tidigare i år. Foto: Jan-Olav Wedin

Civilt motstånd måste man kalla Igor Levits livestreamade Beethoven-framföranden på Twitter och Instagram. Varje kväll klockan 19 sitter den tysk-ryske pianisten i sin lägenhet och spelar för sina följare. I snitt 200 000 tittare har han haft som mest vid sina karantänkonserter. Ljudkvalitén är inte den bästa – kanske ett incitament för Iphone att i nästa version ta höjd för kammarmusik i coronaepidemins århundrade.

Lyssna här.

Annons
Annons

Iván Fischer.

Foto: Deadline News/Rex

2 / 9

Karantänsoaréer från Budapest

Iván Fischer.
Iván Fischer. Foto: Deadline News/Rex

”Detta är en tid för det intima musicerandet” konstaterar konstnärlige ledaren för Budapest Festival Orchestra, Iván Fischer, i videon där han presenterar den digitala konsertsäsongen: Karantänsoiréer, där musiker ur orkestern spelar live varje kväll kl. 19.45 från orkesterns repetitionssal. Fischer vädjar också till tittarna om donationer till musikerna som nu förlorar sin inkomst.

Lyssna här.

Annons
Annons

Nina Stemme sjunger Judith.

Foto: Fredrik Persson/TT

3 / 9

Operathriller i världsklass

Nina Stemme sjunger Judith.
Nina Stemme sjunger Judith. Foto: Fredrik Persson/TT

Bayerska statsoperan i München streamar både opera och dans, och här finns en hårdkokt operathriller i världsklass: Béla Bartóks ”Blåskägg” i storstadsmiljö, iscensatt av Katie Mitchell och dirigerad av suveräna Oksana Linyv. Nina Stemme spelar den smarta kvinnliga detektiven Judith som är en otäck seriemördare på spåren – John Lundgren. Hon klär ut sig till lyxprostituerad och kliver in i hans bunker… Upptakten till dramat presenteras i stumfilmsformat, med Bartóks “Konsert för orkester” som soundtrack.

Lyssna här.

Annons
Annons

Anner Bylsma.

Foto: Pressbild

4 / 9

Virtuos Bachtolkare

Anner Bylsma.
Anner Bylsma. Foto: Pressbild

Den holländske pionjären Anner Bylsma, som gick bort 2019, visade vägen för ett nytt sätt att tolka cellosviterna när han framförde dem på sin femsträngade barockcello med sensträngar i sin inspelning från 1979. Bylsmas karriär dominerades av hans passion för och forskning kring Bach – något som hörs in i minsta detalj i hans inspirerade, virtuosa sätt att framföra Bachs ljusa solosvit för cello i C-dur framför altaret i kyrkan i Dornheim, där Bach gifte sig med sin hustru, Maria Barbara. Finns på streamingplattformen Classica Stingray, som erbjuder gratis testabonnemang i en vecka.

Lyssna här.

Annons
Annons

Daniel Sepec, Tabea Zimmermann och Jean-Guihen Queyras.

Foto: Wigmore Hall

5 / 9

Exceptionell stråktrio

Daniel Sepec, Tabea Zimmermann och Jean-Guihen Queyras.
Daniel Sepec, Tabea Zimmermann och Jean-Guihen Queyras. Foto: Wigmore Hall

Tre exceptionella musiker spelar samtliga Beethovens stråktrior i en mycket fin inspelning från Wigmore Hall i London den 11 mars. Beethoven skrev sina fem stråktrior tidigt i karriären, och de är tillägnade hans mecenater, greve Swieten och Johann Georg von Brown. Detta är kammarmusik för tre jämlika och suveräna röster, lyhörda samtal som flödar av upplysningens optimism och ljus: Tabea Zimmermann, Daniel Sepec och Jean-Guihen Queyras.

Wigmore Hall, konsertsalen i viktoriansk stil, är världens ledande scen för kammarmusik och har sedan 2005 sin egen, prisbelönta cd-utgivning.

Lyssna här.

Annons
Annons

Thorvald Bergström, Katarina Böhm och Simon Petersson i Andrea Tarrodis kortopera ”Sigrid H.”

Foto: Izabella Englund

6 / 9

Sigrid Hjertén fokus för ny opera

Thorvald Bergström, Katarina Böhm och Simon Petersson i Andrea Tarrodis kortopera ”Sigrid H.”
Thorvald Bergström, Katarina Böhm och Simon Petersson i Andrea Tarrodis kortopera ”Sigrid H.” Foto: Izabella Englund

”Short Stories” är Kungliga Operans satsning på nyskrivna kammaroperor. I vårens omgång märks Andrea Tarrodis ”Sigrid H” – om den sköra balansen mellan konst och psykisk sjukdom i Sigrid Hjerténs liv – Malin Hülphers kammardrama ”Jag kommer hem” och Viktor Åslunds ”Value creation”, en thriller från finansvärlden. Trots att balansen mellan orkester och röster inte är optimal så är det spännande att se och höra hur tre operadebutanter tar sig an formatet.

Desto bättre är ljudkvalitén på ”Valkyrian”, som sågs av 8 400 personer när den streamades live och nu finns att lyssna till i en bildsatt version. Även ”La traviata”i regi av Ellen Lamm och med Ida Falk Winland i titelrollen kommer upp på sajten, operanplay.se/

Lyssna här.

Annons
Annons

Ta del av inspelningar av Louise Farrencs Beethoven-doftande Symfoni nr 2 på Youtube.

Foto: Roger-Viollet/IBL

7 / 9

Beethovenfestivalen blir digital

Ta del av inspelningar av Louise Farrencs Beethoven-doftande Symfoni nr 2 på Youtube.
Ta del av inspelningar av Louise Farrencs Beethoven-doftande Symfoni nr 2 på Youtube. Foto: Roger-Viollet/IBL

”Memento mori” heter första satsen i Kaija Sariahos existentiellt mättade tondikt ”Orion”, som skulle ha spelats under Konserthusets festival ”Ladies vs Beethoven”. Den latinska sentensen går tillbaka till anekdoten om slaven på triumfvagnen som viskar i Julius Caesars öra: ”Även du ska dö.” Nu flyttar festivalen in på Konserthuset Play: ett fint tillfälle att via inspelningar på Youtube ta del av Louise Farrencs Beethoven-doftande Symfoni nr 2 , Amy Beachs gaeliska symfoni från 1896 – parallellt med liveinspelningar ur Konserthusets eget arkiv. Digitalt programblad på sajten.

Lyssna här.

Annons
Annons

Kirill Gerstein.

Foto: Konserthuset

8 / 9

Från Adès till svettig spelglädje

Kirill Gerstein.
Kirill Gerstein. Foto: Konserthuset

National Public Radios nedskalade musikaliska salong ”Tiny desk concerts” sänds sedan 2008 från programledaren Bob Boilens skruffiga skrivbord i Washington D C på ett lika skruffigt piano: totalt har man hittills gett 800 konserter inom ramen för programmet ”All songs considered” inför över två miljarder visningar på Youtube. Hit bjuder man in artister från alla musikaliska genrer: ryske pianisten Kirill Gerstein ger här urpremiären på en pianotranskription av berceusen ur Thomas Adès opera ”The exterminating angel”, och en riktig jazzklassiker: George Gershwin och Earl Wilds ”Embraceable you.” Missa inte heller minikonserten där studion tas över av Chris Martin och Jonny Buckland från bandet Coldplay och en niomanna-kör. Trångt, svettigt och ogrumlad livsglädje.

Lyssna på Kirill Gersterin här och på Coldplay här.

Annons
Annons

Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna i europeiskt musiksamarbete.

Foto: Stockholms konserthus

9 / 9

Konserthus i Europa har utbyte

Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna i europeiskt musiksamarbete.
Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna i europeiskt musiksamarbete. Foto: Stockholms konserthus

En virtuell musikresa mellan framstående konserthus runt om i Europa. Det är resultatet av en gemensam satsning som konserthusen inom Echo-samarbetet – European Concert Hall Organisation – förenas kring. Varje vardag kommer musik att streamas via Facebook medan konserthusen är stängda för att hindra spridning av coronaviruset. Istället delar husen med sig av egna favoriter via Facebook, måndag till fredag klockan 20. Varje film visas på samtliga deltagande konserthus Facebooksidor, vilket gör att initiativet har potential att nå miljontals musikälskare.

Facebook Konserthuset Stockholm

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons