Annons

Ett drömspelGunnel Lindblom förgyller svart och glatt drömspel

Hannes Meidal och Gunnel Lindblom i ”Ett drömspel” på Strindbergs Intima teater.
Hannes Meidal och Gunnel Lindblom i ”Ett drömspel” på Strindbergs Intima teater. Foto: Per Bolkert

En karnevalistisk undergångsfantasi? ”Ett drömspel” är en pjäs som aldrig kommer att få sin definitiva tolkning. Anna Pettersson på Strindbergs Intima teater låter stycket fara genom tid och rum, skapar närhet och samtidskritik – och massor av poesi.

Under strecket
Publicerad

Ett drömspel

Genre
Teater
Regi
bearbetning: Anna Pettersson
Medverkande
Gunnel Lindblom, Hannes Meidal, Hanna Nygårds, Stefan Johansson, Fanny Sperlinge, Joonas Vartiainen, Emma Kerttula
Var
Strindbergs Intima teater
Text
August Strindberg

Scenografi: Jan Lundberg, Anna Pettersson. Kostym: Anita Darmark

Att drömma är en av det mänskligas allra mest vackra förmågor. Om framtid, men också – på nätterna – om det man varit med om, fasar eller åtrår. Drömmen förenar utopin och det måttlösa begäret, moralisten med fantasten. Drömmen bråkar vilt, och rör sig obesvärat genom tid och rum.

Anna Pettersson låter sin iscensättning av ”Ett drömspel”, glatt och svart, sträcka sig mellan Dramatendiktion, frigruppshistoria och över Bottenhavet till idag. Ensemblen består bland annat av Gunnel Lindblom, 87, Stefan Johansson som en gång drev Teater 9, Hannes Meidal från Dramaten och två praktikanter, Joonas Vartiainen och Emma Kerttula, som båda talar den allra mest melodiska finlandssvenska – som var bägge inkarnationer av Siri von Essen. Det är poetiskt, fysiskt och spretigt. Börjar barfota, slutar barfota – som livet självt.

Scenrummet är omgjort, en del av publiken kan sitta på själva scenen, som ibland snurrar runt. Det är sparsamt med rekvisita, fast skafferidörren med fyrväpplingen sitter där, förstås. Bakom den väntar ju den stora hemligheten. Ensemblen är oftast klädd antingen som militärer eller spetsklädda flickor oavsett egen könstillhörighet. Stefan Johansson spelar Affischören som jagar efter den exakta nyans av grönt han alltid drömt om, han gör också Kristin som isolerar ett äktenskap med klisterremsor, och gör det absolut lufttätt – ett vakuum av olust och leda.

Annons
Annons

Strindberg skrev sin pjäs som en blandning av ett biografiskt kalejdoskop och samhällskritik. Anna Pettersson spär på det sistnämnda. Prologen består av personer från Fagervik Management AB som påstår sig äga såväl pjäs som publik och känslor. Pettersson låter flera gånger ensemblen trötta ut sig, via roddmaskiner och vilda danser, och flåsandet, svetten blir del av uttrycken. Officeren är en hel hästlik trio. Tidningar blir mobiler, Staffan Westerberg skildrar via ett filminslag skimret över världen. Någon är väldigt arg på fåglar som kommer från utlandet och tror att vi ska föda dem.

Skådespelarna snuddar ständigt, bokstavligen, vid publiken. Energin går faktiskt att ta på. Detta är sannerligen ett liv och ett kiv.

Anna Pettersson har klippt och klistrat manuset, som en annan Kristin. Delvis för att skapa en ”ny” text, delvis för att skapa möjliga övergångar. Att göra ”Ett drömspel” på sex personer är inte dåligt. Strindbergs avsikt var att hålla fram skillnaden mellan idéer, religion och en tröstlös verklighet där alla misslyckas att vara värdiga sitt människoskap. Anna Pettersson gör texten till en karnevalistisk undergångsfantasi med såväl kaos som poesi.

Nej, inte heller denna tolkning är den slutgiltiga – tack och lov. Den spretar som sagt, kränger. Å andra sidan är den närhet som Intima teatern bjuder helt unik. Skådespelarna snuddar ständigt, bokstavligen, vid publiken. Energin går faktiskt att ta på. Detta är sannerligen ett liv och ett kiv.

Gunnel Lindblom är – ursäkta alla andra på scenen – den stora behållningen. Hon spelar portvakterska som en som verkligen vet att bära andras smärta, som hon har gjort genom så många roller. Hon läser den strindbergska poesin med en så vacker diktion och kontakt med språk och rymd. Det skänker närkontakt med en fjärran era. Som ett drömfragment från en annan tid, och en lektion på temat teaterkonst för framtida generationer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons