Annons

Gymnasieministern vill att stökiga elever stängs av

Sverige sticker ut med stökiga klassrum – något som bidrar till att många misslyckas i grundskolan. Det menar Gymnasieminister Anna Ekström (S) som reagerar på en undersökning om att de som inte klarar behörigheten till gymnasiet oftare upplevt mobbning och dålig studiero.

Publicerad
Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström är en av de som anser att den svenska skolan behöver mer ordning och reda i klassrummen.
Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström är en av de som anser att den svenska skolan behöver mer ordning och reda i klassrummen. Foto: Lars Pehrson

Lärarnas Riksförbund har följt de barn som började gymnasiet 2014 i en statistisk undersökning. Den visade bland annat att en av tre inte tog examen tre år senare.

Undersökningen visade även att de som misslyckas bli behöriga till gymnasiet i grundskolan hade en skolgång som kantats av mobbning, stök och täta lärarbyten.

SvD ringde upp Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström, som också är skolpolitisk talesperson för S, och frågade hur det kunde bli så här:

Annons

– Sverige är ett land som sticker ut på grund av vår stökiga miljö i klassrummen, det är en aspekt som påverkar antalet obehöriga. Men det finns annat som spelar in så som den ökade marknadsstyrningen av skolan som leder till att skolor konkurrerar mot varandra snarare än att fokusera på eleverna och kunskap och bildning.

– Med det sagt skulle jag inte påstå att tryggheten och studieron i den svenska skolan har försämrats senaste åren. Problemet är snarare att det i dag är stor skillnad mellan olika skolor vad gäller utbildningskvalitet.

Vad vill S göra åt skolans kris konkret?

– Vi förslår bland annat skärpta disciplinära åtgärder som möjlighet att stänga av stökiga elever samt att öka befogenheter hos personal som inte är lärare. Vi vill även att elevernas föräldrar ska vara en del i det här arbetet och vill därav införa ett ordningskontrakt mellan skola och föräldrar om vad som gäller.

Kan det vara ett problem att varje ny regering slår på stora skoltrumman och vill göra om skolan på just sitt sätt, bör man inte ha ett mer kontinuerligt helhetsgrepp?

– Ja det är ett problem. Genom projektet ”samverkan för bästa skola” har vi försökt arbeta med frågan i dialog med skolorna själva. Tanken är att arbetat ska vägledas av vetenskap och erfarenhet.

Det finns aspekter med dagens fria skolval som inte fungerat.

Vad vill ni göra annorlunda just den här gången?

– Den förra regeringen gjorde saker som både var bra och mindre bra, de reformer som var lyckade ska vi behålla. Men det finns aspekter med dagens fria skolval som inte fungerat. I motsats till vad man kunnat tro har det förstärkt existerande boendesegregation.

Vad kan konsekvenserna bli av en ojämlik skola?

– Ett förstärkt klassamhälle kan man säga, barn till föräldrar med sämre utbildningsbakgrund är ju de mest utsatta. Vi vill bryta detta. Ordning och reda i skolan är därför några av de främsta ledorden för oss, tillsammans med kunskap och bildning och minskningen av marknadsstyrningen av skolan.

Annons
Annons
Annons

Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström är en av de som anser att den svenska skolan behöver mer ordning och reda i klassrummen.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons