Annons

Jonas Fröberg:Hallå, Volvo – varför får inte svenskar subventioner?

Som mest över 100 000 kronor i rabatt. Efter påtryckningar från tyska regeringen ger Volvo Cars rabatt till dieselbilsägare i Tyskland. Men inte i Sverige – trots att vd Håkan Samuelsson öppnat upp för det förra året. Samtidigt duckar den svenska regeringen.

Publicerad
Efter reklamen visas:
Vågar man köpa dieselbil?
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Bilden seglar lätt upp i huvudet. Den hur Angela Merkel, förbundskansler i Tyskland – billandet de-luxe – ledsnat på att knyta näven i byxfickan och drar på sig hårdhandskarna.

För att göra slut på bilindustrins dieselfusk.

Kväveoxid är farligt för astmatiker och orsakar i vissa fall förtida död. Nära 70 tyska städer har problem med för höga kväveoxidnivåer. 14 tyska städer har eller håller på att införa miljözoner.

Annons

Det är en mardröm för biltillverkarna.

Kanske kan du förnimma blykänslan i magen hos dieselbilägarna som för bara två år sedan tyckte sig köpa en hyllad miljöbil:

Den väser: Du är grundlurad.

För att vända vreden bort från politikerna, som tidigare halvt godkänt allt dieselfusk, tvingade den tyska regeringen den 2 oktober fram det som kallas ”diesel-toppmötet”. Där tvingades tyska biltillverkarna i praktiken införa frikostiga rabatter för alla som vill byta in äldre dieselbilar.

Alternativet för bildirektörerna ligger på regeringens bord: att tvingas sätta in ny ”hårdvara” i form av dyr utrustning med så kallad SCR-rening och extratank. Det kan röra sig om 20 000 till 30 000 kronor per bil. Om det ens går.

Det är en mardröm för biltillverkarna.

Därför inför bildirektörerna nu frikostiga rabatter ”frivilligt”, med galgens rep stramande mot halshuvudet. Allt i ett större perspektiv ett sätt att försöka slippa dieselförbud i städerna.

Biltillverkarna måste ju informera om detta. Det innebär hisnande rolig läsning i märkliga pressmeddelanden.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Allt framstår som frivilligt. Godhjärtat. Inte ett ord om det än mer kostsamma alternativet som regeringen hotar med, sitt eget ansvar i dieselskandalerna eller varför detta överhuvudtaget görs.

I praktiken får tyska bilköpare runt 5 procents rabatt om man byter in gamla dieselbilar mot en ny men maxgränsen är 10 000 euro – motsvarade 100 000 kronor. För exempelvis Volkswagen gäller det Euro 5 och tidigare i de 14 mest berörda städerna och för övriga Tyskland Euro 4 och tidigare.

Tyska Mercedes, Audi, Volkswagen och BMW var först ut.

Antagligen har de tyska bildirektörerna därefter stängt in övriga tillverkare (inklusive Volvo) i ett rum och med ansikten blåvita som lakan och sagt att det är allvar. Och tvingat dem att göra samma sak.

Toyota, Renault och Nissan hänger nu på.

Och nyligen smög Volvo Cars försiktigt ut beskedet, utan ens ett pressmeddelande, att de också ger rabatter till diesel-Volvo-kunder med till Euro 5-bilar bilar eller äldre. Erbjudandet gäller kunder som köper en ny eller nästan ny Volvo med senaste reningen som heter Euro 6D Temp.

Som mest ges 10 000 euro, mer än 100 000 kronor.

I Tyskland.

I Sverige får kunderna 0 kronor.

Men även i Sverige har vi beslutat om dieselförbud. Nu ska det sägas att städerna i Sverige har betydligt mindre problem med luftkvaliteten än storstäderna i Tyskland.

Men efter en uppgörelse mellan Miljöpartiet och Moderaterna i Stockholm förbjuds dieselbilar äldre än 2009 (euro 4 och nedåt) på Hornsgatan i centrala Stockholm från 2020. Detta efter att svenska regeringen den 23 mars beslutat att låta svenska kommuner införa miljözoner från 2020.

Så det intressanta: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson öppnade upp för liknande dieselsubventioner i Sverige i september förra året. Jag var själv med i rummet när TT frågade om vad ägarna till äldre dieselbilar från Volvo ska göra om de kanske drabbas av körförbud i vissa städer:

– Nya bilar är alltid bättre än gamla och om de ägarna drabbas av restriktioner kanske vi får hjälpa dem att köpa en ny och miljövänligare bil, sade Håkan Samuelsson.

Den stora frågan nu är: Kommer nu Volvo att ge rabatter på över 100 000 kronor i Sverige nu när dieselförbud är beslutade?

Vd Håkan Samuelsson ger inga kommentarer om detta nu, meddelar Volvo Cars pressavdelning. Volvos svenska säljbolag skriver i en skriftlig kommentar:

Svenska förhållanden kan i dagsläget och de närmsta kommande åren inte jämföras med situationen i Tyskland. Därför pågår för närvarande inga diskussioner hos oss kring att införa liknande åtgärder som dem som erbjuds tyska kunder. Men vi följer utvecklingen kring vad som sker i Sverige på området.

Ingen annan biltillverkare ger heller rabatter.

Den svenska regeringen då? På SvD:s fråga till miljöminister Karolina Skog (MP) om svenska regeringen ska göra som den tyska – att sätta hård press på biltillverkarna – säger Skogs pressekreterare att man ”som övergångsregering inte kan ge framåtsyftande besked”.

Bilägare behandlas alltså olika i Sverige och Tyskland, trots att bilarna är likadana.

Samtidigt har priserna på dieselbilar – som nyligen var hyllade miljöhjältar – gått ner.

Så – vilka i Sverige tycker du nu vandrar ifrån ansvar med böjt huvud – och vilka får famnen full med smutsig dieselbyk?

Annons
Annons

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons