Annons

Hälsosam syn på tid kan sänka din stress

Bodil Jönsson, professor emerita i fysik.
Bodil Jönsson, professor emerita i fysik. Foto: Johan Nilsson/TT

Att vi har ont om tid är ett tankespöke. Liksom föreställningen att tiden går snabbare ju äldre vi blir. Det menar Bodil Jönsson, professor emerita, som följer upp sin uppmärksammade bok ”Tio tankar om tid”.

Publicerad

Det har gått 20 år sedan fysikprofessorn Bodil Jönsson kom ut med sin bok ”Tio tankar om tid”. Boken har sålts i 650 000 exemplar och citeras fortfarande. Vi är många som till exempel reflekterat över ställtid – den tid det tar att ställa om mellan två aktiviteter.

– Det kan verka som om vi skulle få ännu mer ont om tid om vi unnar oss ställtid, men så är det inte, resonerar Bodil Jönsson.

I sin senaste bok Gott om tid, som kom i våras, fortsätter hon resonemanget. Ställtid är, enligt Bodil Jönsson, något vi alla borde unna oss oftare, både för att vara mer närvarande i det vi gör och för att må bättre. Det kan också vara en viktig uppladdningsfas för en uppgift som är svår.

Annons

Att vi skulle ha ont om tid är för Bodil Jönsson en föreställning, rentav ett tankespöke, som vi måste vända på. Likväl som att tiden går fortare och fortare ju äldre vi blir.

– Tiden är en existerande ström som inte låter sig påverkas ett dugg av hur du lever ditt liv, och som inte heller kan tänjas – det är dig själv du tänjer när du lyckas ”hinna”, fastslår hon.

När hon själv var i trettioårsåldern med tre små barn fick Bodil Jönsson höra just detta av en äldre kvinna – att tiden gick fortare. De orden gick rakt in i henne och sådde ett frö till det egna projektet ”stoppa tiden”.

I stället för att fara runt som en skållad råtta, som hon uttrycker det, provade hon att göra ”ingenting” under en period. Hon tog timeout från jobbet i två månader för att ägna sig åt det som föll henne in.

– Då kom tidsevigheten så sakta tillbaka, beskriver hon.

Därefter bestämde sig Bodil Jönsson för att byta sitt förhållningssätt till tid.

– Lika väl som jag kan inbilla mig att jag har ont om tid, kan jag väl inbilla mig att jag har gott om tid, resonerade hon.

Fortfarande använder Bodil Jönsson knepet med timeout – fast i mindre skala – när livet kör ihop sig. Då drar hon sig undan, andas och börjar om igen – och då i ett annat tillstånd.

Rusar egentligen inte.
Rusar egentligen inte. Foto: Claudio Bresciani/TT

Vad ser du för kopplingar mellan tid och hälsa?

– Tiden är naturens underbara sätt att hindra allt från att hända på en gång och det finns en stark koppling mellan den tidsuppfattning en person har och välbefinnande. Du kan omöjligt ”befinna dig väl” om du upplever att tiden rusar ifrån dig, och någon hälsa är det då inte tal om, säger hon.

Hur vi ser på tiden har förändrats mycket genom åren. Förr upplevdes till exempel inte tiden som en bristvara, medan stress i dag ses som en naturlig del av vardagen, enligt Bodil Jönsson.

Hur har det blivit så?

– När inte längre den fysiska orken var det som satte gränserna, missade vi behovet av rytm och pauser. Och utan paus och rytm tappar vi taget om vardagen. När jag växte upp hade man ännu inte skilt ut tiden från livet och försökte inte hantera tiden för sig och livet för sig.

Men om stresskampen bara är en illusion, hur blir vi av med den?

– Kanske genom att våga börja med tanken att du kan ha blivit en tidsfanatiker. Att bota en fanatiker hör till det svåraste man kan ge sig på, men det är ändå mödan värt, menar Bodil Jönsson och hänvisar till Amos Oz bok ”Hur man botar en fanatiker”.

Boken utgår från ledorden humor, inlevelseförmåga och pragmatism – ett nyfiket sökande efter möjliga kompromisser, utan att för den skull förlora din själ.

– Prova att ställa dig utanför dig själv och titta på din tidsfanatism. Försök skratta lite åt den på ett snällt sätt, absolut inget hånfullt för det är inte verkningsfullt. Redan genom den enkla början kan du vara på god väg att underminera hjärnspöket ”ont om tid”, säger hon.

Enligt Bodil Jönsson är det viktigt att vi påminner oss om att de finaste ögonblicken och skeendena i livet ofta är tidlösa.

– Barnens lek, forskning när den är som bäst, en stark naturupplevelse eller en uppslukande bok. Den insikten gör det till en god rekommendation att försöka detronisera tiden från högsätet i ditt liv. Men det är lättare sagt än gjort i vår tidsfixerade tillvaro, menar hon.

Bodil Jönsson menar att nyckeln till att undvika stress är att ha breda marginaler.
Bodil Jönsson menar att nyckeln till att undvika stress är att ha breda marginaler. Foto: Johan Nilsson/TT

Ett av Bodil Jönssons råd för att få balans i livet är att försöka hitta sitt personliga ”tids-lagom” och att hålla sig till det.

– När livet är lagom har du stora marginaler. Då är det okej att det hopar sig ibland, eftersom du vet att det snart blir bättre och att du återerövrar  marginalernadetta absolut nödvändiga i ett harmoniskt liv, säger hon och fortsätter:

– Har man tillräckligt breda marginaler har man råd att vara generös mot sig själv och mot andra. Och jag känner ingen som inte blir glad av att vara generös. 

I stället för att jaga efter den tid som flyr så rikta in dig på den tid som kommer till dig, är Bodil Jönssons råd.

– Den kommer hela tiden och med samma hastighet som den tid som samtidigt försvinner. Man kan se tiden som det mest diktatoriskt generösa som finns, du kan inte värja dig emot att du bara får och får och får.

Annons
Annons

Rusar egentligen inte.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 2

Bodil Jönsson menar att nyckeln till att undvika stress är att ha breda marginaler.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons