Annons

Lars Ring:Hamlet går igen på svenska scener

Under strecket
Publicerad

August Strindberg fyller 168 år den 22 januari. Tråkigt nog spelas inte så många av hans drygt 60 pjäser för tillfället, det är som om föregångaren skuggas av epigonen Ingmar Bergman, vars minsta textfragment nu ska iscensättas. Tack och lov står Strindbergs Intima teater från 1907 kvar vid Norra Bantorget. Ture Rangström lämnar chefsjobbet, efter år av driftigt slit med en gravt underfinansierad verksamhet. Anna Pettersson tar över för att ta en dust med multigeniet och titanen och misogynen August.

Nu börjar scenvåren. Så hur har vi det på klassikersidan 2017? Inte mycket Strindberg, alltså. ”Hemsöborna” ges på Kulturhuset Stadsteatern med Ann Petrén och Claes Malmberg, denna folktragedi som så väl fångar kärlek och svartsjuka men också den svenska naturen. Schweizaren Stefan Metz ska fånga ljuset över Hemsö. Just på Intima teatern ska Aleksa Lundberg spela en queer ”Kung Kristina” som delvis bygger på Strindbergsdramat. Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin regidebuterar.

Just nu är det populärt att bygga om klassiker, ”pimpa” dem en aning. Sålunda kommer ”Dumma jävla mås” på Kulturhuset Stadsteatern. Amerikanen Aaron Posner har gjort en egen version av Tjechovpjäsen. Frida Röhl regisserar och Nils Poletti ska kongenialt nog spela revoltören Konstantin. Räkna med rejält djärva tag. ”Körsbärsträdgården” kommer under mars månad på Göteborgs stadsteater, regi serbiska Anja Suša. Två Tjechov – men tre Ibsen. Först ”Bankdirektör Borkman” på Kulturhuset Stadsteatern, regisserad av Dritëro Kasapi – där huvudpersonen nu fått sin yrkestitel utskriven. Helsingborgs stadsteater ger ”Ett dockhem” – regi Victor Tjerneld – och på Dramaten kommer ”Frun från havet” iscensatt av Sofia Jupither.

Annons
Annons

William Shakespeares pjäser lockar dock allra flest regissörer, trots att vi passerat jubileumsåret 2016 då 400 år gått sedan han gick bort. Smålands Musik och Teater (SMOT) i Jönköping spelar ”Romeo och Julia”, regisserar gör Stefan Marling, chef för Romateatern på Gotland. Dramaten repriserar ”Rickard III”, regi Stefan Larsson, med Jonas Karlsson som maktlysten charmör.

Om man går igenom Dramatenarkiven upptäcker man att ”Hamlet” iscensatts där ungefär vart femtonde år. Just på nationalscenen lades dock en uppsättning förra året ner innan premiären. Till våren satsar en trio unga teatrar på denna ärkeklassiker: Turteatern ger ”Hamletmaskinen” av tysken Heiner Müller där skeendet är ett koncentrat av Hamlets existentiella vånda. På Galeasen gör Jens Ohlin och Hannes Meidal en egen version av tragedin, och på Folkteatern i Göteborg iscensätter Örjan Andersson en dansant variant.

Klassiker, eller inte klassiker – det är frågan. Visst kan det bli antingen för andäktigt eller för sönderslaget, och visst kan det bli väl ansträngt att göra om gamla klassiker till nät som faktiskt och meningsfullt fångar en akut samtid. Ändå: Hamlet anno 2017, omgiven av trumpna cynismer, brexit och konflikter som blossar upp världen runt. Det kan nog bli riktigt intressant.

Vad övrigt är – det är mycket – är nyskrivet. Om tips och datum kan du läsa när SvD:s bilaga Scenvår kommer den 15 februari.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons