Annons

Här är elbilarna som snart kör på våra gator

Nu börjar biltillverkarna trycka ut nya elbilar – ett sätt för bolagen att klara de skärpta utsläppskraven. Här är några av de många elbilar som nu är på gång.

Under strecket
Publicerad

Volkswagen siktar på att göra elbilen ID3 till en massmarknadsprodukt.

Foto: Volkswagen AG Bild 1 av 1

1 / 9

Volkswagen siktar på att göra elbilen ID3 till en massmarknadsprodukt.
Volkswagen siktar på att göra elbilen ID3 till en massmarknadsprodukt. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen är i fokus just nu när bolaget drar igång sin första fabrik för masstillverkning av elbilar. Först ut blir nya ID3 som av Volkswagen beskrivs som en lika viktig produkt som när de lanserade den klassiska Bubblan eller Golfen.

ID3 blir den första bilen som bygger på Volkswagens nya elbilsplattform MEB. Det kommer snart flera bilar i olika storlek som också byggs på samma grund.

En ID3 med det största batteriet ska kunna köra 550 kilometer när den är fulladdad. Grundversionen klarar en sträcka på 330 kilometer och beräknas i Sverige kosta under 350 000 kronor.

De första ID3-bilarna levereras i mitten av 2020.

Annons
Annons

Volvo XC40 Recharge visades nyligen upp för första gången.

Bild 1 av 2

Googles Android tar över navigation och nöjessystem i Volvos första elbil.

Foto: Volvo Cars Bild 2 av 2

2 / 9

Volvo XC40 Recharge visades nyligen upp för första gången.
Volvo XC40 Recharge visades nyligen upp för första gången.

Volvos första helelektriska bil blir XC40 Recharge. Men den ska framöver följas av en ny elbil från Volvo varje år.

Målet är att hälften av de bilar som Volvo säljer 2025 ska vara helelektriska. Den andra halvan ska vara hybrider, bilar som också har en förbränningsmotor.

Bilen bygger på Volvos vanliga lilla suv XC40. I den rena elbilsformen kommer den att kunna köra 400 kilometer på en laddning.

Googles Android tar över navigation och nöjessystem i Volvos första elbil.
Googles Android tar över navigation och nöjessystem i Volvos första elbil. Foto: Volvo Cars

Volvo har också slutit ett avtal med Google om att XC40 Recharge ska använda operativsystemet Android Automotive, en variant av det Android-system som används i de flesta smarta mobiler. Systemet ska styra underhållningssystemet, sköta automatiska uppdateringar av programvaran och en del andra funktioner i bilen.

Annons
Annons

Polestar 2 kommer till sommaren.

Foto: Polestar Bild 1 av 1

3 / 9

Polestar 2 kommer till sommaren.
Polestar 2 kommer till sommaren. Foto: Polestar

Priset för den mest exklusiva versionen av XC40 Recharge drar iväg upp emot 700 000 kronor ungefär där Polestar 2 ligger.

Polestar ägs till hälften vardera av Volvo och kinesiska Geely. Bolaget siktar in sig på elbilar i premiumklassen och har än så länge bara visat upp två modeller, Polestar 1 och 2.

Polestar 2 ska vara klar för leverans till de första kunderna fram mot sommaren 2020.

Annons
Annons

BMWiX3 under vintertester i mars 2019.

Foto: BMW Bild 1 av 1

4 / 9

BMWiX3 under vintertester i mars 2019.
BMWiX3 under vintertester i mars 2019. Foto: BMW

Redan 2013 lanserade BMW sin första helelektriska bil, den lilla BMWi3 som fortfarande säljs. Nu kommer också den första eldrivna Mini som klarar en körsträcka på omkring 250 kilometer på en laddning och har en topphastighet på 150 kilometer i timmen.

Den följs sedan av suven BMWiX3 som börjar tillverkas under 2020. Den har än så länge bara visats upp som en konceptbil som får en räckvidd på över 400 kilometer.

BMW siktar på att till 2023 ha 25 bilar som drivs av el. Minst hälften ska gå på ren batteridrift medan de övriga blir hybrider som använder förbränningsmotor ibland.

Mest intressant är kanske att BMW till 2022 också siktar på att göra en liten serie med elbilar som drivs med bränslecell och vätgas.

Annons
Annons

Kommande Audi e-tron sportback som bland annat visats upp i Geneve.

Foto: Daniel Wollstein / AUDI AG Bild 1 av 1

5 / 9

Kommande Audi e-tron sportback som bland annat visats upp i Geneve.
Kommande Audi e-tron sportback som bland annat visats upp i Geneve. Foto: Daniel Wollstein / AUDI AG

Audi e-tron är än så länge den enda batteridrivna bilen från Audi. Men i november, under bilsalongen i Los Angeles, blir det premiär för e-tron sportback.

Leveranserna i Sverige av nya e-tron sportback börjar under första kvartalet 2020. Eftersom bilen inte lanserats officiellt än saknas mycket information men en bild från bilmässan i Geneve visar ändå en del.

Efter de här två första eldrivna Audibilarna för den svenska marknaden kommer strax efter också en sportbil och en mindre suv.

Nu har Audi mer omfattande planer än så. När Audis marknadschef Hildegard Wortmann intervjuades av SvD tidigare under hösten slog hon fast att till 2025 ska bolaget har 20 helt eldrivna bilar och ytterligare tio pluginhybrider. Samma år räknar hon med att sälja en miljon elbilar.

Annons
Annons

Byton M-byte under förproduktion.

Foto: Byton Bild 1 av 1

6 / 9

Byton M-byte under förproduktion.
Byton M-byte under förproduktion. Foto: Byton

Kina är världens största bilmarknad – och världens största marknad för elbilar. Det har gett de kinesiska bolagen ett bra läge och nu förbereder sig elbilsbolaget Byton för den europeiska lanseringen av M-byte.

Bolaget hävdar att de i Europa prioriterar marknaderna i Skandinavien och i synnerhet då Norge som använder mycket elbilar. Byton uppger också att de redan har avtal med återförsäljare i Sverige och i slutet av 2020 är de redo att ta emot de första beställningarna.

I mitten av 2021 blir det dags för leveranser i Europa, ett år efter de första leveranserna till de kinesiska kunderna.

Byton M-byte beskrivs som en premiumsuv som i basutförandet har en räckvidd på 360 kilometer. Priset ser ut att hamna kring 560 000 kronor när man lägger på svensk moms.

Annons
Annons

Mazdas första serietillverkade elbil, MX-30.

Foto: Mazda Bild 1 av 1

7 / 9

Mazdas första serietillverkade elbil, MX-30.
Mazdas första serietillverkade elbil, MX-30. Foto: Mazda

MX-30 blir Mazdas första serietillverkade elbil. Den kommer att kosta från 350 000 kronor och har en räckvidd på 200 kilometer, klart lägre än många andra rena elbilar.

Mazda motiverar den korta körsträckan med att bilen är tänkt som ett komplement, en andrabil som klarar av alla kortare vardagskörningar.

Bilen har fem säten och bakdörrar som hängs upp i bakkant. MX-30 börjar levereras i september 2020.

Annons
Annons

I mars presenterades Teslas mindre suv, Model Y som bygger på Model 3.

Foto: Tesla Bild 1 av 1

8 / 9

I mars presenterades Teslas mindre suv, Model Y som bygger på  Model 3.
I mars presenterades Teslas mindre suv, Model Y som bygger på Model 3. Foto: Tesla

Även om i stort sett alla tillverkare nu satsar på att få ut elbilar på bred front så är amerikanska Tesla tveklöst det bolag som mest förknippas med elbilar.

Nu handlar mycket om Tesla Model 3 som hittills är den överlägset mest sålda elbilen i Sverige i år. När oktober var slut hade dryg drygt 3 500 Model 3 nyregistrerats.

Men det kommer mera för Tesla har nya Model Y på gång, en mindre suv som får en räckvidd på 480-540 kilometer.

Den kan accelerera från noll till hundra på 3,7 sekunder och har plats för sju personer. Priset hamnar på omkring 650 000 kronor.

Tesla siktar på att börja leveranserna av Model Y under sommaren 2020.

Annons
Annons

Opel Corsa-e under laddning.

Foto: Opel Bild 1 av 1

9 / 9

Opel Corsa-e under laddning.
Opel Corsa-e under laddning. Foto: Opel

Opel har redan visat upp nya elbilen Corsa-e som får en räckvidd på 330 kilometer och kostar omkring 360 000 kronor. Från det kan man dra den bonus på 60 000 som staten ger till den som köper en ny ren elbil.

Den nya bilen kommer till Sverige i början av 2020 och blir den sjätte generationen av modellen Corsa som lanserades 1982.

Nu drar Opel också igång en bredare satsning på elbilar. Målet är att 2024 ska alla nya Opelbilar vara eldrivna i någon form.

Under 2021 ska bolaget, som är en del av PSA, ha åtta elbilar för den bredare marknaden. Nästa år kommer exempelvis en elversion av Mokka X.

Annons
Annons
Annons
Annons