Annons

Här är framtidens extrema sätt att resa

Foto: Geely

Hur ska vi resa i framtiden? Inte med vanliga bilar, tåg och flygplan i alla fall. Det tror åtminstone rader av teknikföretag som har långt gångna planer på hur vi ska resa på nya sätt. Ibland närmar det sig ren science fiction men många lösningar kan också bli verklighet inom bara några år.

Här är några av de försök med nya transportformer som är på gång.

Publicerad
  • Så här tänker sig Geely att ett system för tåg i överljudsfart kan se ut. Foto: Geely
  • T-pod är en självkörande lastbil som prövas i Jönköping. Foto: Einride
  • Så här kan det enligt Volocopter se ut i Singapore i framtiden. Bilden är skapd i dator. Foto: Volocopter
  • Aerion tror att affärsjeten snart kan flyga i överljudsfart. Foto: Aerion
  • HTT:s nya passagerarkapsel. Foto: Hyperloop Transportation Technologies
  • Vera kompletterar lastbilarna. Foto: Petter Berg/Volvo Trucks
  • En självkörande bil, enbart med passagerare. Foto: Waymo

Så här tänker sig Geely att ett system för tåg i överljudsfart kan se ut.

Foto: Geely Bild 1 av 1

Del 1 av 7

Tåg i överljudsfart

Så här tänker sig Geely att ett system för tåg i överljudsfart kan se ut.
Så här tänker sig Geely att ett system för tåg i överljudsfart kan se ut. Foto: Geely

Kinesiska Geely är i Sverige mest känt som ägare till Volvo Cars. Men bolaget har betydligt vidare planer än att bara tillverka personbilar.

I början av november slog sig Geely ihop med det kinesiska rymd- och flygindustriföretaget Casic med sikte på att tillsammans utveckla extremt snabba tåg.

Tågen, om det nu är rätt ord för fordonen, ska så småningom kunna gå i överljudsfart. Det hoppas Geely klara genom att kombinera två tekniker.

De ska dels bygga vidare på de magnetsvävartåg, maglevtåg, som redan finns i Kina. De ska sedan kombineras med teknik för hur man skickar fordon i stora rör där det ska vara mycket lågt luftmotstånd.

Det statligt ägda Casic har talat om att man ska kunna få fram tåg som i ett första steg kan nå hastigheter kring 1 000 kilometer i timmen. I framtiden hoppas man nå en fyra gånger högre fart.

Annons
Annons

T-pod är en självkörande lastbil som prövas i Jönköping.

Foto: Einride Bild 1 av 1

Del 2 av 7

Självkörande lastbil redan här

T-pod är en självkörande lastbil som prövas i Jönköping.
T-pod är en självkörande lastbil som prövas i Jönköping. Foto: Einride

Det är inte all ny teknik som ligger långt fram i tiden. En del förändringar är redan på gång.

Alldeles nyligen började till exempel logistikföretaget Schenker använda en självkörande och eldriven lastbil på sitt lagerområde i Jönköping.

Lastbilen klarar att frakta 16 ton i 20 mil på en laddning. Det gör förstås att den främst har sin användning inom rätt korta avstånd.

Lastbilen går under namnet T-pod och kommer från det svenska företaget Einride. Även om den är självkörande så kan en operatör övervaka flera lastbilar åt gången och ta över körningen om det skulle behövas.

Lastbilens kommunikation med omvärlden kommer att gå via ett nytt 5G-nät som Ericsson och Telia står bakom. De nya mobilnäten, 5G, utmärks av att de klarar mycket datatrafik men när det gäller bilar är det framför allt den snabba reaktionstiden i 5G-näten som spelar roll.

Annons
Annons

Så här kan det enligt Volocopter se ut i Singapore i framtiden. Bilden är skapd i dator.

Foto: Volocopter Bild 1 av 1

Del 3 av 7

Taxi i luften till markpris

Så här kan det enligt Volocopter se ut i Singapore i framtiden. Bilden är skapd i dator.
Så här kan det enligt Volocopter se ut i Singapore i framtiden. Bilden är skapd i dator. Foto: Volocopter

Det är onekligen trångt på gatorna i många storstäder. Men uppe i luften finns det plats kvar.

Det är logiken för en del av de företag som nu satsar på små eldrivna och självstyrande helikoptrar som ska kunna ta några få personer mellan olika ställen i en stad.

Tyska Volocopter är ett av dem och bolaget har nu också slutit ett avtal med Singapore om att testa systemet på riktigt med start från andra halvan 2019.

Volocopters fordon kan ta en eller två personer och flyga dem i närmare 30 kilometer. Det kan i bästa fall räcka för att flyga passagerarna från centrum till närmaste flygplats.

Enligt Volocopters ledning är deras fordon så tyst att när det flyger på hundra meters höjd kan man inte höra det nere på gatan.

Nu är Singapore bara ett försök. Volocopter siktar på att senare bygga ut stora system med flygande taxibilar som ska kunna transportera 100 000 människor i timmen. Målet är att ett så stort system ska vara i drift någonstans inom tio år och då ska det heller inte vara dyrare att åka flygtaxi än att åka vanlig taxi nere på marken.

Annons
Annons

Aerion tror att affärsjeten snart kan flyga i överljudsfart.

Foto: Aerion Bild 1 av 1

Del 4 av 7

Överljud tar tar fart igen

Aerion tror att affärsjeten snart kan flyga i överljudsfart.
Aerion tror att affärsjeten snart kan flyga i överljudsfart. Foto: Aerion

Militärt stridsflyg i överljudsfart är närmast vardagsmat. Men för vanliga civila resenärer såg överljudsresandet ut att vara över när Concorden slutade flyga för 15 år sen.

Fast kanske ändå inte. För nu har flera bolag planer på att ta fram nya plan som kan flyga i överljudsfart, framför allt då inriktat på affärsresande.

Aerion har lyckats få med sig flera stora tillverkare i flygbranschen som General Electric, Lockheed Martin och Honeywell på att utveckla bolagets nya plan AS2.

I mitten av oktober tog de ett riktigt stort steg när det stod klart att GE Aviation lyckats ta fram en ny motor som byggts specifikt för att kunna flyga ett affärsjetplan i överljudsfart.

AS2 ska klara Mach 1,4 (Mach 1 är ljudets hastighet) och planet beräknas kosta 1,1 miljard kronor styck.

Det senare är nu ett besked som kan ändras för det dröjer till juni 2020 innan planets utformning är färdig och den första flygningen får vänta ytterligare tre år.

Planerna på civilt överljudsflyg lär sätta ytterligare fart på miljödebatten. Det är bränsleslukande att flyga snabbt och så finns problemet med ljudbangar.

Annons
Annons

HTT:s nya passagerarkapsel.

Foto: Hyperloop Transportation Technologies Bild 1 av 1

Del 5 av 7

Lågt tryck ger hög fart

HTT:s nya passagerarkapsel.
HTT:s nya passagerarkapsel. Foto: Hyperloop Transportation Technologies

Luftmotståndet är ett stort problem för den som vill resa riktigt snabbt. Genom att bygga stora röranläggningar med lågt lufttryck försöker en del entreprenörer lösa problemet.

För inne i tunneln kan sedan en kapsel fara fram i hög fart. Och där inne kan det antingen sitta människor eller varor som ska transporteras snabbt någonstans.

Det finns flera olika grupper som arbetar med olika lösningar för hyperloop. Virgin Hyperloop One är en av de mest kända och siktar bland annat på att under 2019 börja bygga en linje som i Indien binder ihop Mumbai med Pune. Enligt löftena ska restiden så småningom kortas från dagens fyra timmar till 25 minuter.

Hyperloop Transportation Technologies är en annan aktör som under hösten för första gången visade upp sin nya 32 meter långa passagerarkapsel. Företaget siktar på att under tredje kvartalet 2019 börja bygga ett system i Abu Dhabi, Förenade arabemiraten.

Annons
Annons

Vera kompletterar lastbilarna.

Foto: Petter Berg/Volvo Trucks Bild 1 av 1

Del 6 av 7

Vera sätter fart på godset

Vera kompletterar lastbilarna.
Vera kompletterar lastbilarna. Foto: Petter Berg/Volvo Trucks

Vera känns möjligen som ett lite oväntat namn för en eldriven och självkörande lastbil som på centimetern när ska kunna flytta gods dygnet runt. Men det är i vilket fall det namn Volvo Trucks valt på sin nya transportlösning.

Tanken är att Vera ska kunna köra lastbilstransporter i hamnar, logistikcentrum och andra mer avgränsade områden. När det är dags för godset att lämna anläggningen får en vanlig lastbil ta över.

Eftersom eldriften gör Vera miljövänlig och tyst kan hon användas när som helst utan att störa omgivningen. Vera är fortfarande under utveckling men Volvo Trucks pratar om att de efterhand kommer att öka hastighet och räckvidd för sitt nya fordon.

Annons
Annons

En självkörande bil, enbart med passagerare.

Foto: Waymo Bild 1 av 1

Del 7 av 7

Alla siktar på självkörande

En självkörande bil, enbart med passagerare.
En självkörande bil, enbart med passagerare. Foto: Waymo

I princip varenda biltillverkare i Europa, USA och Kina håller på och förbereder för självkörande bilar. Till det kan man lägga att i synnerhet även de stora it-företagen siktar på samma nisch.

Det tydligaste exemplet är förstås Waymo, ägt av Alphabet, samma bolag som äger Google. De har kört sina självkörande bilar under lång tid och har även prövat med en bil som saknar både ratt och pedaler.

Under hösten fick Google ett tillstånd att i Kalifornien testa ett drygt 30-tal förarlösa bilar där det inte behöver sitta med någon mänsklig reservförare som kan ingripa om något går snett. Sedan tidigare är det omkring ett 60-tal företag som har rätt att testa självkörande bilar i Kalifornien, bara de har en reservförare med.

Waymo har även planer på att i år dra igång en taxitjänst med förarlösa bilar som saknar ratt och broms. General Motors siktar på en liknande tjänst nästa år.

Efter reklamen visas:
Flygande bilen snart här
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons