Annons

Här är hindren som stoppar S+MP+C+L-plan på nattåg

Det finns enorma hinder för att nattåg till kontinenten ska bli verklighet. Det varnar tågbranschen, efter att S, MP, C och L förslag om en satsning på området. Samtidigt lär efterfrågan finnas – intresset för tågresor till Europa har ökat starkt de senaste åren.

Under strecket
Publicerad

Österrikiska ÖBB lyckas locka en del svenskar till sitt nattåg från Hamburg.

Foto: Harald Eisenberger/ÖBB

Österrikiska ÖBB lyckas locka en del svenskar till sitt nattåg från Hamburg.

Foto: Harald Eisenberger/ÖBB
Österrikiska ÖBB lyckas locka en del svenskar till sitt nattåg från Hamburg.
Österrikiska ÖBB lyckas locka en del svenskar till sitt nattåg från Hamburg. Foto: Harald Eisenberger/ÖBB

Det ska bli enklare att boka en utlandsresa med tåg. Och för att få fler att välja bort flyget och ta tåget i stället ska Trafikverket få i uppdrag att handla upp nattåg till flera europeiska städer.

Det föreslår Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna i sin uppgörelse som ska ligga till grund för en ny regering.

Och det kan låta enkelt, men i praktiken är det ett svårt mål att nå. För i takt med att flygets lågkostnadsbolag växt fram sedan mitten av 1990-talet har flygresandet stadigt ökat och det har blivit allt svårare att ta nattåget till utlandet.

Det är dålig lönsamhet i nattåg. Vagnarna används bara under en del av dygnet och det är också svårt med ansvaret om man kör till utlandet.

SJ har till exempel slutat med nattåg till utlandet, förutom Norge, och kör nu bara mellan Stockholm-Malmö samt mellan Göteborg/Stockholm-Duved/Boden/Narvik.

Annons
Annons

– Det är dålig lönsamhet i nattåg. Vagnarna används bara under en del av dygnet och det är också svårt med ansvaret om man kör till utlandet. Vi säljer ju biljetten men har inte kontroll över hela resan och då får vi svårt att leva upp till kundernas krav, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Under delar av året går det ändå att åka nattåg till utlandet. Snälltåget tog 2012 över SJ:s trafik på sträckan Stockholm-Berlin och kör nu på sommaren och en del helger under våren.

– Det har varit rätt kämpigt. Men det senaste året har det ändå skett en förändring och nu har vi haft den bästa säsongen någonsin, säger Marco Andersson, marknadschef för Snälltåget.

Men han konstaterar också att Snälltåget under sina sommarmånader bara fick ihop 12 000 resenärer.

– Under samma period var det ungefär 200 000 svenskar som reste med flyg till Berlin. Så man kan ju säga att tåget har en väldigt potential, säger Marco Andersson.

Att det finns ett ökat intresse för att åka tåg till utlandet bekräftas av Ivar Karlsson som driver Centralens resebutik i Kalmar, specialiserad mot utlandsresor med tåg. Deras försäljning av tågresor till utlandet mer än fördubblades under 2018 och fortsätter att växa.

Fast precis som flera andra i branschen pratar Ivar Karlsson om att det finns klara hinder för ett utökat tågresande till utlandet. Som att det är betydligt svårare att boka biljetter med tåg än med flyg.

Det finns väldigt många byråkratiska och tekniska hinder.

Men det finns också tekniska problem och svårigheter med att reglerna för tågbolagen skiftar mellan länderna. Snälltåget måste till exempel använda sig av ett specialtillstånd som gör att de får köra sina vagnar mellan Sassnitz och Berlin, men bara där.

Annons
Annons

Snälltågets vagnar får heller inte gå i Danmark, vilket gör att den vägen ned till Tyskland är stängd.

– Det finns väldigt många byråkratiska och tekniska hinder, säger Marco Andersson.

Det visade sig också när SJ för några år sedan att tänkte börja köra tåg till Bryssel. Planerna föll på att varje land hade sina egna säkerhetssystem, signalsystem och krav på att lokförarna var certifierade och kunde språket i alla länder de passerade.

De praktiska problemen gör att det kan bli svårt för Trafikverket att leva upp till politikernas planer på att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.

Det finns även en rad ekonomiska utmaningar. Tågbolagen får betala ungefär fem gånger så mycket för att köra på spåren i Tyskland som i Sverige. Dessutom är elen till tågen betydligt dyrare.

Den som tar sig till Hamburg kan sedan åka vidare med österrikiska ÖBB:s nattåg.

För nattågen är det ännu värre. Resenärernas krav på bra standard har ökat och många vill nu ha en egen kupé eller möjligtvis dela med en annan. Det driver upp biljettpriserna och gör det svårare att konkurrera med flyget.

Fast Ivar Karlsson i Kalmar påpekar att det ändå finns en del bra möjligheter för en svensk att resa med nattåg ut i Europa. Den som tar sig till Hamburg kan sedan åka vidare med österrikiska ÖBB:s nattåg till bland annat Wien, Innsbruck och Zürich och vidare mot Italien.

– Vi har många kunder som åker med de här tågen och nu har ÖBB också beställt nya nattåg, säger Ivar Karlsson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons