Annons

Mest värdefulla varumärkena i Norden

Fem svenska företag i vitt spridda sektorer finns bland de tio mest värdefulla varumärkena i Norden, enligt en färsk lista från Brand Finance. Sverige innehar också topplaceringarna. Nedan följer Nordens tio mest värdefulla varumärken.

Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad
Bild 1 av 2
Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 2 av 2

1 / 10

10. Arla, Danmark

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Mjölkproducenten Arla med bas i Danmark är landets näst högst värderade varumärke och hamnar på plats tio på den nordiska listan, enligt Brand Finance.

Det uppges i nuläget vara värt 3,7 miljarder dollar, motsvarande drygt 30 miljarder kronor.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1

2 / 10

9. Telia Sonera, Sverige

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Svenska telekombolaget TeliaSonera heter egentligen inte TeliaSonera längre. Under 2016 bytte företaget namn till Telia Company.

TeliaSoneras varumärke värderas till 4,6 miljarder dollar, eller omkring 40 miljarder kronor.

Annons
Annons
Foto: Sari Gustafsson/TTBild 1 av 1

3 / 10

8. Nokia, Finland

Foto: Sari Gustafsson/TT

Flera stora nordiska telekombolag finns med på topplistan. Varumärkena är fortsatt högt värderade, trots att några av bolagen kämpar i hård motvind och för att hinna ikapp den snabba digitala utvecklingen i hård konkurrens.

Nokia, som är det enda finska varumärket i toppen, lyckades stabilisera sina intäkter under förra året och har presenterat en rad nya strategier vilket fick varumärkets värdering att ta ett rejält skutt, upp med 62 procent jämfört med året före, enligt sajten Business Insider.

Nokias varumärke värderas till 4,9 miljarder dollar, eller cirka 43 miljarder dollar.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

4 / 10

7. Ericsson, Sverige

Foto: Pontus Lundahl/TT

Den krisdrabbade svenska telekomjätten Ericsson har gått igenom vad som kan liknas vid ett stålbad med drastiskt vikande intäkter och stora nedskärningar. De positiva nyheterna har varit få.

Det välkända varumärket, som beräknas vara värt 5 miljarder dollar, motsvarande 45 miljarder kronor, kniper ändå en sjundeplats på den nordiska topplistan.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

5 / 10

6. Nordea, Sverige

Foto: Pontus Lundahl/TT

Den svenska storbanken hamnar på en sjätte plats. Varumärket Nordea beräknas vara värt 5,6 miljarder dollar, eller nära 50 miljarder kronor.

Banken kan än så länge betraktas som svensk, men har på senaste tiden sagt att sannolikheten för att företaget kommer att flytta sitt huvudkontor till något av de andra nordiska länderna är stor. Samtal förs med Finland och Danmark om en eventuell flytt.

Enligt välunderrättade källor till SvD har banken bestämt sig för att en flytt blir av. Ett formellt beslut väntas fattas vid ett styrelsemöte den 30 maj. Vart flytten bär av återstår att se.

Annons
Annons
Foto: Bertil Ericson/TTBild 1 av 1

6 / 10

5. Telenor, Norge

Foto: Bertil Ericson/TT

Nästa telekombolag på listan är norska Telenor vars varumärke är högst värderat av de nordiska bolagen i sektorn.

Värde uppges vara 7,2 miljarder dollar, motsvarande omkring 63 miljarder kronor.

Annons
Annons
Foto: Erik Johansen/TTBild 1 av 1

7 / 10

4. Lego, Danmark

Foto: Erik Johansen/TT

Barn världen över leker med de danska färgglada byggklossarna. Leksakstillverkaren Lego är Danmarks mest värdefulla varumärke och betraktas som världens starkaste varumärke, enligt Brand Finance.

Under de två senaste åren har Lego klättrat från en 18:e plats till en fjärde plats på den nordiska listan. 7,6 miljarder dollar, eller 67 miljarder kronor, beräknas varumärket Lego vara värt.

Annons
Annons
Foto: Lise Åserud/TTBild 1 av 1

8 / 10

3. Statoil, Norge

Foto: Lise Åserud/TT

Den norska olje- och gaskoncernen Statoil är Norges mest värdefulla varumärke och kommer på tredje plats i hela Norden, enligt Brand Finance.

Varumärket Statoil uppges vara värt 7,6 miljarder dollar, motsvarande drygt 65 miljarder kronor.

Annons
Annons
Foto: Henrik Holmberg/TTBild 1 av 1

9 / 10

2. H&M, Sverige

Foto: Henrik Holmberg/TT

Klädjätten H&M kämpar i motvind på börsen. Men det råder ingen tvekan om att varumärket behåller en plats i toppen som ett av Nordens absolut högst värderade varumärken.

Med ett värde på 19,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 170 miljarder kronor kniper H&M:s varumärke andraplatsen.

Annons
Annons
Foto: Mark Lennihan/ TTBild 1 av 1

10 / 10

1. Ikea, Sverige

Foto: Mark Lennihan/ TT

Den svenska möblegiganten Ikea toppar inte bara varumärkesligan i Sverige utan även i Norden. Varumärket Ikea uppskattas vara värt 24,1 miljarder dollar, enligt Brand Finance. Det motsvarar drygt 210 miljarder kronor.

Globalt rankas Ikea på plats 43.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons