Annons

Jonas Fröberg:Här är obalansen mellan könen extra tydlig

Lättklädda kvinnor är fortfarande en del av bilmässan.
Lättklädda kvinnor är fortfarande en del av bilmässan. Foto: Malin Hoelstad
Under strecket
Publicerad

Denna fredag är det internationella kvinnodagen. Behövs den i bilindustrin? Låt oss gå en vända på Genèvesalongen och titta. Och har du inte besökt ett sådant här evenemang får du hänga med på en lite annorlunda tur.

För det första räcker att stå 30 sekunder på en av de röda gångarna mellan montrarna för att se en överväldigande majoritet män som hastar förbi på pressdagarna.

Av de runt 50 större bilkoncernerna har två (2) kvinnliga vd:ar: Citroëns Linda Jackson och GM:s Mary Barra. Det finns kvinnor i branschen också. De flesta jobbar som mässvärdinnor. I den kategorin brukar det också finnas lättklädda kvinnor anställda enbart för att luta sig mot bilarna och blicka in i kameror.

I år var de lättklädda kvinnorna betydligt förre än vanligt, efter metoo-debatten förra året, men de fanns hos exempelvis Fiat och Jeep.

Män, vi snackar många män, brukar samlas framför dem som flugor runt en sockerbit för att ta bilder på kvinnornas urringningar och inte bilarna, som om det är så man gör.

I år var de lättklädda kvinnorna betydligt förre än vanligt, efter metoo-debatten förra året, men de fanns hos exempelvis Fiat och Jeep.

Annons
Annons

På presskonferensen hos Fiats och Jeeps högste chef Sergio Marchionne har jag tidigare år envetet greppat mikrofonen och frågat hur han ser på detta – om han ser någon risk att välja bort kvinnor som bilköpare och om det är det är modern marknadsinformation i en bransch som invaderas av nya techbolag från Silicon valley och start-ups med helt andra sätt att tänka på mobilitet. Och måhända jämställdhet.

Jag har blivit utskrattad flera gånger. Senast i fjol skrev jag en krönika från Marchionnes pressträff med journalister om detta. Han gick bort i fjol somras och jag fick, trots förfrågan, inte vara med på hans efterträdares mindre rundabordssamtal för pressen i år.

Inför prisutdelningen berättade en (manlig) journalist om en bils bagageutrymme i termer att ”fruarna nog gillar det stora utrymmet”.

Motorjournalisterna då?

I juryn till prestigefulla Årets bil i Europa har antalet kvinnliga journalister bland de 60 medlemmarna ökat till 4 och utgör därmed nära 7 procent. I presentationsfilmerna som visades inför över 500 personer från hela Europa i tisdags inför prisutdelningen berättade en (manlig) journalist om en bils bagageutrymme i termer att ”fruarna nog gillar det stora utrymmet”.

Så, behövs kvinnodagen i bilindustrin? Jag vet mitt svar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons