Annons

Hon vägrar ”sälja sig” som Zlatan

En sävlig förbundskapten som i en Oddset-jumper och vargpäls manar på sin trupp mot ryssen. Sveriges mesta landslagsman som pratar trampoliner på tyska. Och en historisk superstjärna som gör armhävningar på en strand.

SvD listar profilerna som ”sålt sig” till spelbolagen – och några som vägrar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sarah Sjöström, Zlatan Ibrahimovic och Hanna Öberg – idrottsstjärnor med olika inställning till spelreklam.

Foto: TTBild 1 av 1

1 / 12

Sarah Sjöström, Zlatan Ibrahimovic och Hanna Öberg – idrottsstjärnor med olika inställning till spelreklam.
Sarah Sjöström, Zlatan Ibrahimovic och Hanna Öberg – idrottsstjärnor med olika inställning till spelreklam. Foto: TT

Media har länge svämmat över av kända ansikten som villigt ställer som reklampelare för spelbolagen. Allt från C-kändisar till gräddhyllan av den svenska kändiseliten fyller annonsutrymmen och är en bricka i spelbolagens Sisofys-tävling om kundernas gunst.

Dock så vägrar fortfarande ett par kändisar att ställa upp i spelbolagens reklamkampanjer. Här listar SvD några av de svenska kändisprofilerna som på senare år ”sålt ut sig” till spelbolagen – men också de som ställer sig åt sidan, och vägrar.

Annons
Annons

Zlatan Ibrahimovic.

Foto: Jae C. Hong/APBild 1 av 1

2 / 12

Zlatan Ibrahimovic och Dragomir Mrsic, Bethard

Zlatan Ibrahimovic.
Zlatan Ibrahimovic. Foto: Jae C. Hong/AP

Det slog ned som en bomb. Lilla, och relativt nystartade spelbolaget Bethard hade landat Zlatan Ibrahimovic som reklampelare, tillsammans med Snabba Cash-skådisen Dragomir Mrsic. Dessutom gick Zlatan, numera anfallare i Los Angeles Galaxy, in som delägare i det Maltabaserade spelbolaget.

– Det var väldigt mycket en chansning från vår sida. Vi visste att han pratade med andra spelbolag, men jag tror att mjuka aspekter kan ha varit avgörande. Till exempel är vi som driver företaget alla från Malmö, säger Bethards vd Erik Skarp till SvD.

Enligt uppgifter till Breakit ska Zlatans ersättning vara runt 100 miljoner, uppdelat i kontant betalning och ägandedel, och för det har svenskarna kunnat njuta av att se Zlatan dansa i Sverigekläder, diskutera Svenska Akademi-krisen och klicka bort samtal från förbundskapten Janne Andersson.

Efter reklamen visas:
Zlatans imperium – från fotboll till padel
Annons
Annons

Sarah Sjöström.

Foto: Christine Olsson/TTBild 1 av 1

3 / 12

Sarah Sjöström och Måns Zelmerlöw, Betsson

Sarah Sjöström.
Sarah Sjöström. Foto: Christine Olsson/TT

I mars i år stod det klart att ”det mest betydande sponsorskapet i Betssons historia” var simmerskan Sarah Sjöström.

– I Betsson har jag fått en seriös och långsiktig partner som gör det möjligt för mig att fokusera på min karriär och framför allt OS 2020, sa simmerskan då.

Sjöström har fått kritik för samarbetet.

– Det hon gör är förkastligt. Hon och andra idrottare är förebild för många unga, och spelmissbruk är likställt med missbruk av alkohol och narkotika. Jag har sett att hon har fått kritik på sin Facebook för det här, Joachim Frej, före detta spelmissbrukare, till Expressen. Tillsammans med vännen Daniel Svärd driver han "Bettingtorsken" – en podcast om spelberoende.

Sjöström står dock fast vid sitt beslut.

– För mig är det här företaget en samarbetspartner som tror på mig och som hjälper mig i min fortsatta satsning och jag behöver mina sponsorer. Jag har stor respekt för att det finns människor som inte kan hantera sitt spelande och som hamnar i ett spelmissbruk, och självklart hoppas jag det bästa för dem och att de får hjälp, men det finns också en stor grupp människor som tycker om att spela på olika idrottsresultat och som gör det på en lagom nivå, säger Sjöström till DN.

Några siffror har aldrig avslöjats, men Ladbrokes Norden-grundaren Douglas Roos tror inte att det ligger i närheten av Zlatans ersättning.

– Ersättningar till kändisar är alltid från fall till fall, men Sjöström är nog lite billigare än Zlatan. Sarah är en av de mest imponerande idrottarna vi har, men hon är antagligen ändå billigare än många andra på grund av hennes idrott.

Även artisten Måns Zelmerlöw gör reklam för Betsson.

Annons
Annons

Stefan Schwarz

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1

4 / 12

Patrik Ekwall, Stefan Schwarz, Andreas Andersson och Hanna Ljungberg, Leo Vegas

Stefan Schwarz
Stefan Schwarz Foto: Jonas Ekströmer/TT

Leovegas roddade om inför VM – ut med Frank Andersson, och in med fotbollstrion Stefan Schwarz, Andreas Andersson och Hannah Ljungberg. Tillsammans med sportjournalisten Patrik Ekwall blir det en kvartett inriktad på fotbollsspel.

Tillsammans har ambassadörerna snörat på sig fotbollsdojorna, pumpat en badboll och klätt sig i något som vi misstänker ska likna den svenska landslagströjan för att heja fram landslaget till triumf i Ryssland.

Och sälja spel till Leovegas, givetvis.

Annons
Annons

Glann Hysén.

Foto: Adam Ihse/TTBild 1 av 1

5 / 12

Glenn Hysén, Tomas Brolin, Börje Salming och The Mauler, Unibet

Glann Hysén.
Glann Hysén. Foto: Adam Ihse/TT

Kärlekssagan Glenn Hysén och Unibet fortsatte även under VM, där den forna landslagsbacken och Twitter-profilen bland annat bloggade och gav speltips.

Men samarbetet stannar inte där. Sedan 2009 har vi fått se grabben från Hisingen med 68 landskamper och dubbla Uefa Cup-guld med IFK Göteborg i bagaget lyfta skrot med Tomas Brolin, kissa i skogen och prata betting samt spela in podcast om spel – allt i Unibets regi.

Andra profiler som gjort reklam för Unibet är bland annat Alexander ”The Mauler” Gustafsson och Börje Salming.

Efter reklamen visas:
Så spelar Sverige fotbolls-VM
Annons
Annons

Anders Svensson.

Foto: Thomas Johansson/TTBild 1 av 1

6 / 12

Anders Svensson, Come On

Anders Svensson.
Anders Svensson. Foto: Thomas Johansson/TT

Snurrfintarnas och volleyskottens mästare från Guldheden lade ned sin framgångsrika spelarkarriär 2015, som Sveriges landslagsspelare med flest herrlandskamper (148).

De flesta svenskar med någorlunda sportintresse minns Svenssons frisparksmål mot Argentina i VM 2002. Däremot är det nog färre som minns hans reklam för trampoliner – dubbad till tyska.

Nu är Svensson i reklamfarten igen, och den här gången för svenska spelbolaget Come On, som plockade in den forna mittfältarens tjänster inför VM i Ryssland.

Annons
Annons

lars Lagerbäck.

Foto: Terje Pedersen/TTBild 1 av 1

7 / 12

Lars Lagerbäck, Svenska Spel

lars Lagerbäck.
lars Lagerbäck. Foto: Terje Pedersen/TT

Kanske den mest ikoniska spelreklamen av dem alla. Inspirerade av storfilmen Gladiator slängde Ovansjös Russel Crowe – Lars Lagerbäck –på sig sin tjockaste vargdräkt för leda sina mannar mot fiendestyrkorna inför EM 2008.

Och vem kan minnas den dramatiska perfektionen i Lagerbäcks taktiska genomgången inför slaget (”On my command, unleash hell”).

Hur det gick? Sverige åkte ut redan i gruppspelet efter förluster mot Spanien och Ryssland.

Annons
Annons
Foto: Mark Earthy/TTBild 1 av 1

8 / 12

Henrik Larsson, Betfair

Foto: Mark Earthy/TT

Stefan Schwarz och Tomas Brolin är långt ifrån de enda 94-hjältarna som nu gör reklam för spelbolag. En annan är Henrik Larsson, som nu är ”ambassadör” för Betfair – och en gång i veckan skriver om fotboll och lämnar speltips på spelbolagets sajt.

Annons
Annons

Kennet Andersson.

Foto: Björn Lindgren/TTBild 1 av 1

9 / 12

Kennet Andersson, Paf

Kennet Andersson.
Kennet Andersson. Foto: Björn Lindgren/TT

Kennet Andersson är ytterligare en 94-hjälte som nu får betalt av ett spelbolag. I en kampanj för Paf återskapar han bland annat de fem mål han gjorde under VM 1994, rapporterar Resumé.

– Vi är mycket nöjda med filmerna, inte minst eftersom Kennet visade sig vara en naturbegåvning framför kameran, säger Pafs marknadsdirektör Goran Ristic till tidningen.

Även Lasse Åberg och Lasse Holm är ambassadörer för Paf.

Sen finns det de som inte säljer sig

Annons
Annons

Charlotte Kalla säger nej tack till spelbolagen.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

10 / 12

Charlotte Kalla säger nej tack till spelbolagen.
Charlotte Kalla säger nej tack till spelbolagen. Foto: Anders Wiklund/TT

Men det finns även svenska idrottsprofiler som säger nej till spelbolagen. I en intervju med GP förkunnar skidstjärnan Charlotte Kalla att hon tackar nej till sponsring från betting-företag.

– Jag vet inte om jag vill gå in på det, man kanske får käka upp det, men … det finns så mycket lagstiftning som inte når de utländska spelbolagen och de tar inget ansvar för de som har problem. Det finns ett så himla stort mörkertal med spelmissbruk och är man stor måste man också ta ansvar, säger Kalla till tidningen.

Kalla menar vidare att hennes psykolog Thomas Nilsson arbetar med problematiken kring spelmissbruk, och att dennes arbete har varit en del av Kallas beslut till att tacka nej till spelbolagspengarna.

Och Kalla har fått sällskap av en bragdvinnande kollega

Annons
Annons

OS-succén har gjort sponsorjakten lättare för Hanna Öberg – men hon säger nej till spelbolag.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1

11 / 12

OS-succén har gjort sponsorjakten lättare för Hanna Öberg – men hon säger nej till spelbolag.
OS-succén har gjort sponsorjakten lättare för Hanna Öberg – men hon säger nej till spelbolag. Foto: Claudio Bresciani/TT

OS-guldet i Pyeongchang och Svenska Dagbladets bragdmedalj har gjort det lättare för Sveriges nya superstjärna i skidspåret att hitta sponsorer.

Men den unga skidskyttestjärnan väljer precis som Charlotte Kalla att tacka nej till att vara frontfigur för spelbolag.

– För mig skaver det för mycket att ta emot pengar från ett företag som tjänar på människor som sitter fast i ett missbruk, säger Öberg.

– Jag har resonerat som så att så länge jag känner att jag är i en sådan situation att jag kan tacka nej till ett erbjudande från den branschen så tänker jag göra det.

Annons
Annons

Anders Bengtsson, chefredaktör på magasinet Offside.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT Bild 1 av 1

12 / 12

Sveriges ledande fotbollsmagasin inför spelstopp

Anders Bengtsson, chefredaktör på magasinet Offside.
Anders Bengtsson, chefredaktör på magasinet Offside. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

I höstas tröttnade fotbollsmagasinet Offside på spelreklamen. Chefredaktörerna Anders Bengtsson och Johan Orrenius gick ut i sin podcast och meddelade att de i fortsättningen helt enkelt kommer tacka nej till annonser från spelbolag i tidskriften.

Enligt Offside själva förlorar tidningen en halv miljon kronor årligen på att säga nej till spelreklam.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons