Annons

Sveriges mest älskade och hatade bolag

Två skandalomsusade företag vars vd:ar nyss fått sparken har sämst anseende bland svenska konsumenter. Toppar listan gör ett bolag vars grundare gick bort förra året. Här är företagen som svenskarna har mest respektive sämst förtroende för.

Under strecket
Publicerad

Ikeas anseende är gott hos svenska konsumenter.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

1 / 11

Ikeas anseende är gott hos svenska konsumenter.
Ikeas anseende är gott hos svenska konsumenter. Foto: Tomas Oneborg

I tio år har Kantar Sifo undersökt hur stort förtroende svenska hushåll har för kända företag verksamma i Sverige. I år har knappt femtio företag granskats.

Alla är välkända, marknadsledare eller uppstickare i sin bransch och drygt 5 000 personer i åldrarna 18–79 år har intervjuats.

Nedan listas företagen med bäst respektive sämst anseende bland svenska konsumenter.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

2 / 11

Topp fem företag med bäst anseende

5. Scania

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Scanias historia tar sin början i slutet av 1800-talet. Scania (betyder Skåne på Latin) tillverkade till en början cyklar i Malmö och järnvägsvagnar i Södertälje, men började snart också att tillverka bilar.

I dag är företaget en av världens största tillverkare av bussar och lastbilar, med över 50 000 anställda runt om i världen – varav många i Sverige. Att Scania och liksom andra anrika svenska storföretag brukar göra bra ifrån sig förklarar Kantar Sifo så här:

– Det känns som att de här gamla stora traditionella svenska bolagen, som fortfarande är starka utomlands, har med sig ett arv som har ett värde, säger Göran Celander, som är ansvarig för Kantar Sifos anseendeindex.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

3 / 11

4. Ica

Foto: Pontus Lundahl/TT

Kommer du ihåg den så kallade köttfärsskandalen då flera Ica-butiker blev påkomna med att mala och sälja köttfärs efter bäst-före-datum? Skandalen fick stort utrymme i media för några år sedan, men i dag har företaget högt anseende bland svenska konsumenter.

Göran Celander menar att ett av skälen till Icas höga anseende är att bolaget har lyckats hantera sina kriser väl.

– De har erkänt helt enkelt och de har också varit väldigt tydliga med hur de hanterar situationen. Duktiga företag studsar tillbaka för att de tar tag i saker och är väldigt transparanta med hur de hanterar dem.

Annons
Annons
Foto: Linn Malmén/TT Bild 1 av 1

4 / 11

3. AB Volvo

Foto: Linn Malmén/TT

Precis som Scania har AB Volvo varit en av Sveriges största och mest framgångsrika exportförtag i många decennier.

Sedan Volvo grundades för snart hundra år sedan har företaget förvandlats från ett lokalt svenskt företag till att bli en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner.

– Det är ingen tvekan om det att svenskarna är stolta över att det är ett svenskt bolag som lyckas, säger Göran Celander som en förklaring till att AB Volvo hamnar på en hedrande tredjeplats på Kantar Sifos lista.

Annons
Annons
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1

5 / 11

Delad 1:a. Volvo Cars

Foto: Jonas Ekströmer/TT

AB Volvo grundades som sagt i Sverige för väldigt många år sedan, men 1999 sålde företaget sin personbilsverksamhet till den amerikanska fordonstillverkaren, Ford Motor Company.

Några år senare sålde Ford Volvo Cars till kinesiska Geely Holding som idag kontrollerar företaget.

– Trots att det idag ägs av ett kinesiskt bolag så finns det en dimension av svenskhet i det hela som vi har sett spelar en viss roll när det gäller företagets anseende, säger Göran Celander.

Annons
Annons
Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

6 / 11

Delad 1:a. Ikea

Foto: Johan Nilsson/TT

Ikeas grundare Ingvar Kamprad gick bort förra året efter att hat startat företaget i början av 40-talet. Kamprad hade onekligen varit stolt om han hade sett resultatet av Kantar Sifos senaste anseendeindex som (tillsammans med Volvo Cars) toppas av – just det – Ikea.

Göran Celander menar att topplaceringen bland annat har att göra med att företaget inte har varit inblandat i några stora skandaler.

– De har skött sig helt enkelt. Det är en verksamhet som många kan relatera till, som många besöker och som man uppfattar funkar bra.

Annons
Annons
Foto: Niklas Larsson/TT Bild 1 av 1

7 / 11

Topp fem företag med sämst anseende

Delad 5:a. Vattenfall

Foto: Niklas Larsson/TT

Hösten 2016 sålde det statliga energibolaget Vattenfall sin tyska brunkolsverksamhet till det tjeckiska bolaget EPH – detta tror att att EPH kritiserats för att sakna klimatambitioner och trots att Vattenfalls ägardirektiv fastslår att företaget ska vara ledande i klimatomställningen.

Några år tidigare tvingades Vattenfall skriva ned värdet på sitt holländska dotterbolag Nuon med åtskilliga miljarder på skattebetalarnas bekostnad efter att ha köpt bolaget 2009.

Vattenfall är ett av de företag med sämst anseende – men även andra stora elbolag, som Fortum (plats sex från botten) och E.On (plats åtta från botten) gör dåligt ifrån sig.

– Man känner att de här stora oligopolisterna kanske agerar på ett sätt som gör att jag som privatperson blir väldigt utsatt. De kan sätta priserna hur de vill, säger Göran Celander som en möjlig förklaring till elbolagens dåliga betyg.

Annons
Annons
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

8 / 11

Delad 5:a. Telekomoperatören 3

Foto: Janerik Henriksson/TT

3 är en av Sveriges största mobiloperatör och ägs av Hongkongbaserade CK Hutchison (60 procent) och det svenska investeringsbolaget Investor (40 procent).

Företaget var bland de första i världen att erbjuda mobilt bredband, men har dåligt anseende hos många svenskar. Även konkurrenter som Telia, Tele2 och Telenor placerar sig på den nedre delen på Kantar Sifos så kallade anseendeindex.

– De har fått kritik för att de har sålt saker som folk upplever att de inte har levererat. Man har haft väldigt aktiva säljare i olika lägen och så ser man att bredbandet inte funkar som man tänkt sig eller att man har problem med telefonin, förklarar Göran Celander.

Annons
Annons
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

9 / 11

3. Swedbank

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ingen har väl missat penningtvättshärvan i Swedbank? Nyligen berättade banken att den inför en särskild enhet som bland annat ska fokusera på att förhindra penningtvätt. Nyheten kommer efter SVT:s avslöjande att man identifierat 50 misstänkta kunder som slussat motsvarande 40 miljarder kronor genom Swedbank.

Swedbanks aktie har rasat och bankens tillförordnade vd skrev häromdagen följande i bankens delårsrapport:

"Bankens anseende har tagit skada och som tillförordnad vd är det min främsta uppgift att nu genomföra åtgärder som gör att vi kan börja återvinna förtroende hos kunder, ägare och andra intressenter”.

Bara två företag hade ett sämre anseende bland svenskarna i Kantar Sifos undersökning.

Annons
Annons
Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

10 / 11

2. Nordea

Foto: Jessica Gow/TT

Nordea meddelade förra året att banken flyttar sitt huvudkontor från Stockholm till Helsingfors. Flytten kom efter att regeringen höjt en omdiskuterad avgift på svenska banker och även lagt fram ett sedan tillbakadraget förslag om en bankskatt.

Enligt Nordea var syftet med flytten i första hand att banken nu kommer omfattas av EU:s bankunion, vilket den menar kommer att ge mer förutsägbara regler och som dessutom är desamma som för bankens stora konkurrenter i Europa.

Många svenskar har dock reagerat kraftigt negativt på flytten och Nordeas anseende föll kraftigt förra året. I år har allmänhetens förtroende för Nordea ökat något, men banken är fortfarande fast i det absoluta bottenskiktet i Kantar Sifos undersökning.

Annons
Annons
Foto: Stian Lysberg Solum/TT Bild 1 av 1

11 / 11

1. Danske Bank

Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Danske Bank har sämst anseende i Kantar Sifos undersökning. Precis som Swedbank har banken skakats av en stor penningtvättsskandal, vars omfattning dock misstänks vara betydligt större.

Totalt har 2 000 miljarder kronor slussats genom bankens filial i Estland under ett antal år och en stor del av dessa uppges vara misstänkta transaktioner.

– Det är ingen tvekan om att bankerna, framförallt Swedbank och Danske Bank, har synts i medierna på ett oerhört negativt sätt och de har inte heller agerat transparent, säger Kantar Sifos Göran Celander som en förklaring till bankernas bottenplaceringar.

Annons
Annons
Annons
Annons