Annons

Har du missat vårens mest lästa reportage?

Finansdirektören Meng Wanzhou.
Finansdirektören Meng Wanzhou. Foto: Darryl Dyck/AP

Dottern till Kinas stenrika grundare av Huawei sitter i arrest och en hel värld anklagar företaget för spioneri. Här är SvD Näringslivs mest lästa reportage under våren.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Pär Nuder var under flera år statsminister Göran Perssons närmaste man.

Foto: Sören Andersson/TT Bild 1 av 4

”Det där med toalettbesöken är på riktigt. Jag tror aldrig jag besökte toaletten på jobbet, hann inte”, säger Ann, som bröt samman som chef 2017.

Foto: Illustrationer: Thomas Molén Bild 2 av 4

Om 15 år ska 500 000 passagerare landa på Scandinavian Mountains Airport årligen.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 4

Illustration: Thomas Molén

Foto: Experterna gav sina svar om resandets framtid. Bild 4 av 4

Pär Nuder var under flera år statsminister Göran Perssons närmaste man.

Foto: Sören Andersson/TT Bild 1 av 1

Ett halvår efter gripandet – Huawei hotas av kollaps

Meng Wanzhou greps på Vancouvers flygplats, på amerikanska myndigheters begäran. Nyheten prydde snabbt världens nyhetssajter.

Rubrikerna skulle inte avta. Sex månader senare är proportionerna enorma: nervösa techjättar, upptrappat handelskrig, miljontals kluvna konsumenter och två supermakter på krigstigen.

Här är den märkliga historien om rikedom, politik och brott mot mänskligheten – som nu påverkar miljontals mobilanvändare.

 

Marken rämnade under Nuders fötter

Pär Nuder var under flera år statsminister Göran Perssons närmaste man.
Pär Nuder var under flera år statsminister Göran Perssons närmaste man. Foto: Sören Andersson/TT

Anklagelserna om att han ”uppträtt olämpligt” kom under vinterns skid-VM i Åre. Strax därefter avgick han som ordförande i börsbolaget Skistar. Hans försvar var att snabbt gå till verbal offensiv.

Pär Nuder har i hela sitt yrkesverksamma liv levt i maktens korridorer. Under en rad år var han statsminister Göran Perssons närmaste man, därefter insläppt som styrelseproffs i näringslivets finrum.

Annons
Annons

”Det där med toalettbesöken är på riktigt. Jag tror aldrig jag besökte toaletten på jobbet, hann inte”, säger Ann, som bröt samman som chef 2017.

Foto: Illustrationer: Thomas Molén Bild 1 av 2

Om 15 år ska 500 000 passagerare landa på Scandinavian Mountains Airport årligen.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2

Men efter anklagelserna i Åre rämnade marken under hans fötter.

 

Chefen Ann gick aldrig på toa: ”Sprang ifrån ångesten”

”Det där med toalettbesöken är på riktigt. Jag tror aldrig jag besökte toaletten på jobbet, hann inte”, säger Ann, som bröt samman som chef 2017.
”Det där med toalettbesöken är på riktigt. Jag tror aldrig jag besökte toaletten på jobbet, hann inte”, säger Ann, som bröt samman som chef 2017. Foto: Illustrationer: Thomas Molén

Det hade börjat med en svajig dans två veckor tidigare. Nu satt finansdirektören Lars ihopsjunken på vårdcentralen i Nacka.

När läkaren frågade ”Hur mår du?” släppte fördämningarna.

Lars bröt ihop våren 2017. För ÖB Sverker Göranson slog utmattningssyndromet till på ett hotell. Och Ann, hon var den framgångsrika produktchefen som bokstavligen rusade fram i jobbkorridorerna för att hinna pressa in ytterligare ett jobbmöte.

Toalettbesöken skötte hon på fritiden.

SvD har mött några av allt fler svenska toppchefer som har kraschlandat efter åratal av stress och arbetsmissbruk. Här är berättelsen om cheferna på näringslivets skuggsida – långt från framgång och breda leenden.

 

Så fick Skistar regeringen att betala för Sälenflygplatsen

Om 15 år ska 500 000 passagerare landa på Scandinavian Mountains Airport årligen.
Om 15 år ska 500 000 passagerare landa på Scandinavian Mountains Airport årligen. Foto: Lars Pehrson

Vad kan ett snöturismbolag göra för att utvidga en proppmätt skandinavisk skidmarknad? Jo – man bygger en flygplats mitt ute i de djupaste dalaskogarna.

Sedan övertalar man den svenska staten att betala för den.

Annons
Annons

Illustration: Thomas Molén

Foto: Experterna gav sina svar om resandets framtid. Bild 1 av 1

Men den stora frågan hänger i luften. Varifrån ska alla internationella charterturister komma?

Det här är berättelsen om hur snögiganten Skistar gick från att äga ett par liftar i Lindvallen till att bli en europeisk maktspelare inom skidturism. Och hur man lyckades övertyga näringsministern att ge ett investeringsstöd på en kvarts miljard kronor till bygget av en privatägd flygplats mitt i den svenska fjällvärlden – och tio mil från flygplatsen i Mora.

 

Vad händer om hela världen slutar flyga i kväll?

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén Foto: Experterna gav sina svar om resandets framtid.

Ett dygn med tåg till Bryssel. En vecka med båt till USA. Vissa hävdar att tanken är befängd, andra att det är hög tid. Är det möjligt att sluta flyga – och är det ens det bästa för miljön?

SvD frågar en rad experter – och får en del förvånande svar.

Diplomatiskt arbete och relationer med andra länder bygger på möten, menar man på UD – medan telekombolaget Ericsson redan försöker göra sig allt mindre beroende av flyget.

Och det finns ett stort problem. I Europa finns väldigt få snabbtåg. Greta Thunbergs tågresa till Davos tydliggör problemet.

Det tog 30 timmar för henne att komma fram.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons