Den ideella organisationen Open AI grundades 2015 av bland andra Elon Musk. 2017 lämnade han rollen som styrelseordförande, men har sedan dess fortsatt att pumpa in pengar i projektet.
Den ideella organisationen Open AI grundades 2015 av bland andra Elon Musk. 2017 lämnade han rollen som styrelseordförande, men har sedan dess fortsatt att pumpa in pengar i projektet. Foto: Suzanne Cordeiro/TT

Här slåss mänskligheten mot Elon Musks robotar

Entreprenören Elon Musks nya sätt att rädda världen är att bygga robotar som tävlar i datorspel. SvD var på plats i Vancouver när världens främsta e-sportare kämpade mot hans robotarmé.

Publicerad

Fyrtiotusen ögon lyser från läktarplatser i Rogers Arena i centrala Vancouver. Blått strålkastarljus ramar in två genomskinliga spelarbås i stadions mittpunkt. Ovanför dem, en trettio meter bred bildskärm där en direktsändning av matchen varvas med inzoomade sekvenser från båsen.

I det ena båset är stämningen kompakt. Innanför glaset sitter brasilianska Pain Gaming, ett av världens tjugo främsta lag som spelar ”Dota 2”, ett avancerat datorstrategispel med fantasytema.

Lagkaptenen Danylo Nascimento suckar frustrerat. Han har precis dött, och medan karaktären återskapas passar han på att rätta till glasögonen med ovansidan av handen. Sedan återgår hans fingrar till att smattra över tangentbordet, och mellan hastiga andetag uttalar han korta kommandon till sina fyra medspelare.

Nej! De kliver rätt in i en mardröm! Bottarna utplånar dem fullständigt!

Det är när ljuset kryper närmare det motsatta båset som vi börjar ana att saker inte är som de ska vara. Skärmarna avger ett sprakande sken, men de fem stolarna är tomma. Likt det självspelande pianot i HBO:s robotdrama ”Westworld” tycks en högre makt dra i trådarna; förmågor aktiveras och muspekare förflyttas blixtsnabbt, utan att någon förnimbar kraft kontrollerar dem.

Sexton minuter in i spelet har Pain en marginell ledning. Sedan slår fienden till, helt utan förvarning. Två av dem låtsas förbereda en attack mot en byggnad, och fyra från Pain Gaming närmar sig för att försvara. Men det är en fälla – just utanför deras synfält väntar de andra tre, perfekt positionerade. Ett litet snedsteg, och det brasilianska laget ger vika och förlorar sitt övertag.

Annons

”Nej! De kliver rätt in i en mardröm! Bottarna utplånar dem fullständigt!”

Kommentatorns röst ekar i högtalarna, och följs av en obekväm tystnad.

Från läktaren följer jag och resten av publiken hur ett järngrepp kopplas om Pain Gaming, av deras övermänskliga angripare.

Datorspelet ”Dota 2” är ett strategispel där två lag om fem spelare iklär sig rollerna som The Radiant, den ljusa sidan, och The Dire, de onda. De möts på vad som kan beskrivas som ett gigantiskt, tredimensionellt schackbräde (med en släng av “Fia med knuff”), där varje spelare kontrollerar varsin pjäs, alla med olika förmågor. Målet är att på originella sätt kombinera resurser och styrkor för att attackera det andra lagets pjäser och torn, och slutligen förflytta sina trupper till motståndarnas bas och förstöra den.

Annons

Att vinna matcher på spelets allra högsta nivå förutsätter, utöver ett individuellt bemästrande av knappklickandet, oerhört precis kommunikation mellan spelarna. Och en kapacitet att tillsammans kunna såväl improvisera och överraska, som förutspå motspelarens nästa drag bland hundratusentals möjliga.

Kort och gott: du behöver en sorts kvickhet, bredd och kreativitet i ditt tankemönster som den mänskliga hjärnan länge har varit ensam om att besitta.

Men är det fortfarande så?

Laget som just tagit kontroll över matchen – de kallas för Open AI – är nämligen inte mänskligt, utan robotar, “bottar”. En artificiell intelligens (vanligtvis förkortad till AI), skapad av techvärldens superentreprenör Elon Musk. Vad som just nu utspelar sig är en demonstration av hur långt man kommit i processen att överträffa människan med AI.

Tävlingen hålls vanligtvis i amerikanska Seattle, men USA:s skärpta inreseregler har gjort det svårare för proffsspelare från länder som Jordanien och Libanon att delta – därav flytten till grannlandet Kanada.

Annons
Publiken levde sig in när världens bästa ”Dota 2”-lag – människor såväl som robotar – tävlade i Rogers Arena i  Vancouver.
Publiken levde sig in när världens bästa ”Dota 2”-lag – människor såväl som robotar – tävlade i Rogers Arena i Vancouver. Foto: Jeff Vinnick/AP

Det är grådaskigt ute och en bit från området är det svårt att ana att något särskilt just nu pågår i staden. Först på nära håll avtecknar sig de ringlande köerna, därefter rader av flaggor med företagsloggor i olika färger och former.

Folkmassan som väntar på att komma in skanderar skämtsamma hejaramsor, tillägnade favoritlag eller hemländer. ”Let’s go, Liquid!” (en hyllning tillägnad förra årets världsmästare, det europeiska Team Liquid) ropar tre killar bredvid mig gång på gång, de ser ut att vara i övre tonåren. Ett äldre gäng längre bak svarar med ”USA, USA!” och får uppbackning från flera andra köande.

Rogers Arena rymmer omkring 20 000 besökare och är utsåld. Ishockeyarenan har omvandlats till skådeplats för digital dramatik, och i souveniraffärer säljs vimplar och matchtröjor som i stället för klubbor, hajar och annan typisk hockey-estetik är prydda med de arton tävlande ”Dota 2”-lagens emblem. Genomsnittsbesökaren är något yngre än på en hockeymatch, familjerna färre och ensamtittarna fler. Könsfördelningen oförändrad.

Annons

Redan en månad i förväg var alla hotell fullbokade. Efter en lång desperat jakt har jag fått tag på ett rum en halvtimme från stadskärnan, vägg i vägg med pingstkyrkans lokal. Längs med husväggen lyser ett citat i vita versaler:

“When God loves you, what can be greater than that?”

För den stora skara fans som färdats hit från många delar av världen är svaret: ”The International 8”. För dem är världens mest ambitiösa e-sporttävling betydligt större.

Till skillnad från andra etablerade spelevenemang, som till exempel Dreamhack i Jönköping, existerar här varken amatörspelande med kompisar eller någon bredd vad gäller olika speltitlar. På ”The International” efterlevs ett enkelt, monoteistiskt koncept – den som kommer hit gör det enkom för att under en veckas tid titta, tänka och tillbe ”Dota 2”.

Även hemifrån tittas det. Enligt ”Esports Charts”, en amerikansk sajt som mäter olika spelevenemangs popularitet, liveströmmas “The International 8” på drygt 66 miljoner datorer runt om i världen, varav en stor del finns i Kina.

Annons

Ett exempel på att industrin professionaliseras är att Zlatans gamla klubb Paris Saint Germain nu har gett sig in i ”Dota 2”.

Många utanför den här världen föreställer sig datorspelandet som synonymt med någon sorts ansvarsflykt. Proffsens liv är snarare det omvända. De som tagit sig hit har spelandet som heltidsjobb – ibland med kontrakt som binder dem att på utsatta tider spela, träna, vara aktiva på sociala medier och interagera med fans. Lönerna varierar kraftigt, men en del av de västerländska proffsen drar in 140 000-150 000 kronor i månaden, plus eventuella prispengar.

Bakom spelarna står stora klubbar med namn som Fnatic, Evil Geniuses och Alliance, vars sponsorer – ofta hårdvarutillverkare inom gamingindustrin – betalar svindlande summor för att just deras märke ska synas på tröjor eller hemsidor. Ett exempel på att industrin professionaliseras är att Zlatans gamla klubb Paris Saint Germain nu har gett sig in i ”Dota 2”, genom ett partnerskap med Kinas mest framstående lag LGD (numera PSG.LGD).

Annons

Turneringen inleds med en öppningsceremoni där lagen i tur och ordning presenteras av en amerikansk konferencier, varpå tolkar översätter hans ord till ryska och kinesiska – två grupper där spelet har mycket stort publikstöd.

Världens nittio bästa spelare kliver upp på scenen, från filippinska TNC som kvalade in i sista stund och vinkar blygt till publiken, till vinsttippade rysk-ukrainska Virtus Pro som slänger ur sig ett par skämtsamma gliringar till några av de nyare lagen. En del ser yrvakna och obekväma ut, men gemensamt för alla är att de utstrålar fokus av zenbuddhistiska mått. De som får frågor på scen svarar mekaniskt och svävande, som om kropparna här var hologram och den verkliga personen befann sig på en helt annan plats, upptagen med att dechiffrera mer avancerade frågor än hur det känns att ha tagit sig till världsmästerskapen, eller vad de tycker om Kanada.

”Dota2” är ett av de största datorspelen inom e-sport.
”Dota2” är ett av de största datorspelen inom e-sport.
Annons

På sex dagar ska ett av dessa lag utses till världens bästa, och förutom äran kommer vinnarna att lämna stadion med omkring tjugo miljoner kronor var.

Lika mycket pengar som Stefan Löfvens regering i fjol avsatte för hela landets kulturskoleverksamhet går till fem datorspelare i åldrarna 15-28.

I matchen har minuter passerat, och Open AI utökar sitt övertag. Det blir snabbt tydligt att de vet exakt hur mycket resurser de behöver använda i en strid. De blir aldrig, som många andra lag som vittrar ledning, för giriga. I stället, i ett nästan plågsamt långsamt tempo, tar de kontroll över matchen.

Pain Gaming är erfarna, de låter sig inte tyngas alltför mycket av underläget. Men bit för bit pressas de bakåt, förlorar terräng. Genom att retirera i tid minimerar de förlusterna i nästa kollision.

“Deras anfallare klarar sig! Att han överlever stoppar Open AI från att gå in och avsluta matchen!”, utropar kommentatorn om en av Pains spelare. Som i spontan sympati med sin egen arts överlevnad hörs en gemensam suck av lättnad från publikhavet.

Annons

Spelets rivalitet mellan AI och människa började redan under förra årets mästerskap. Då bjöd arrangören, spelutvecklarjätten Valve, på ett specialnummer: en tidig version av Open AI introducerades, och fick möta ett proffs i en kraftigt förenklad en-mot-en-variant av spelet. Till mångas stora häpnad utklassade den sin mänskliga opponent, vilket uppmärksammades på såväl spelforum som en rad internationella teknik- och nyhetssajter. Inte minst på grund av det uttalande som programmerarna bakom Open AI gjorde efter matchen: att den verkliga utmaningen var seger i en match mot ett helt lag av mänskliga proffs – något man siktade på att ha uppnått inom ett års tid.

Det mänskliga nederlaget inspirerade också användare på nätforumet Reddit att komma med egna förslag på dystopiska visioner och framtida undergångsscenarier.

”Spola fram till år 2022. Mänskligheten lever bara i små underjordiska fickor, robotarna kontrollerar jordens yta och lär sig varje dag mer om hur de ska utplåna oss, två ”kills” åt gången. Och allt började med en oskyldig en-mot-en-match i ’Dota 2’…”, skrev signaturen Kflay dagen efter mötet.

Annons
Maria Idebro, civilingenjör och AI-expert.
Maria Idebro, civilingenjör och AI-expert. Foto: Daniel Premback

Civilingenjören Maria Idebro föreläser och skriver om AI. Hon har själv byggt ett par bottar, fast inte lika avancerade som Open AI är hon noga med att understryka. En av dem har hon låtit läsa trehundra ”inspirational quotes”, därefter fick botten i uppgift att konstruera egna livsvisdomar.

– Några är ganska rimliga! Den kom bland annat med formuleringen “Life is a try”, vilket man ju kan sympatisera med, säger hon och skrattar.

Varför engagerar sig enorma organisationer och superstjärnor som Elon Musk i att bygga bottar till ett datorspel? Svaret går nästan att gissa sig till. Om det går att träna AI i avancerade datorspel är det därifrån en kort sträcka till att hantera många av den verkliga världens logistiska, komplexa utmaningar, som faktiskt påminner om spel. Som att sköta ett samhälles infrastruktur och trafikplanering, till exempel.

Annons

– Föreställ dig att vi bygger en robot “från scratch”, ger den ett mål och låter den röra sig fritt i det här rummet. Från början skulle den gå in i väggar, stolar och bord, tala osammanhängande och kanske säga grova, förolämpande saker. Det är så de anpassar och lär sig. Så i stället – mycket smidigare! – låter man AI lära sig grunderna i en virtuell verklighet där den inte kan orsaka samma skada. Och sen, senare, tror jag att den kan användas som en slags digital medarbetare i den verkliga världen, säger Maria Idebro.

Hon fortsätter.

– Tänk bara när AI kan optimera all trafik så att allt flyter på perfekt. Då skulle vi kanske inte behöva mer än en tredjedel av alla bilar. Du skulle när som helst kunna kliva ut i gatan och bara ta en dit du ville åka.

Hur långt är det kvar tills robotarna kan ta över den sortens uppgifter?

– Alltså, allt händer ju nu! Rent teoretiskt har man länge vetat ungefär hur man ska göra för att bygga något smartare och mer avancerat. Men nu har processorerna blivit så pass kraftfulla att det faktiskt går att genomföra.

Annons
Kinesiska PSG.LGD och ryska Virtus.Pro tävlar mot varandra i de två spelarbåsen i arenans mitt.
Kinesiska PSG.LGD och ryska Virtus.Pro tävlar mot varandra i de två spelarbåsen i arenans mitt. Foto: Jeff Vinnick/AP

Mötet med Open AI är utanför själva tävlingen och prispengarna – ändå har en stor del av diskussionerna inför turneringen handlat om just detta.

Nog för att mänsklighetens överlevnad är ett ständigt aktuellt ämne, men en annan förklaring till uppståndelsen är att det är just internets älskling Elon Musk som står bakom den. Musk är mest känd för att ha utvecklat elbilen Tesla och rymdföretaget Space X, samt varit delaktig i skapandet av betaltjänsten Paypal. Men hans namn har på senare tid också dykt upp i en del andra sammanhang.

Sannolikt är Musks inblandning det som fått andra stora namn – mest uppseendeväckande är kanske Microsoftgrundaren Bill Gates – att intressera sig för projektet. Multimiljardären Gates har skrivit flera twitterinlägg om Open AI:s utveckling, där han kommenterat att de framsteg som företaget just nu gör kan bli avgörande för vad vi i en snar framtid använder robotar till.

Annons

Som motiv för projektet Open AI har Elon Musk mer än en gång sagt sig ana en nära förestående framtid i vilken robotar dominerar och/eller utrotar människan. I Ashlee Vances biografi om Elon Musk från 2015 återkommer tech-stjärnan flera gånger till sin stora mardröm – att Google redan nu kan ha börjat bygga robotar som de snart inte kan ta ansvar för eller kontrollera. Det egna bot-byggandet ser han, hur motsägelsefullt det än kan låta, som sitt bidrag till en ljusare händelseutveckling – ett försök att försäkra sig om att artificiell intelligens används till att göra gott.

Svenske Ludwig Wåhlberg har sedan turneringen bytt lag till Team Secret, just nu rankade etta i världen och utsågs i slutet av januari till bästa spelare den kinesiska tävlingen The Chongqing Major.
Svenske Ludwig Wåhlberg har sedan turneringen bytt lag till Team Secret, just nu rankade etta i världen och utsågs i slutet av januari till bästa spelare den kinesiska tävlingen The Chongqing Major. Foto: Optic Games

Ludwig “zai” Wåhlberg sitter bredvid mig under matchen. Han är en av fyra svenskar som tagit sig hit som deltagare den här gången. Ludwig är uppvuxen i Skara och spelar för USA-baserade Optic Gaming. Han är 21 år gammal och har under sina år som spelare dragit in omkring 14 miljoner kronor i vinstpengar. Det här är hans fjärde världsmästerskap, som bäst har han placerat sig trea.

Annons

– När jag började var spel mot bottar ett sätt att som dålig spelare utvecklas vidare, eftersom de var väldigt enkla och begränsade, säger han.

De grundläggande bot-matcher som då fanns i ”Dota 2”:s spelmotor gav också en möjlighet att kringgå en av spelets mest kritiserade aspekter – man slapp genomlida hån från bättre spelare, säger Ludwig Wåhlberg.

– Det som är spännande och annorlunda med just Open AI är de på kort tid har nått så hög nivå att de kan mäta sig med oss som har det här som heltidsjobb. Jag tror att vi kommer kunna ha nytta av bottarna i framtiden, kanske spela träningsmatcher mot dem.

Medlemmar i PSG.LGD och OG i sina bås i Rogers Arena i Vancouver.
Medlemmar i PSG.LGD och OG i sina bås i Rogers Arena i Vancouver. Foto: Jeff Vinnick/AP

Erfarenheten av tidigare, mediokra bottar har gett upphov till ett populärt uttryck bland mer erfarna spelare. Att “spela som en bot” är att vara långsam, linjär och inte kunna anpassa sin spelstil till vad som sker i stunden.

Annons

Vissa egenheter avtecknar sig i maskinernas spelstil. De har en blind tillit till varandra; när två av dem jagar en fiende och märker att den ena har vad som krävs för att avsluta motståndaren själv avviker den andra omedelbart för att gå på ett annat uppdrag, medan människorna allt som oftast stannar för att säkra manövern.

Bottarna är också mer självuppoffrande. Rutinmässigt försätter de sig i situationer som innebär en säker död, så länge de bedömer att aktionen är tillräckligt belönande. Flera gånger i matchen offrar de kallt en nyckelpjäs för att nå ett snäppet större mål.

Länge har Pain svårt att veta hur de ska reagera på den kliniska taktiken. Just när det börjar se riktigt tungt ut gör deras stjärnspelare, den rumänska 23-åringen Aliwi “w33haa” Omar, en chansning. Han ändrar helt och hållet sitt rörelsemönster.

Det verkligt märkvärdiga med Open AI, enligt de programmerare som står bakom den, är hur botten har lärt sig spelet på egen hand utan att utvecklare bidragit med instruktioner eller genvägar. Den använder en sorts maskininlärning som kallas för ”reinforcement learning”, samma metod som låg bakom att en dator 2016 kunde besegra världsmästaren i brädspelet Go.

Annons

Inlärningsmetoden hänger ihop med Maria Idebros resonemang – roboten som till en början slår i väggar och sprutar invektiv omkring sig är i ett tidigt stadie av “reinforcement learning”.

I 90-talsrullen ”Måndag hela veckan” (”Groundhog day”) utnyttjar Bill Murrays rollfigur det faktum att samma dag fortsätter upprepa sig, för att ”trial-and-error”-charma en skeptisk yngre reporter (spelad av Andie MacDowell). För varje romantiskt framsteg gör han en anteckning om vilka handlingar som har föranlett den önskade responsen, tills han efter att ha reciterat fransk poesi och skulpterat isfigurer får följa med henne hem. På samma sätt fungerar “reinforcement learning” – Open AI kodas vid födseln med en önskan om att vinna matcher och prövar sig sedan fram på en oföränderlig spelplan, varefter den lär sig att premiera rörelsemönster som i tidigare matcher har visat sig lönsamma.

Jakub Pachocki och Szymon Sidor har arbetat med flera andra AI-projekt, och har avlagt varsin doktorsexamen i datavetenskap vid Harvard och MIT. Nu är de två av programmerarna bakom den Elon Musk-grundade Open AI.
Jakub Pachocki och Szymon Sidor har arbetat med flera andra AI-projekt, och har avlagt varsin doktorsexamen i datavetenskap vid Harvard och MIT. Nu är de två av programmerarna bakom den Elon Musk-grundade Open AI.
Annons

“De gör det, MÄNNISKORNA HÅLLER PÅ ATT GÖRA DET! De kämpar sig tillbaka in i matchen!”

Ett öronbedövande dån studsar mellan arenans väggar. I kommentatorns vrål och publikens efterföljande jubel ryms både upphetsning och lättnad.

Kameran zoomar in Aliwi ”w33haa” Omar. I ett pressat läge har han haft sinnesnärvaro nog att börja göra korta, snabba nålstick runt om på kartan – attacker som logiskt sett borde indikera att hans lag är i närheten och redo att slåss. Men när bottarna förflyttar sig dit finns ingen att kriga mot. I en sorts mekanisk panikångest blir de stillastående i ett par sekunder, processar vad nästa rimliga drag är om de inte kan ta en strid.

De tappar fart. Programmerarna har varnat för det här – när Open AI tränar har den antingen vunnit eller förlorat de allra flesta omgångar inom 35-40 minuter. De har därför minimal erfarenhet av matcher som fortsätter längre än så, vilket snabbt märks.

Målmedvetenheten finns inte längre där, rörelserna blir mer och mer irrationella. När hela Pain Gaming-laget går in för en sista attack är det som om bottarna är så upptagna med att fundera på hur de ska förbättra sig att de glömmer bort att spela.

Den brasilianska truppen utnämns till segrare; med stora leenden kliver de ur båset till ljudet av publikens applåder.

“Ladies and gentlemen – Pain Gaming! De har gjort det!” nästan skrattar matchens kommentator. En ljuskägla riktas mot vinnarlaget och de vinkar åt sin hejarklack, märkbart lättade över segern.

Men även de två programmerare från Musks team som intervjuas är nöjda. När konferenciern undrar om de är besvikna på resultatet svarar de med överseende leenden.

– Åh nej, inte alls! Det var fantastiskt, Open AI har aldrig mött ett så bra lag förut. Den här erfarenheten kommer hjälpa den att bli mycket starkare, säger programmeraren Jakub Pachocki.

Hans Space X-kollega Szymon Sidor nickar ivrigt.

– Och den kommer aldrig att sluta utvecklas!

Bild 1 av 8

Publiken levde sig in när världens bästa ”Dota 2”-lag – människor såväl som robotar – tävlade i Rogers Arena i Vancouver.

Foto: Jeff Vinnick/AP Bild 2 av 8

”Dota2” är ett av de största datorspelen inom e-sport.

Bild 3 av 8

Maria Idebro, civilingenjör och AI-expert.

Foto: Daniel Premback Bild 4 av 8

Kinesiska PSG.LGD och ryska Virtus.Pro tävlar mot varandra i de två spelarbåsen i arenans mitt.

Foto: Jeff Vinnick/AP Bild 5 av 8

Svenske Ludwig Wåhlberg har sedan turneringen bytt lag till Team Secret, just nu rankade etta i världen och utsågs i slutet av januari till bästa spelare den kinesiska tävlingen The Chongqing Major.

Foto: Optic Games Bild 6 av 8

Medlemmar i PSG.LGD och OG i sina bås i Rogers Arena i Vancouver.

Foto: Jeff Vinnick/AP Bild 7 av 8

Jakub Pachocki och Szymon Sidor har arbetat med flera andra AI-projekt, och har avlagt varsin doktorsexamen i datavetenskap vid Harvard och MIT. Nu är de två av programmerarna bakom den Elon Musk-grundade Open AI.

Bild 8 av 8