Annons

Härlig feministisk cirkus när skökan bryter sig ut

”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” på Moment Teater.
”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” på Moment Teater. Foto: Carla Orrego Veliz

De dåliga kvinnorna öser på med barntillåten feministisk underhållning på lägsta och högsta nivå när Moment:teater iscensätter sin ”freakshow”. Åk till Gubbängen, manar Sara Granath.

Under strecket
Publicerad

”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” på Moment:teater. I förgrunden Josefin Ankarberg.

Foto: Carla Orrego VelizBild 1 av 1

Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor

Genre
Teater
Regi
scenografi: Åsa Berglund Cowburn
Medverkande
Josefin Ankarberg, Nina Haber, Sofia Rönnegård, Lotta Östlin Stenshäll
Var
Moment:teater
Text
Åsa Berglund Cowburn, Hilda Stenshäll, Kim Halle och ensemblen
Koreografi
Nina Haber

Kostym, mask, scenografi: Kim Halle. Musik: Simon Steensland

Nej, det är inte en pjäs om prostitution som Åsa Berglund Cowburn har iscensatt. Den tredje delen i en trilogi som började med ”Svindlande höjder” och ”Rödluvan” behandlar begreppet ”dåliga kvinnor” mer övergripande. Inga orgier på scenen, även om Nina Haber som den babyloniska skökan själv kommer inridande på ett sjuhövdat monster och Lotta Östlin Stenshäll utreder begreppet sexighet iklädd clownkostym med väldigt via byxor.

Över huvud taget spelar kostymer och kostymbyten stor roll i den påkostade supercirkus som är ”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor”. Kläderna är en show i sig och bidrar till den komiska mysfaktorn. Dessutom får vi se Josefin Ankarberg utföra ett inbrytarnummer tillsammans med ett par tajta strumpbyxor och Sofia Rönnegård ett utbrytar-dito ur en väldigt liten svart.

De dåliga kvinnorna växlar från att vara dåliga som kvinnor betraktade till att vara utstuderat djävulska med många liter blod på sina händer.

Det är alltså cirkus i Gubbängen med en lång radda nummer, utförda av artister med exotiska och excentriska namn. De dåliga kvinnorna växlar från att vara dåliga som kvinnor betraktade till att vara utstuderat djävulska med många liter blod på sina händer. Andra kvinnor, som århundraden av ölbryggerskor, har tilldelats ondska av en grym omvärld. De kommer från nutidshistorien och från antik grekisk och sumerisk tid. Materialet svämmar över alla bräddar. En dikt av Katarina Frostenson fick till exempel strykas av utrymmesskäl(?).

Annons
Annons

”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” på Moment:teater. I förgrunden Josefin Ankarberg.

Foto: Carla Orrego VelizBild 1 av 1
”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” på Moment:teater. I förgrunden Josefin Ankarberg.
”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” på Moment:teater. I förgrunden Josefin Ankarberg. Foto: Carla Orrego Veliz

En del inslag har inte högre nivå än roliga timmen i skolan, men roliga timmen i skolan kan ju vara riktigt skoj. Men här finns många höjdpunkter, som när Rönnegård och Östlin Stenshäll gör ett par scenarbetare som minsann aldrig klagar och aldrig någonsin har gnällt, trots all skit de har fått vada i. De är kvinnorna som biter ihop och går vidare och gärna ger alla andra dåligt samvete på kuppen.

Josefin Ankarberg cyklar omkring som en apa från Berlins Zoo och stör den feministiska konsensusordningen som ”Lilla Tufsan”, den behagsjuka kvinnan med svag röst och oändlig förmåga att anpassa sig till omvärlden.

Komiken bereder plats för allvaret, som kommer i små och stora doser. Nina Haber blommar ut i scener som handlar om självhat och misslyckande och visar en stark komisk ådra som har sin grund i de djupa källarvalven.

Åk till Gubbängen för många glada skratt och en och annan ny tanke!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons