Annons

”Häxan går sin egen väg – många längtar efter henne”

Intresset för alternativ andlighet ökar i storstad – särskilt bland unga, utbildade kvinnor. Samtidigt kommersialiseras den. Modehus gör kollektioner med tarotmotiv och hudkrämer välsignas av shamaner. För häxan Ebba Bjelkholm står gudinnetro för feminism.

Under strecket
Publicerad

Ebba Bjelkholm bekänner sig till naturreligionen wicca och kallar sig själv häxa: ”Det finns magiska saker i vårt samhälle som inte kan förklaras av vetenskap.”

Foto: Allis Nettréus

Häxan en viktig symbol, enligt Ebba Bjelkholm: ”Häxan står för det feminina fria valet, hon går sin egen väg. Jag tror att många har en längtan efter henne.”

Foto: Allis Nettréus

Ebba Bjelkholm läser i tarot, mediterar och utför olika ritualer, till exempel att fira midvinter eller att rena rum från dåliga energier.

Foto: Allis Nettréus

Acceptansen för nyandlighet har blivit större därför att det inte längre utmanar samhällsstrukturen, menar författaren Elin Grelsson Almestad.

Foto: Allis Nettréus
Foto: Allis Nettréus
Foto: Alamy/IBL
Efter reklamen visas:
Ebba tror på magi och kallar sig häxa

Tecknade djur – vissa söta, andra fula och läskiga, bland moln eller i mörker, omgivna av mynt eller svärd – pryder den tarotkortlek som är Ebba Bjelkholms favorit. Det är leken hon har ”bäst kontakt” med. När hon blev intervjuad i ett livsstilsmagasin tidigare i höst tog hon fram en annan kortlek, en vars stilistiska bläckteckningar passar bättre i en ljus och fräsch estetik.

– Jag tror såklart på vetenskap, men det finns magiska saker i vårt samhälle som inte kan förklaras av vetenskap. Om man kan öppna sig för den magin kan mycket hända.

Ebba Bjelkholm bekänner sig till naturreligionen wicca och kallar sig själv häxa. Hon praktiserar sin andlighet genom att tillbe gudinnor, läsa i tarot, meditera och utföra olika ritualer, till exempel att fira midvinter eller att rena rum från dåliga energier.

Folk jobbar ihjäl sig, fast de inte vet varför. Man vill ha saker, men njuter inte av dem. Jag tror att många känner sig tomma i det.

Till vardags driver Ebba Bjelkholm ett pr-företag där hon främst arbetar med att lansera svenska filmer. I ett rödmålat hörnrum i ”The castle”, ett ”co-working space” på fem våningar mitt emot slottet i Stockholm, läser hon några gånger i veckan även tarot för kunder i omaka sammetsfåtöljer. Grannar i huset är kommunikationsbyråer och diverse kreatörer. I lokalen finns pilatesbollar och en ateljé, på tisdagar hålls acroyoga-kurs. Sammanhanget är talande – här möts karriärambitioner och en önskan om ”något annat”.

Annons
Annons

Ebba Bjelkholm bekänner sig till naturreligionen wicca och kallar sig själv häxa: ”Det finns magiska saker i vårt samhälle som inte kan förklaras av vetenskap.”

Foto: Allis Nettréus

För Ebba Bjelkholm är trenden tydlig – intresset för alternativ andlighet har ökat, speciellt bland unga utbildade kvinnor med bra jobb.

– Jag tror att det bottnar i hur dagens samhälle ser ut med en jakt på yttre tillfredsställelse. Folk jobbar ihjäl sig, fast de inte vet varför. Man vill ha saker, men njuter inte av dem. Jag tror att många känner sig tomma i det, säger hon.

Ebba Bjelkholm bekänner sig till naturreligionen wicca och kallar sig själv häxa: ”Det finns magiska saker i vårt samhälle som inte kan förklaras av vetenskap.”
Ebba Bjelkholm bekänner sig till naturreligionen wicca och kallar sig själv häxa: ”Det finns magiska saker i vårt samhälle som inte kan förklaras av vetenskap.” Foto: Allis Nettréus

Ebba Bjelkholm hävdar att den andlighet hon praktiserar är ett motstånd mot de normer som dikterar våra liv – att man som kvinna ska leva med en man, göra karriär, skaffa barn, diskutera bostadspriser vid middagar och acceptera allt vad vetenskapen säger. Så vill Ebba Bjelkholm inte leva, och hennes tro ger henne styrka att inte göra det.

– Wicca handlar också om att älska och acceptera sig själv och sitt eget mörker. Konsumtionssamhället lever på att vi hatar oss själva och att vi försöker konsumera bort vår ångest. Om vi accepterade oss själva och våra kroppar skulle kapitalismen stanna av.

I den åldern, när man håller på att bli vuxen, kändes det som om mycket av det roliga försvann. Magin gjorde livet mindre tråkigt.

Själv började hon intressera sig för andlighet och häxkonst när hon var barn och läste böcker om häxeri i skolbiblioteket. I 15-årsåldern hittade hon likasinnade på olika internetforum, personer som också hade sett och trodde på magi.

Annons
Annons

Häxan en viktig symbol, enligt Ebba Bjelkholm: ”Häxan står för det feminina fria valet, hon går sin egen väg. Jag tror att många har en längtan efter henne.”

Foto: Allis Nettréus

– Då började jag att känna att magin var mer på riktigt. I den åldern, när man håller på att bli vuxen, kändes det som om mycket av det roliga försvann. Magin gjorde livet mindre tråkigt, säger Ebba Bjelkholm.

Häxan en viktig symbol, enligt Ebba Bjelkholm: ”Häxan står för det feminina fria valet, hon går sin egen väg. Jag tror att många har en längtan efter henne.”
Häxan en viktig symbol, enligt Ebba Bjelkholm: ”Häxan står för det feminina fria valet, hon går sin egen väg. Jag tror att många har en längtan efter henne.” Foto: Allis Nettréus

För Ebba Bjelkholm är andligheten starkt kopplad till feminismen – dels genom den wiccanska världsbilden, dels genom häxans betydelse.

Wicca är en naturinriktad religiös rörelse. Dess anhängare, wiccaner, tror att det finns två gudomar, en manlig och en kvinnlig, som egentligen är jämställda. I dag råder dock en obalans – och brist på empati – eftersom den ”manliga” energin, som genomsyrar alla delar av samhället, är överrepresenterad. Att då tillbe den kvinnliga energin och på andra sätt uppvärdera de ”feminina elementen” är att försöka få universum i balans – och därmed få samhället jämställt.

Enligt Ebba Bjelkholm är häxan en viktig symbol.

– Häxan står för det feminina fria valet, hon går sin egen väg. Jag tror att många har en längtan efter henne, en sagofigur som gör tvärtom.

För en del har nog astrologin tagit den plats som kyrkan haft, men till skillnad från de flesta stora världsreligioner finns där inte samma strikta regler och patriarkala struktur.

Även i feministiska kretsar har intresset för alternativ andlighet vuxit. I den feministiska tidskriften Bang finns sedan ifjol horoskop i varje nummer, och nya skribenter presenteras med namn och stjärntecken.

Annons
Annons

Ebba Bjelkholm läser i tarot, mediterar och utför olika ritualer, till exempel att fira midvinter eller att rena rum från dåliga energier.

Foto: Allis Nettréus

Enligt chefredaktör Vian Tahir beror trenden på den alternativa andlighetens dubbla potential: som verklighetsflykt och motståndshandling.

– Astrologi är kvinnodominerat och ofta bespottat av patriarkatet. Det gör det till en utmärkt plats för att fly patriarkatet, men är också ett sätt att peta en nagel i ögat på det.

Ebba Bjelkholm läser i tarot, mediterar och utför olika ritualer, till exempel att fira midvinter eller att rena rum från dåliga energier.
Ebba Bjelkholm läser i tarot, mediterar och utför olika ritualer, till exempel att fira midvinter eller att rena rum från dåliga energier. Foto: Allis Nettréus

Vian Tahir tror att många finner en tröst i att planeters och stjärnors placering upplevs kunna förklara saker som händer i ens liv – men också att det kan vara ett alternativ till en andlighet som man annars tar avstånd ifrån.

– För en del har nog astrologin tagit den plats som kyrkan haft, men till skillnad från de flesta stora världsreligioner finns där inte samma strikta regler och patriarkala struktur, säger Vian Tahir.

Att alternativ andlighet är – och länge har varit – kvinnligt kodad beror till dels på att den ger kvinnliga auktoriteter och sysslor större utrymme, menar Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap vid Högskolan Dalarna. Det har i sin tur lett till en essentialistisk syn på kvinnor och män – alltså att kvinnor och män har inneboende, medfödda egenskaper.

Egentligen handlar det inte om kön utan om att kvinnliga värden och egenskaper har blivit nedtryckta och nedvärderade.

– Hälsa, helande, omsorg och relationer – med både döda och levande personer – är fokus i många nyreligiösa rörelser. Samtidigt har man velat uppvärdera så kallade kvinnliga egenskaper och förmågor som intuition, empati och närhet till naturen, säger Liselotte Frisk.

Annons
Annons

Acceptansen för nyandlighet har blivit större därför att det inte längre utmanar samhällsstrukturen, menar författaren Elin Grelsson Almestad.

Foto: Allis Nettréus

Ebba Bjelkholm beskriver häxkraften som ”den ultimata kvinnliga kraften” och anser att kvinnor är mer empatiska, öppna och närmare naturen. Men det kan också finnas hos män:

– Egentligen handlar det inte om kön utan om att kvinnliga värden och egenskaper – oavsett om de finns hos en man eller kvinna – har blivit nedtryckta och nedvärderade. Det kanske låter essentialistiskt, men poängen är att vi vill lyfta upp och eftersträva de förtryckta egenskaperna och på så sätt skapa en mer balanserad värld, säger Ebba Bjelkholm.

Acceptansen för nyandlighet har blivit större därför att det inte längre utmanar samhällsstrukturen, menar författaren Elin Grelsson Almestad.
Acceptansen för nyandlighet har blivit större därför att det inte längre utmanar samhällsstrukturen, menar författaren Elin Grelsson Almestad. Foto: Allis Nettréus

Samtidigt pågår en kommersialisering av nyandligheten. Det franska modehuset Dior har prytt flera kollektioner med tarotmotiv. Exklusiva hudvårdsmärken gör dyra krämer som är välsignade av shamaner eller innehåller nermalda kristaller.

Häxan riskerar inte längre att brännas på bål. Istället har nyandligheten förvandlats till självhjälp.

Kristallerna kan även användas som heminredning eller som accessoar. Populära medium, tarot-läsare och astrologer i Stockholm är fullbokade flera månader framåt.

Författaren Elin Grelsson Almestad säger i sin essä ”Tarot-tider” i OBS i Sveriges Radios P1 att ”… andlighet har blivit en produkt som konsumeras precis som andra varor”.

Hon menar att acceptansen för nyandlighet och det ockulta har blivit större därför att det inte utmanar samhällsstrukturen. Häxan riskerar inte längre att brännas på bål då hon inte hotar den rådande ordning som förtrycker henne – istället har nyandligheten förvandlats till självhjälp, ett sätt för henne att stå ut med det patriarkala förtrycket.

Annons
Annons
Foto: Allis Nettréus
Foto: Alamy/IBL
Foto: Allis Nettréus

Även häxan Ebba Bjelkholm ser denna tendens, men hävdar att den andlighet hon praktiserar har kvar sin politiska kraft.

– Det handlar inte om att köpa massor av kristaller eller att se lite spirituell ut på Instagram. Det blir man absolut inte andlig av, och det utgör heller inget motstånd. Däremot kan ens andlighet göra att man vågar följa vad man tror är rätt. Det ger en inre styrka och en motståndskraft mot patriarkatet som gör att man orkar bryta normer.

Horoskop i svensk press

Foto: Alamy/IBL

De första horoskopen – i den form vi i dag känner dem – publicerades i den brittiska tidningen Sunday Express på 1930-talet. I svensk press dök de upp 30 år senare – Expressen och Aftonbladet var först 1960 respektive 1961.

Många svenska tidningar och tidskrifter publicerar än i dag horoskop – trots de journalistiska ledorden fakta, relevans och trovärdighet.

Vian Tahir, chefredaktör på tidskriften Bang, menar att det inte finns någon motsättning i detta – då horoskop är underhållning och inte en journalistisk produkt.

– Vi paketerar horoskopet tydligt och presenterar det inte som fakta. Man kan jämföra det med serier, det är underhållning som inte har samma krav som de texter som vi publicerar under andra vinjetter. Horoskopen förtar inte trovärdigheten från andra texter, helt enkelt för att de är olika saker.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons