Annons

Mrs AmericaHBO-serie skärskådar floskeln ”systerskap”

Cate Blanchett spelar Phyllis Schlafly.
Cate Blanchett spelar Phyllis Schlafly. Foto: HBO Nordic

Det är svårt att föreställa sig en mer brännande relevant serie än ”Mrs America”. Men serien fastnar ibland lite i sin vilja att tala om för tittaren vad som är rätt och vad som är fel.

Under strecket
Publicerad

Rose Byrne som Gloria Steinem.

Foto: HBO Nordic
Betyg: 4 av 6

Om det inte vore för att coronapandemin bokstavligen ätit upp allt syre i samtiden hade det varit svårt att föreställa sig en mer brännande relevant serie än ”Mrs America”, manusförfattaren Dahvi Wallers ambitiösa skildring av författningstillägget ERA:s långa, stökiga resa genom USA:s politiska system. Lagförslaget om likabehandling av män och kvinnor har, bisarrt nog, fortfarande inte ratificerats i mer än en handfull delstater, trots att det har valsat runt ända sedan 1923, tre år efter att kvinnor fick rösträtt.

”Mrs America” koncentrerar sig dock på 1970-talet, närmare bestämt 1972 och framåt, där den växande kvinnorörelsen åter tog upp stridsfacklan medan en röststark grupp ultrakonservativa kvinnor spjärnade emot, de sistnämnda anförda av hemmafrun och sexbarnsmamman Phyllis Schlafly (Cate Blanchett). Schalfly ogillade feminister i allmänhet och vänstervärderinga och aborter i synnerhet – en tidig nyckelreplik i serien är när hon beskriver ett feministiskt samhälle som ”en totalitär mardröm” – och visade sig vara en oväntat kraftfull motpol till stjärnfeminister som Betty Friedan och Gloria Steinem (Tracey Ullman respektive Rose Byrne). Några av argumenten mot ratificeringen, utöver den totalitära mardrömmen då, var att kvinnor skulle riskera att behöva göra militärtjänst men också att det skulle bli svårare för dem att få både vårdnad om barnen och underhåll om deras män lämnade dem, ett skräckscenario som förstås gav stort gensvar just hos landets hemmafruar.

Annons
Annons

Rose Byrne som Gloria Steinem.

Foto: HBO Nordic

Varje avsnitt koncentrerar sig på en nyckelspelare i den politiska striden och ritar snabbt upp de övergripande konfliktlinjerna, där inte minst kostymavdelningen har frossat i dikotomierna: Schlafly och hennes gäng har pansarunderkläder, tjocka lager smink och salongslockat hår medan Friedan och Steinem kör långbyxor och behålöst och där i synnerhet Rose Byrne gjorts nästan läskigt porträttlik sin förlaga, hela vägen ner till Steinems groovy hår-innanför-glasögonen-look. 

Rose Byrne som Gloria Steinem.
Rose Byrne som Gloria Steinem. Foto: HBO Nordic

Serien fastnar ibland lite för mycket i det didaktiska för min smak, en vilja att tala om för tittaren vad som är rätt och vad som är fel. Jag skulle önska mer av det registrerande draget som gjorde en historisk serie som till exempel ”Mad men” så intressant, med en berättarstil som lyckades skildrade det dynamiska och ofta direkt våldsamma amerikanska samhället under 60- och tidigt 70-tal  utan att nödvändigtvis göra opinion av skeendet.

”Mrs America” står däremot tämligen uttalat på Steinems och Friedans sida i striden och Blanchetts Schlafly känns därför, hur elegant skådespeleriet än är, tyvärr sällan som mer än en ovanligt klipsk Stepford-fru, åtminstone inte i de tre första avsnitten. Serien är fascinerad snarare än genuint intresserad av henne och hennes domesticerade väninnor, och den absurda ironin i att en kvinna som förespråkade en stilla, underkastad hemmafrutillvaro i själva verket både skrev bästsäljare, kampanjade i medierna och drev en omfattande lobbyverksamhet lämnas ganska mycket därhän.

Däremot är serien lysande i hur den skildrar självupptagenheten som ligger och pyr under sakfrågorna i de respektive lägren: hur den ärelystna Schlafly absolut inte vill dela rampljuset med sina väninnor Alice (Sarah Paulson) och Rosemary (Melanie Lynskey), medan Betty Friedan är avundsjuk på Steinems lyskraft och, antyds det iallafall, ungdom och skönhet. Tre avsnitt in är det faktiskt den största behållningen: hur Waller tar floskeln ”systerskap” och skärskådar den, på gott och på ont. Det finns oändligt många sätt att vara kvinna på, och ”Mrs America” visar att den enkla grundtanken är både svårare och snårigare än vi vill tro.

Mrs America

Regi
Amma Asante, Anna Boden, Ryan Fleck, Laure de Clermont-Tonnerre
Genre
Drama
Manus
Dahvi Waller
Medverkande
Cate Blanchett, Rose Byrne, Tracey Ullman, John Slattery, Melanie Lynskey

Nio avsnitt. Premiär den 15 april. Produktionsland: USA. HBO Nordic. Recensionen bygger på de tre första avsnitten.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons