Annons

Helldén om prognosen för biltullar: ”Går inte ihop”

Trängselskatt.
Trängselskatt. Foto: Tomas Oneborg

Det är Trafikverkets fel att stockholmarnas trängselskatter är inlåsta i flera decennier, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

– Trängselskatten har setts som ett enkelt sätt att finansiera saker, säger Helldén.

Uppdaterad
Publicerad

Helldén är mycket kritisk till Trafikverkets prognoser för trängselskatten, som pekar på stigande intäkter i flera decennier framåt.

Helldén konstaterar att både Stockholm stad och riksdagen samtidigt har fattat beslut om klimatmål som betyder att biltrafiken måste minska.

– Det går inte ihop. Den ena handen vet inte vad den andra gör, säger Helldén.

Annons

De mål som har satts upp betyder dessutom, enligt Helldén, att biltrafiken måste minska mer i städer än på landsbygden. Prognoser om ökad trängselskatt går därmed stick i stäv mot de klimatmål som satts upp.

– Frågan får ställas till regeringen om vi kan ha en myndighet som jobbar så.

Orsaken är, enligt Helldén, att trängselskatten setts som ett smidigt sätt att finansiera stora, dyra projekt i Stockholmsområdet.

– Det finns också ett problem i att Trafikverket inte vill prata om hur mycket trafiken behöver minska. Det finns en tradition att man ser ökad biltrafik som något positivt.

Daniel Helldén.
Daniel Helldén. Foto: Claudio Bresciani/TT

Trängselskatterna är en viktig del av finansieringen av investeringstunga projekt som Förbifart Stockholm och de nya tunnelbanelinjerna. De lån som ska betalas med framtida trängselskatter kulminerar enligt Trafikverket på 26 miljarder kronor om sju år.

Stockholm stad har inget formellt inflytande över hur trängselskatten används. Enligt överenskommelsen från 2006 är det en statlig skatt och ansvaret ligger hos riksdag och regering.

– Vi vet ju inte om trängselskatten finns kvar om 30 år men frågor om trängselskatten är en fråga för riksdagen att bestämma.

Vem ska betala om trängselskatterna minskar?

– Det är statens ansvar, de har intecknat intäkterna från trängselskatten för lång tid framöver. Därmed kommer det inte att gå ut över den kommunala budgeten.

Tidigare har också Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) varit kritisk till uppgifterna. Till SvD sa hon att hon förstår om stockholmarna blir arga och att ”Det är ett problem med hur avtalet ser ut, att man bara kan förlänga intäktsströmmarna långt in i framtiden”.

König Jerlmyr besked var att hon ska ta upp saken med regeringen.

SvD söker Finansdepartementet i frågan.

Annons
Annons

Daniel Helldén.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons