Jordan B Peterson.
Jordan B Peterson. Foto: Privat

”Helvetet är definitivt inom räckhåll för oss”

En självhjälpsbok för dem som inte läser självhjälpsböcker. En andlig guide för dem som inte bryr sig andlighet. En biblisk manual för dem som inte tror på Gud. Jordan Petersons nya bok ”12 rules for life: an antidote to chaos” (Random House Canada, 2018) är inte lätt att placera i något fack. Själv beskriver han boken som ett stridsrop, där kriget är mentalt snarare än fysiskt.

Uppdaterad
Publicerad

Få ordning på dig själv innan du kritiserar världen, lyder regel nummer sex, som på flera sätt sammanfattar bokens budskap. Jordan Peterson varnar för ideologier, oavsett om de är till höger eller till vänster. En ideologi, menar han, är enkla idéer som gör anspråk på att inte bara förklara världen, utan även bota den. Ideologer är personer som hävdar att de kan göra världen till en bättre plats, utan att de har tagit itu med kaoset inom sig själva först. ”Var lite ödmjuk. Om du inte kan skapa lugn och ro i ditt hem, hur har du mage att försöka regera en stad?”

Ingen nämnd, ingen glömd…

Regel nummer ett är en uppmaning att sträcka på sig och vara rakryggad. Det handlar inte främst om hur man ska bygga upp muskler för en bra hållning, utan är mer bildligt menat. Även om det är en regel där det bokstavliga och bildliga överlappar, som Jordan Peterson skämtar när jag intervjuar honom.

En sak jag tog med mig från det kapitlet var: ta dig själv på allvar, annars gör ingen annan det. Om du inte står upp för dig själv, så kommer du bli trampad på och förbisedd.

– Sättet du tar dig själv på allvar är genom att se dig själv som en deltagare i den katastrof som är världen. ”12 rules for life” är en mycket mörk bok på många sätt, även om det centrala budskapet är optimistiskt. Mörkret är: livet är tragiskt, men det optimistiska är att det finns jävligt mycket mer i dig än vad du själv tror. Alla vet att livet är en katastrof fyllt av illvilja, även om inte alla vill erkänna det. Men i botten av sitt hjärta så vet de att det är sant.

Annons

Utifrån det du säger om kristendomen får man känslan att människor verkligen kan skapa helvetet på jorden. Vi har inga problem med att skapa en mångfald av olika helveten för oss själva och andra. Det är inom räckhåll för oss.

– Helvetet är definitivt inom räckhåll för oss.

Du frågar: kan vi skapa paradiset på jorden? Nej, men vi kan åtminstone vandra uppför berget bort från helvetet.

Men har vi kapaciteten att skapa paradiset på Jorden? Är det inom räckhåll för oss?

– Vi strävar mot det. Uppe på Mount Royal i Montreal ligger Saint Josephs kapell, som är en av världens största religiösa byggnader. Det är staden på berget [som Jesus berättar om i sin bergspredikan]. En vision av paradiset. Under 1900-talet vallfärdade många funktionsnedsatta pilgrimer dit. De kämpade upp för berget med sina kryckor och krämpor, upp mot den gudomliga staden. Och det är vad vi alla har att göra. Det är ett drama som vi deltar i.

– Den symboliska innebörden är att dessa sargade människor, som bar på en fruktansvärd börda, kämpade sig uppåt i stället för att sjunka nedåt. Om man inte tror att människor kan skapa helvetet då är man ett naivt barn som inte vet något om historien eller sig själv.

Annons

– Du frågar: kan vi skapa paradiset på jorden? Nej, men vi kan åtminstone vandra uppför berget, bort från helvetet.

Jag tror att folk generellt – det gäller i varje fall mig själv – har lätt att föreställa sig hemska, fruktansvärda saker. Helvetet är lätt att se framför sig. Men det är mycket svårare att föreställa sig himlen.

– Även om vi inte kan föreställa oss himmelriket så tydligt, kan vi åtminstone konstatera: det är inte Auschwitz i alla fall. Låt oss ta oss så långt bort från Auschwitz som möjligt. Det är en riktning.

– Det är inte så specifikt som man skulle vilja. Men det är därför jag föreslår att folk tänker på detta lokalt: vi vet inte hur utopin skulle se ut, och vi vet att kollektiva fantasier om det är farliga saker. Men det finns idiotiska saker du gör som gör ditt och andras liv mer eländiga och olyckliga än vad som är nödvändigt. Rent hypotetiskt skulle du kunna sluta göra de sakerna. Börja med det. Det är ödmjukt nog.

Det får inte vara för lätt. Att ligga ned och äta vindruvor blir tråkigt efter en vecka. Man behöver ett äventyr, en kamp.

Annons

Något du återkommer till är att en grundläggande sanning i livet är smärta. Det är inget som kan trollas bort…

Man kan bara förbjuda det! I Venezuela är det nu olagligt att ange svält som dödsorsak när barn dör på sjukhuset.

Åh, så behändigt…

– Där har du en bit av helvetet.

Foto: Privat

Det är enklare att sluta med att orsaka skada och lidande, än att uppnå salighet. Människor har svårt att få evig lycksalighet, i det här livet åtminstone.

– Att kliva bort från helvetet kan vara en form av lycksalighet. Att veta att du åtminstone inte bidrar till lidandet i världen. Att du gör något för att lätta bördan på ett positivt sätt.

– Det får inte vara för lätt. Att ligga ned och äta vindruvor blir tråkigt efter en vecka. Man behöver ett äventyr, en kamp. Men kanske kan vi ha ett äventyr och en kamp utan meningslöst lidande och illvilja. Vi kan i alla fall sikta mot det. Vi kan inte utrota illviljan och lidandet i världen, men vi kan åtminstone begränsa det inom oss själva. Det är gott nog. Det är en bra början.

Annons

Du skriver om att man ska våga konfrontera mörkret inom sig och i världen. Men hur kan man vara säker på att gå segrande ur den striden? Nietzsche skrev att om du ser ner i avgrunden länge nog, ser även avgrunden in i dig.

Jag tror inte att du kan vara säker på det. Draken som vaktar guldet du vill åt, skulle inte vara en drake om den inte kunde äta upp dig. Det är inte det att du är säker på framgång, utan att det inte finns någon bättre stig framåt. Om du ska konfrontera draken måste du våga offra dig själv.

– Det är också orsaken till att kristendomen har upptagit mer och mer av min föreställningsvärld. Oavsett vad Kristus i övrigt representerar, är det delvis en uppmaning att villigt acceptera existensens hela katastrof. Jesus gick sitt öde till mötes med öppna ögon. Man kan inte kräva mer av någon än så. Man kan fråga sig om det verkligen är okej att begära något sådant av oss. Och svaret är att det inte spelar någon roll, för allt kommer att krävas av dig ändå. Du kommer att dö. Frågan är bara hur. I Nya Testamentet finns idén att du kan överskrida din egen dödlighet, om du älskar ödet djupt nog och går det till mötes med öppna armar.

Annons

Vårt samhälle är svagt eftersom vi är fixerade vid lycka. Varför tänker vi inte mer på värdighet? Eller sanning, ansvar och skönhet – alla de sakerna?

I kristendomen finns också tanken om att vända andra kinden till, vilket är en uppmaning som jag alltid har haft problem med.

Det betyder inte att du inte har förmågan att svara, utan att du väljer att inte göra det. Ha svärdet, men behåll det i skidan.

– Bokkapitlet med regeln om att inte besvära barn när de åker skateboard, är en häftig kritik mot tanken att man gör män goda genom att göra dem svaga. Det är verkligen en okunnig, naiv och ondsint idé. Man gör män goda genom att göra dem otroligt starka och farliga, och sedan artigt be dem att alltid kontrollera sig. Du kan inte vara en god människa utan att samtidigt ha kapaciteten för ondska. Du kan inte ta dig uppåt, utan att först ha gått nedåt.

Något du återkommande pratar om är behovet av att ha värdighet.

Vårt samhälle är svagt eftersom vi är fixerade vid lycka. Varför tänker vi inte mer på värdighet? Eller sanning, ansvar och skönhet – alla de sakerna? Det är värden som håller dig flytande när du lider. Det kan inte lycka göra.

– Men det finns ingen poäng i att förakta lycka, tacka Gud om den kommer.

Jag tror också att lycka är mer en bieffekt än en slutprodukt. Om du strävar för mycket efter lycka kommer du inte få uppleva den.

– Man kan säga, om du strävar efter värdighet och sanning, kommer du ibland bli belönad med lycka. Lycka kommer av Guds nåd. Det är inget som du kan frambesvärja på egen hand. Lycka till om du försöker.

Foto: Privat