”Min Volvohög”. Christer Gardell med dokumenten som rör Volvo-Geely-affären på kontor på Engelbrektsgatan i Stockholm.
”Min Volvohög”. Christer Gardell med dokumenten som rör Volvo-Geely-affären på kontor på Engelbrektsgatan i Stockholm. Foto: Tomas Oneborg

Gardell mäktigare än någonsin – till ett högt pris

Kodnamn, rävspel och hemliga möten på lyxhotell. Affären där Christer Gardell nu sålt sin maktpost i AB Volvo till kinesiska Geely har lett till ett ordkrig mellan näringslivet två mäktigaste. SvD avslöjar spelet bakom kulisserna.

Uppdaterad
Publicerad

Första dejten

Christer Gardell och Li Shufu, Geelys ordförande, hade aldrig träffats. Nu skulle det ske. I största hemlighet på ett litet lyxhotell i Göteborg. Med på mötet var, förutom Christer Gardell, Lars Förberg, hans närmaste man och medgrundare, samt firmans två unga Volvoexperter, Hampus Nestius och Gustav Lundgren.

De två sistnämnda är viktiga. Vad de inte kan om Volvos resultat- och balansräkning är inte värt att kunna, enligt en källa med koppling till Cevian. Men den här kvällen handlade det inte om siffror. Inte enbart i alla fall. Det var tidig höst, i mitten av september år 2017.

Mötet fick inte under några omständigheter läcka till media. Att kinesiska Geely, som äger Volvo personvagnar, nu också förhandlade om att bli näst största ägare i ”lastbils-Volvo” var en sensation.

Geely anlände med en lika stor delegation som Cevian. Det var den tystlåtna ordförande Li Shufu, Geelys vice vd Daniel Dong Hui Li och ytterligare två analytiker.

– Det är klart att det var ett viktigt möte. Jag tror att vi satt i ett par timmar under kvällen. Det var ett sådant där boutique-hotell, allt var lite tjusigt och senare åt vi någon franskinspirerad middag tillsammans i en avskild avdelning, berättar Christer Gardell.

Vi sa nej ett par gånger först. Det gör vi nästan alltid, det är som en ryggradsreflex.

Han tar emot på Cevians kontor på Engelbrektsgatan, ett stenkast från Stureplan. Gardell är solbränd och klädd i manchesterjeans, skjorta och pullover. Han häller upp kaffe och pekar på en jättelik stapel med mappar, dokument och böcker på sitt skrivbord.

Annons

– Det är min Volvohög.

Gardell går flera gånger under intervjun dit för att leta efter någon detalj. Då kan han stå tyst i flera minuter försjunken i något dokument.

– För oss var det två saker som gällde där på hotellet. Först och främst ville vi känna om det här var personer som vi kunde göra affärer med. Gav de ett seriöst och professionellt intryck?

– Sen handlade det förstås om att sälja vår vara. Vi ville vara säkra på att de skulle förstå vilket bolag de ville köpa och att de skulle se den fulla potentialen i AB Volvo. Vi hade gott om slides och dokument i portföljerna.

Christer Gardell spricker upp i ett leende, som om han roas av minnet av presentationen på hotellet i Göteborg, den där septemberkvällen.

Som vanligt i dessa sammanhang hade det funnits ett inslag av teater i presentationen. Taktiken består i att man både ska hylla sin produkt och samtidigt visa sig måttligt intresserad av att sälja. Allt för att få intressenten att maxa sitt pris.

Svenskt näringslivs två Superstars hamnade i luven på varandra. ”Jag har fått ett mejl från Carl-Henric (Svanberg) nu där han försöker förklara vad han menade och där han anser sig delvis missförstådd”, säger Christer Gardell.
Svenskt näringslivs två Superstars hamnade i luven på varandra. ”Jag har fått ett mejl från Carl-Henric (Svanberg) nu där han försöker förklara vad han menade och där han anser sig delvis missförstådd”, säger Christer Gardell. Foto: Tomas Oneborg
Annons

Ett brev är på väg

– Vi sa nej ett par gånger först. Det gör vi nästan alltid, det är som en ryggradsreflex, säger Christer Gardell.

Hela affären började med ett mejl i augusti 2017 där Li Shufu meddelade att ett brev var på väg. Kort därefter landade brevet på Christer Gardells bord. Geely ville köpa Cevians samtliga aktier i AB Volvo. Värdet på aktieposten då, sommaren 2017, var cirka 25 miljarder kronor.

– Vi tyckte det var spännande, så var det ju. En sådan här stor aktiepost är ju inte helt lätt att sälja.

– Samtidigt hade vi inte bråttom. Volvo går bra nu och vi räknar med ett starkt 2018.

Cevian gjorde sitt bästa för att ge ett lojt intryck visavi Geelys propåer. Parallellt med det inleddes ett intensivt analysarbete för granska den kinesiska fordonsjätten.

– Vi måste visa att vi är ansvarsfulla säljare som hittar en köpare som tar bolaget vidare, säger Christer Gardell.

– Det mesta vi fick fram var positivt. Det är ingen tvekan om att Geely har gjort en bra jobb som ägare av Volvo Cars.

Vi ville skicka en signal om att det kunde finnas alternativa budgivare. Man vill göra den andra parten lite osäker.

Annons

Trots det är Geely inte populär i alla läger. Den tidigare Volvochefen Sören Gyll har i en intervju i Dagens Industri bland annat varnat för Geelys maktambitioner i AB Volvo.

Skepticismen mot Geely påminner om reaktionerna mot Christer Gardells eget intåg i bolaget hösten 2006. Då var Gardell en fruktad man. Till och med dåvarande statsminister Göran Persson uttryckte oro för att Gardell skulle slakta nationalklenoden.

I dag är miljardären, styckningsivraren och investeraren Gardell mäktigare än någonsin. Han är samtidigt ifrågasatt efter avslöjanden om privata miljardkonton på Malta i den så kallade Paradisläckan.

Facket gör fortfarande tummen ner. Mikael Sällström, ordförande på Verkstadsklubben på AB Volvo, tycker att det är bra att Gardell inte har fått igenom sina planer på att dela upp fordonsjätten ytterligare.

Och Carl-Henric Svanberg, ordförande i AB Volvo, kommer med svidande kritik. Kortsiktig och okunnig om fordonsbranschen, är hans dom över Christer Gardell i en intervju i Dagens Industri.

Ett uttalande som får Christer Gardell att hugga tillbaka:

Annons

– Jag blir förbannad. Det är onödigt och osakligt. Vi har varit aktieägare i 11 år, jag har lite svårt att se hur det kan vara kortsiktigt.

– Jag har fått ett mejl från Carl-Henric nu där han försöker förklara vad han menade och där han anser sig delvis missförstådd, säger Christer Gardell.

Christer Gardell och Geelys representant Daniel Dong Hui Li i London den 21 december. Affären förs i hamn. Den ”tidiga julklappen” valde Gardell att rama in.
Christer Gardell och Geelys representant Daniel Dong Hui Li i London den 21 december. Affären förs i hamn. Den ”tidiga julklappen” valde Gardell att rama in. Foto: Tomas Oneborg

Kodnamn: Project Express

Tillbaka till hösten 2017. Det hade hunnit bli oktober och cirka 20 personer på Cevian hade nu information om de hemliga förhandlingarna med Geely. Samtliga var inskrivna i den loggbok som upprättades. Högsta sekretess gällde. De två bolagen fick var sitt kodnamn som skulle användas i all kommunikation kring affären. AB Volvo fick namnet Cottus (en fiskart) och Geely kallades för Gerald. Hela affären hade kodnamnet Project Express.

Annons

Det var dags att ta in en finansiell rådgivare, den asiatiska investmentbanken Nomura.

Men den här gången var det inte goda råd man var ute efter, avslöjar Christer Gardell.

– I det här läget ville vi skicka en signal om att det kunde finnas alternativa budgivare. Man vill göra den andra parten lite osäker.

Men fanns det någon annan – en alternativ budgivare?

– Inga kommentarer.

Det här var kort före den stora krisen. Fram till nu hade Project Express varit relativt okomplicerat. Då kom kinesiska Geely med beskedet som vände upp och ner på affären.

Pengarna kunde inte betalas ut med en gång. De cirka 30 miljarderna skulle sitta låsta i Kina. Allt hängde på att kinesiska myndigheter sa ja till att föra ut så mycket pengar ur landet. Och det kunde att ta tid. Minst tre till sex månader.

Christer Gardell har sannolikt gjort sitt livs affär. Men till priset av att bli kritiserad och ifrågasatt. Det svider.

– Vi var redo att lämna hela affären då i början av december. För oss är det omöjligt att vänta så länge. Det fungerar inte med vår fondstruktur att vänta ett halvår på att få betalt, säger Christer Gardell.

Annons

Geely var pressade. Cevian var irriterade. Och investmentbankerna jobbade dag och natt för att komma med en lösning. Resultatet blev ett komplicerat upplägg i flera delar. Mitt i detta hade man också upptäckt att en tysk konkurrensmyndighet i Bonn, Bundeskartellamt, hade mandat att stoppa hela affären. Ett godkännande därifrån var nödvändigt.

Det beskedet kom sent fredag eftermiddag. Därmed är affären i hamn för Cevians del.

– Klart det är skönt. Nu får vi våra pengar och aktierna går över till bankerna Nomura och Barclays som i sin tur säljer dom vidare till Geely när de nödvändiga kinesiska tillstånden är klara senare i vår, säger Christer Gardell.

Och hur mycket får ni?

– Jag kommer inte säga något om priset. Men jag kan säga så mycket att det aldrig har varit aktuellt att sälja posten med rabatt.

Uppgifter i flera medier talar om en premie på cirka 15-18 procent och en prislapp på drygt 30 miljarder för maktposten i Volvo. Aktieposten ger 8 procent av kapitalet och nästan 15 procent av rösterna. Bara investmentbolaget Industrivärden har mer, 22 procent.

Annons
1/2

AB Volvo fick kodnamnet Cottus (en fiskart), Geely ”Gerald” och hela affären ”Project Express” för att förhandlingarna skulle gå under radarn, berättar Christer Gardell på Cevians kontor nära Stureplan.

Foto: Tomas Oneborg
2/2

Vilken var prislappen? Det är en fråga Christer Gardell avböjer att svara på: ”Jag kan säga så mycket att det aldrig har varit aktuellt att sälja posten med rabatt”.

Foto: Tomas Oneborg

Gardells långa telefonlista

London dagarna före julafton. Dags för gruppbild. Det svenska och kinesiska teamet hade samlats på advokatfirman Linklaters kontor i Londons affärsdistrikt. Nu står de där och ler in mot kameran. I mitten Daniel Dong Hui Li och Christer Gardell som skakar hand. Affären tycks vara i hamn.

– Nja, inte riktigt. Bilden togs faktiskt den 21:a tror jag. Då återstod två dygn innan vi sent på kvällen den 23:e signade det sista avtalet. Det dyker alltid upp frågetecken och problem i sådan här affärer som måste lösas på sluttampen.

Nu återstod en lång telefonlista att avverka Annandag jul, kvällen innan affären skulle offentliggöras.

Fredrik Lundberg och Helena Stjernholm, Industrivärdens ordförande och vd fanns med på Christer Gardells lista. Där fanns också Martin Lundstedt och Carl-Henric Svanberg, Volvos vd och ordförande. Samt Mikael Damberg och Ulf Kristersson, näringsminister och Moderaternas partiledare.

Christer Gardell beskriver telefonsamtalen som lyckade. Att hans relation med Volvo är bra och att informationen om den spektakulära affären mellan Cevian och Geely togs emot med intresse.

Carl-Henric Svanbergs anklagelser mot Christer Gardell om kortsiktighet och okunskap tyder dock på att det inte enbart var applåder och lyckönskningar.

Christer Gardell har sannolikt gjort sitt livs affär. Men till priset av att bli kritiserad och ifrågasatt av AB Volvos ordförande. Det svider.

Svenskt näringslivs två Superstars hamnade i luven på varandra. ”Jag har fått ett mejl från Carl-Henric (Svanberg) nu där han försöker förklara vad han menade och där han anser sig delvis missförstådd”, säger Christer Gardell.

Foto: Tomas Oneborg

Christer Gardell och Geelys representant Daniel Dong Hui Li i London den 21 december. Affären förs i hamn. Den ”tidiga julklappen” valde Gardell att rama in.

Foto: Tomas Oneborg

AB Volvo fick kodnamnet Cottus (en fiskart), Geely ”Gerald” och hela affären ”Project Express” för att förhandlingarna skulle gå under radarn, berättar Christer Gardell på Cevians kontor nära Stureplan.

Foto: Tomas Oneborg

Vilken var prislappen? Det är en fråga Christer Gardell avböjer att svara på: ”Jag kan säga så mycket att det aldrig har varit aktuellt att sälja posten med rabatt”.

Foto: Tomas Oneborg