X
Annons
X

Historiska falska nyheter: Desinformatörer angrep Säpo

Falska uppgifter om kungars hälsoliv, desinformation för att sänka svenska Säpo och skvallrande grekiska damfrisörskor. Debatten om falska nyheter är inte ny – även om sociala medier ökat spridningen mångdubbelt. SvD har gått igenom arkiven på jakt efter påstådd osanning.

Läs mer om Falska nyheter
undefined
Foto: SvD

1889: ”Uppfinner falska nyheter om den lille kungen”

Den spanska kungen, Alfonso, endast tre år gammal, är glad och sjunger gärna nationalsången. Han har tydligen ett riktigt musiköra och älskar att leka soldat på stranden. Han behöver inte längre sin ammas tjänster, skriver Svenska Dagbladet den 20 augusti 1889.

Men alla vill tydligen inte glädjas åt livslusten.

Olyckskorpar – och av någon anledning "börsspekulanter" – inskränker sig till att varje månad uppfinna falska nyheter om prinsens hälsotillstånd, står att läsa i SvD.

Kung Alfonso på en bild från 1927. Foto: TT

"Efter att i trettio år endast hört om intriger och laster vid det spanska hovet är det en ljuv vila och vederkvickelse att läsa om detta idylliska familjeliv", står det i tidningen som understryker att ryktena om hälsan är felaktiga.

Den lille kungen Alfonso XIII:s pappa dog innan han föddes och han blev utropad till kungen vid födelsen, även om hans mor var förmyndare. 1902 tog han över makten för att 1931 fly landet och sedermera dö i Rom.

Foto: SvD Bild 1 av 11

Kung Alfonso på en bild från 1927.

Foto: TT Bild 2 av 11

Ingrid Bergman, denna gången fotad i Paris, 1957.

Foto: Lennart Nilsson/TT Bild 3 av 11
Foto: SvD Bild 4 av 11
Foto: SvD Bild 5 av 11

Hitlertyskland ockuperade Frankrike och Hitler tog en segerpromenad vid Eiffeltornet.

Foto: TT Bild 6 av 11
Foto: SvD Bild 7 av 11

Charles de Gaulle var president i Frankrike 1960. Här syns han tillsammans med USA:s president Dwight Eisenhower samma år.

Foto: TT Bild 8 av 11
Foto: SvD Bild 9 av 11
Foto: SvD Bild 10 av 11

Demonstration mot den avslöjade IB-organisationen som kartlade vänstersympatisörer.

Foto: Ragnhild Haarstad/TT Bild 11 av 11

Ingrid Bergman, denna gången fotad i Paris, 1957.

Foto: Lennart Nilsson/TT Bild 1 av 2
Foto: SvD Bild 2 av 2

Del 1 av 5

1950: Ingrids Bergmans nervösa sammanbrott i Rom

Ingrid Bergman, denna gången fotad i Paris, 1957. Foto: Lennart Nilsson/TT

Tabloidtidningen Daily Mirror har tydligen rapporterat dramatiska nyheter från Rom om den svenska skådespelaren Ingrid Bergman. Hon ska ha fått ett nervöst sammanbrott, har tidningen berättat.

"Åter falska nyheter om Ingrid Bergman" skriver Svenska Dagbladet som dementerar dessa uppgifter den 2 januari 1950. SvD skriver att källan ska vara Daily Mirrors Romkorrespondent, men slår fast att någon sådan inte finns, utan enbart en journalist på plats i London som skriver om italien.

Foto: SvD

SvD har i artikeln talat med Ingrid Bergmans advokat som dementerar uppgifterna om sammanbrottet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: SvD Bild 1 av 2

Hitlertyskland ockuperade Frankrike och Hitler tog en segerpromenad vid Eiffeltornet.

Foto: TT Bild 2 av 2

Del 2 av 5

1924: ”Klart inte tyska plan kartlägger Paris”

Foto: SvD

Svenska Dagbladets korrespondent i Paris skriver den 12 oktober 1924 någorlunda raljerande om en stor fransk tidning som åtalats av regeringen för att ha spridit falska uppgifter som skapat oro. Tidningen har påstått att tyska flygare nattetid flugit över Paris för att kartlägga staden och skapa en "ljuskarta" inför ett stundande anfall.

"Historien var barock, ljuskartan är en absurditet", står det i tidningen, men skribenten menar dock att åtal kanske var onödigt, eftersom historien föll platt av sig själv i "sitt löje".

Samtidigt i Tyskland: Adolf Hitler satt i fängelse i Landsberg am Lech efter sin misslyckade ölkällarkupp där nazisterna försökt ta makten.

Sexton år senare marscherade de tyska nazisterna in i Frankrike och ockuperade landet.

Hitlertyskland ockuperade Frankrike och Hitler tog en segerpromenad vid Eiffeltornet. Foto: TT
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: SvD Bild 1 av 2

Charles de Gaulle var president i Frankrike 1960. Här syns han tillsammans med USA:s president Dwight Eisenhower samma år.

Foto: TT Bild 2 av 2

Del 3 av 5

1960: Falska nyheter i ”ond tro” straffas i Frankrike

Foto: SvD

Om SvD skriver något som kan upplevas som negativt om en minister – bör då denne fritt få skriva sitt försvarstal på förstasidan? Det är en idé som man kan se skulle väcka visst rabalder.

Lika fullt rör den nya presslagen i Frankrike upp känslor i augusti 1960. En bit handlar om att falska nyheter och ärekränkning inte ska vara straffbara om de inte gjorts i "ond tro".

Charles de Gaulle var president i Frankrike 1960. Här syns han tillsammans med USA:s president Dwight Eisenhower samma år. Foto: TT

Men SvD skriver om en ny paragraf som ska göra att en regeringsmedlem som angrips i en tidning ska ha laglig rätt att försvara sig på tidningens förstasida i en artikel med samma stil "som kan vara upp till dubbelt så lång".

SvD skriver att de franska tidningarna anser att en sådan anordning kan inverka hämmande på den objektiva nyhetsförmedlingen. Och det kan man kanske förstå.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: SvD Bild 1 av 1

Del 4 av 5

1928: ”Falska nyheter från Atens damfrisörer”

Foto: SvD

Denna text från augusti 1928 är egentligen ett kåseri eller liknande från intellektuelle dansken Frederik Poulsen, som även skrev understreckare i SvD.

Han skriver en mycket målande text om sitt senaste besök i den lilla pittoreska byn Boehori i Grekland där fokus i diskussionerna mellan honom och hans vänner (bland annat den så kallade nomadläkaren som varje sommar drar upp i bergen med getterna) handlar om moderniteten – och om unga kvinnors pagefrisyrer.

En grekisk läkarvän har nyss fått sin äldsta syster bortgift och har sedan tydligen kunnat koncentrera sig på sitt eget kärleksliv – vilket lett till att han förlovat sig med "en ung fröken".

– Är hon modern? Har hon page? undrar artikelförfattaren i samtalet han refererar till.

En av männen i samtalet "nedkallar eld och svavel" över pagefrisyrerna. Och Frederik Poulsen minns ryktena – som tydligen inte stämde – i tidningen hemma i Danmark om att den danska drottningen klippt page.

"Det gjorde klart för mig att den falska nyheten lanserades av Atens damfrisörer", skriver artikelförfattaren och fortsätter sitt filosofiska kåseri om gamla och nya tider.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: SvD Bild 1 av 2

Demonstration mot den avslöjade IB-organisationen som kartlade vänstersympatisörer.

Foto: Ragnhild Haarstad/TT Bild 2 av 2

Del 5 av 5

1968: ”Desinformation från underjordiska organisationer”

Foto: SvD

Desinformation och falska nyheter är knappast ett nytt fenomen. Vi går tillbaka till januari 1968. Det är mitt i Kalla kriget där Västvärlden och Sovjetunionen slåss om det globala herraväldet och världen är i rörelse.

Samma år bryter stora studentprotester ut i bland annat Frankrike, och Tjeckoslovakien invaderades av Warszawapakten.

Den svenska säkerhetspolisen Säpo – och hur man skapat centrala register – har utretts av en parlamentarisk nämnd i januari 1968.

SvD skriver att oriktiga och tendentiösa uppgifter – desinformation – förekommer i fredstid även från underjordiska organisationer.

"Det kan tyvärr antagas att många av angreppen mot den svenska säkerhetstjänsten direkt syftat till att misskreditera den särskilda polisverksamheten och dess befattningshavare för att därigenom minska säkerhetstjänstens effektivitet", står det i tidningen.

C H Hermansson, ledare för Vänsterpartiet Kommunisterna, bestrider i SvD ivrigt påståendena att det från kommunistiskt håll skulle förekomma systematiska försök att infiltrera säkerhetstjänsten.

Tre år tidigare hade den hemliga organisationen IB – Som Jan Guillou och Peter Bratt avslöjade 1973 – skapats för att övervaka kommunister och registrera vänstersympatisörer.

Demonstration mot den avslöjade IB-organisationen som kartlade vänstersympatisörer. Foto: Ragnhild Haarstad/TT
Annons

Läs även

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X