Annons

Hjälper C-vitamin mot förkylning?

20 december. Går det att mota julförkylningen med hjälp av C-vitamin? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Högtiderna närmar sig med stormsteg och det är bråda tider på alla håll – vi får bara inte bli sjuka just nu.

Men stress och brist på sömn ökar risken, och i julhandeln trängs vi med potentiella smittbärare.

Kan C-vitamin hjälpa oss slippa förkylningar i jul?

Vi drabbas i genomsnitt av mellan två och fem förkylningar per år, barn fler. Uppskattningsvis orsakas 70–80 procent av förkylningarna av virus, resten av bakterier.

Eftersom det inte finns någon effektiv behandling handlar alla kurer vi tar till om att dämpa förkylningens effekter. Symtomen går vanligtvis över inom en dryg vecka och är tämligen ofarliga hos i grunden friska individer. Men såklart skulle vi helst vara utan dem, och om vi drabbas vill vi bli friska snabbt.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Med så små fördelar går det knappast att rekommendera ett högt intag för att förkorta förkylningen.

C-vitamin, eller askorbinsyra, har länge använts med förhoppning om att förebygga och bota förkylning. Och även om forskningsresultaten är motstridiga har det under flera år funnits ett övervägande stöd för att C-vitamin kan ge en viss symtomlindring och förkortning av sjukdomsförloppet. Däremot tycks det inte minska vår riska att drabbas.

En färsk genomgång av nio randomiserade kontrollerade studier visar att riktigt höga doser – runt 3–4 gram extra per dag, ovanpå ett dagligt intag av 1 gram – i samband med inledande symptom kan förkorta förkylningen med en halv dag.

Det dagliga rekommenderade intaget ligger på 75 mg per dag och kan uppnås genom att exempelvis äta en stor apelsin eller en kiwi i kombination med en skiva paprika . Doserna ovan handlar alltså om 50–70 gånger dagligt rekommenderat intag.

Slutsats:

Nja, det är knappt

Höga doser C-vitamin tycks inte kunna minska vår risk att drabbas av förkylning men kan lindra symtomen och förkorta förkylningsperioden marginellt. Med så små fördelar går det knappast att rekommendera ett högt intag för att förkorta förkylningen.

Även om C-vitamin är vattenlösligt och därmed utsöndras med urinen är det inte riskfritt. För att minska sannolikheten för en julförkylning är det sannolikt effektivare att lugna ner tempot, äta varierad mat på regelbundna tider, sova tillräckligt, tvätta händerna och röra på sig.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 21 december 07.00:
Är kall potatis nyttigare än varm?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de fyra första:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons