Annons

”Hjärnan behöver träna för att förstå siffror”

Hur lär man barn matematik på bästa sätt? Det ville hjärnforskaren Torkel Klingberg ta reda på.

Under strecket
Publicerad

Torkel Klingberg har skrivit boken ”Hjärna, gener och jävlar anamma – om hur barn lär”.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Torkel Klingberg har skrivit boken ”Hjärna, gener och jävlar anamma – om hur barn lär”.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Torkel Klingberg har skrivit boken ”Hjärna, gener och jävlar anamma – om hur barn lär”.
Torkel Klingberg har skrivit boken ”Hjärna, gener och jävlar anamma – om hur barn lär”. Foto: Tomas Oneborg

Med utgångspunkt i den senaste hjärnforskningen har Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet, och hans kollegor utvecklat ett matematiskt undervisningsmaterial som fokuserar på tallinjen.

– Det är i hjärnbarken i hjässloben som vi hanterar analys av rumslig information och här analyserar vi bland annat tallinjen, avstånd och siffror, säger Torkel Klingberg.

I det träningsverktyg hans forskargrupp utvecklat, får 6-8-åringar associera siffror till en plats på tallinjen. När de löser addition och subtraktion ”hoppar” de framåt eller bakåt på tallinjen och det går även att koppla uträkningar med decimaltal och bråk till tallinjen.

I sin bok ”Hjärna, gener och jävlar anamma” skriver Torkel Klingberg att förstå siffror inte är en förmåga vi är födda med, utan något som hjärnan behöver anpassa sig till. Men att vi har en medfödd biologisk tendens att visualisera tal längs en tallinje eftersom vi kopplar ihop tal med rum och avstånd.

– Vi är födda med olika förutsättningar för hur lätt vi har för att lära oss, men de flesta skillnaderna kan man kompensera för genom mer träning och mer tid. Visst, alla kan inte bli professorer i teoretisk fysik, men de flesta kan bli tillräckligt bra i matematik för att bli det de vill.

Torkel Klingbergs matteverktyg Vektor kan laddas ner gratis på: Cognitionmatters.org

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons